سهوالنبي(ص) در اصطلاح يعني چه؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در پاسخ به سوال شما اين توضيح كوتاه لازم است كه:
بايد دانست كه ما پيامبران را معصوم از گناه و خطا و سهو مى‏دانيم هر چند كه بعضى از علما مانند شيخ صدوق سهو را براى پيامبر(ص) جايز مى‏دانست، اما به هر حال اكثريت قاطع دانشمندان شيعه سهو را بر پيامبر(ص) جايز نمى‏دانند. ولى حقيقت اين است كه سهو با نسيان فرق دارد. سهو عبارت است از اشتباه در انجام كارى و آن از روى عدم دقت و بصيرت و بى‏ مبالاتى اتفاق مى‏افتد و جبران آن لازم است، ولى نسيان به معناى فراموش كردن است و اينكه انسان از چيزى غفلت كند و از ياد ببرد و هيچ گونه مسؤليتى ندارد.
اين است كه مى‏بينم، در قرآن كريم هيچ كجا به پيامبرى نسبت سهو داده نشده.(1)
در جايي ديگر نوشته اند:
(مقام) پيامبر صلوات الله عليه بسى فراتر از آن است كه در مهم ترين اصل و پايه از ريشه‏ هاى رسالت خود به سطح نادانى(سهو و فراموشي) تنزّل كند.
اصلى كه نخستين سنگ بنايى است كه تمامى دين بر آن استوار شده و آن اصل يكتا شناسى و توحيد است. حتى اگر از اين نكته نيز چشم پوشى كنيم كه پيامبران خدا از گناه و خطا و سهو و فراموشى معصوم و بر كنارند و به طبع رسول اللَّه، محمد، خاتم پيامبران(ص) كه خداى سبحان درباره او مى‏گويد: "وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى"‏ سوره نجم،آيه 33 سخن از هواى نمى ‏گويد. نيست اين سخن جز آن چه بدو وحي مى‏شود.(3) پي نوشت ها:
1. جعفري يعقوب،(تفسير) كوثر،بي تا و بي جا، ج‏3، ص 448.
2. مترجمان، تفسير هدايت، مشهد، انتشارات بنياد پژوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوى، سال 1377 ه ش، چاپ اول، ج‏8، ص 100.
موفق باشید.