سهوالنبي(ص) در اصطلاح يعني چه؟
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در پاسخ به سوال شما اين توضيح كوتاه لازم است كه:
بايد دانست كه ما پيامبران را معصوم از گناه و خطا و سهو مىدانيم هر چند كه بعضى از علما مانند شيخ صدوق سهو را براى پيامبر(ص) جايز مىدانست، اما به هر حال اكثريت قاطع دانشمندان شيعه سهو را بر پيامبر(ص) جايز نمىدانند. ولى حقيقت اين است كه سهو با نسيان فرق دارد. سهو عبارت است از اشتباه در انجام كارى و آن از روى عدم دقت و بصيرت و بى مبالاتى اتفاق مىافتد و جبران آن لازم است، ولى نسيان به معناى فراموش كردن است و اينكه انسان از چيزى غفلت كند و از ياد ببرد و هيچ گونه مسؤليتى ندارد.
اين است كه مىبينم، در قرآن كريم هيچ كجا به پيامبرى نسبت سهو داده نشده.(1)
در جايي ديگر نوشته اند:
(مقام) پيامبر صلوات الله عليه بسى فراتر از آن است كه در مهم ترين اصل و پايه از ريشه هاى رسالت خود به سطح نادانى(سهو و فراموشي) تنزّل كند.
اصلى كه نخستين سنگ بنايى است كه تمامى دين بر آن استوار شده و آن اصل يكتا شناسى و توحيد است. حتى اگر از اين نكته نيز چشم پوشى كنيم كه پيامبران خدا از گناه و خطا و سهو و فراموشى معصوم و بر كنارند و به طبع رسول اللَّه، محمد، خاتم پيامبران(ص) كه خداى سبحان درباره او مىگويد: "وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى" سوره نجم،آيه 33 سخن از هواى نمى گويد. نيست اين سخن جز آن چه بدو وحي مىشود.(3) پي نوشت ها:
1. جعفري يعقوب،(تفسير) كوثر،بي تا و بي جا، ج3، ص 448.
2. مترجمان، تفسير هدايت، مشهد، انتشارات بنياد پژوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوى، سال 1377 ه ش، چاپ اول، ج8، ص 100.
موفق باشید.