باسلام. مشکلما اینه که اکثر اوقات دستمون خالیه.باحالیکه شوهرم برا یه لقمه نون حلال زحمت میکشه هیچ فرقی بهحالمون نداره.چندسالی بود نذر کرده بود یم توخونمون10روز روضه خضرت فاطمه بگیریم تا اینکه امسال موفق شدیم به کمک خود بانو نذرمون رو ادا کنیم .اما نمیدونم چرااز بعد از روضه اونقدر دستمون خالی شد که حتی پولی نبود که جلوی بچه ها نون خالی بگذاریم.که البته این روال هنوز ادامه داره و ما مدام داریم قرض میکنیم.لطفا راهنمایی کنید کجای کارمون غلطه؟باتشکر
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي ! به چند نكته مهم توجه كنيد.
نكته اول: زندگي دنيا آميخته با درد و رنج و مشكلات است. هيچ قشري و گروهي در دنيا بدون مشكلات و سختي ها زندگي نمي كند، منتهي نوع مشكلات شان فرق مي كند. بسياري از افراد نيز با سيلي صورت خود را سرخ مي كنند، و به گونه اي حرف مي زنند يا وانمود مي كنند كه ديگران خيال مي كنند آنان هيچ مشكلي ندارند. اميرالمؤمنين عليه السلام مي فرمايد: الدنيا محفوف بالمكاره(1) دنيا از سختي ها و مشكلات پوشيده و انباشته شده است. و در كلام ديگري مي فرمايد: الدُّنْيَا دَارُ الْمِحَنِ (2) دنيا، خانه محنت ها و غم و غصه ها است، يا مي فرمايد: الدُّنْيَا مَحَلُّ الْآفَاتِ دنيا سراي آفت ها و آسيب ها و گرفتاري ها است.(3) اين غم و غصه و گرفتاري در خانه هر كسي يك جوري وجود دارد، البته ممكن است افراد زيادي باشند كه در يك بخشي از زندگي، رفاه و شادي و موفقيت نسبي داشته باشند، ولي تاوان آن را در بخش ديگر زندگي شان خواهند داد، چنان كه ممكن است در دوران زندگي كوتاه اين دنيا كمتر رنج و مصيبت ديده باشد، ولي تاوان آن را در عالم برزخ يا قيامت خواهد داد. به هر حال اين رنج و مشكلات براي همه وجود دارد. امام خميني رضوان الله تعالي عليه در نامه عرفاني خود به فرزندش احمد آقا مي نويسد:« فرزندم ! كرّ و فرّ دنيا و نشيب و فراز آن به سرعت مي گذرد و همه زير چرخ هاي زمان خرد مي شويم، و من آن چه ملاحظه كردم و مطالعه در حال قشرهاي مختلف، به اين نتيجه رسيده ام كه قشرهاي قدرتمند و ثروتمند، رنج هاي دروني و رواني و روحي شان از ساير اقشار، بيشتر و آمال و آرزوهاي زيادي كه به آن نرسيده اند، بسيار رنج آورتر و جگر خراش تر است.» (4) سپس امام وضعيت روحي سران و مسؤلان دو قطب قدرتمند دنيا را با وضعيت روحي افراد متوسط و فقير مقايسه مي كند و مي فرمايد:«در اين زمان كه ما زندگي مي كنيم، دنيا گرفتار دو قطب قدرتمند است. رنج و عذابي كه سران آن كشورها بدان مبتلا هستند و نگراني هاي جانفرسايي كه هر يك از دوقطب در مقابل قطب ديگر دارند، قابل مقايسه با رنج ها و گرفتاري هاي قشرهاي متوسط حتي فقير نيست.».(5)
دوم: خداوند براي دستيابي به وسعت رزق، و رفع گرفتاري ها دو دسته عوامل (مادي و معنوي) قرار داده، هيچ يك از عوامل جايگزين ديگري نميشود، مثلاً كار و تلاش، تدبير و برنامهريزي را از اصول اوليه پيشرفت و توسعه قرار داده، و در كنار آن، عوامل ديگري تحت عنوان عوامل معنوي جهت وسعت رزق قرار داده است.
بر اساس آيه شريفه «ليس للإنسان إلاّ ما سعي» (6) هر اندازه توانستيم از اين دو دسته عوامل (مادي و معنوي) بهره بگيريم، به همان اندازه هم توانسته ايم در مسير پيشرفت و توسعه قرار گيريم.
براي وسعت رزق بايد هم عواملي كه در زياد شدن آن تأثير دارند و هم عواملي كه سبب كاستي و كاهش آن مي گردد، را ملاحظه كرد. مثلا راستگويي، دعا، پايبندي به نماز اول وقت، خوش اخلاقي، صله رحم، مهر و محبت به ديگران به ويژه پدر و مادر و همسر و فرزندان، توبه از گناهان و استغفار را سبب فزوني رزق و روزي مي شود، و در مقابل دروغگويي، غيبت، بد اخلاقي، قطع رحم، بدگويي و بد زباني، بي حرمتي نسبت به علما و ايتام باعث فقر مي گردد.
سوم: يادمان باشه كه هر لحظه در حال امتحانيم.
چه بسا خداوند براي نشان دادن درجه اخلاص افراد به خودشان، اجابت دعاها و آثار اعمال شان را به تأخير بيندازد تا معلوم گردد كه افراد، عبادت، دعا و توسل و اقامه روضه و عزا براي معصومين عليهم السلام را خالص براي خدا انجام مي دهند يا مقصد چيز ديگري است. چون افراد «مخلص خدا»، هرگز از عبادت خسته و نا اميد نمي شوند، چه به اهداف و حاجات مورد نظرشان برسند يا نرسند.
چهارم: گاهي حاجت برآورده مي شود و نماز و دعا و تلاوت، اثر خاص مادي يا معنوي خود را دارد، منتهي خدا مصلحت بنده اش را در اين مي داند كه زمان محسوس و مشهود شدن اثر دعا را به تأخير بيندازد.
پنجم: گاهي خير و صلاح برخي بندگان در آن است كه مال و ثروت شان محدود باشد. چه آن كه خداوند عالم به غيب مي داند كه اگر وضع مالي فلان بنده خوبم فزوني يابد دچار غفلت از خدا و قيامت مي شود. پس وقتي خداوند بنده اي را دوست داشته باشد مال او را به اندازه اي مي دهد كه از محور تدين و تقوا خارج نشود. از اين رو اولياي الهي و روحانيان خودساخته و عارفان به خدا رسيده، از خداوند رزق و روزي به اندازه كفاف مي خواهند، نه بيشتر. در روايت آمده است كه " خداوند هر كس را دوست داشته باشد(بنده شايسته او باشد)، رزق و روزيش را به اندازه نياز و كفاف حالش ميدهد".(7) و در حديث ديگري آمده است « خوشا به حال كسي كه خداي تعالى روزياش را به اندازه كفاف و ظرفيتش بدهد و بنده بر آن مقدار راضي و صابر باشد».(8) پيامبر اكرم (ص) در دعاي خويش به خداوند عرض كرد: «خدايا به محمد و آل محمد و به همه شيعيان و دوستان آنان پاكدامني و ثروت به اندازه نياز عنايت فرما ، و به دشمنانشان مال و فرزندان بسيار بده».(9)
جهت آگاهي بيشتر، برخي از عوامل فقر و بعضي از عوامل فزوني رزق و روزي را ذكر مي كنيم.(10)
الف- عوامل فقر: 1- به طور كلي گناه موجب فقر مي شود، اما برخي از آن ها بيشتر تأثير دارد، مثل دروغگويي، غيبت و تهمت و زنا 2- بد اخلاقي مخصوصا نسبت به زن و فرزندان، پدر و مادر، برادر و خواهر و اقوام و خويشان 3- خشم و عصبانيت 4- نماز را سبك شمردن و مقيد نبودن به نماز اول وقت5- قطع رحم يعني با اقوام نسبي ارتباط نداشتن يا قهر بودن 6- گوش دادن به آهنگ ها و آوازه خواني و موسيقي هاي حرام 7- نفرين كردن به زن يا فرزندان و يا پدر و مادر و اقوام 8- خوابيدن در فاصله اذان صبح تا طلوع خورشيد 9- بي احترامي به فقراء و ايتام10- چيدن ناخن با دندان، و فوت كردن در غذا، هم چنين شب ها ايستاده آب خوردن.
1- عوامل زيادشدن رزق: 1- پايبندي به نماز اول وقت در هر پنج نماز واجب2- نماز را در مسجد و به جماعت خواندن 3- انس با قرآن به ويژه خواندن سوره واقعه و يس در هر شب 4- خوش اخلاقي 5- محبت كردن به همسر و فرزندان و كمك كردن به همسر در كارهاي منزل6- صله رحم و محبت كردن به اقوام مخصوصا پدر و مادر 7- راستگويي و امانت داري 8- صدقه و انفاق كردن در راه خدا . 9- نماز شب. 10 - استغفار و ترك گناه توبه و استغفار : بهترين دعا براي توسعه رزق و روزي، توبه حقيقي و استغفار قلبي و زباني و عملي است .
11- بعد از نماز صبح و مغرب هفت مرتبه بخوانيد: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم(11)
12- پيوسته با وضو و طهارت بودن.(12)
13- زيارت عاشورا زياد بخوانيد، اگر مي توانيد هر روز بخوانيد. (13)
پينوشتها:
1. عبد الواحد تميمى آمدى، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ناشر دفتر تبليغات، ص131.
2. همان.
3. همان.
4. هفته نامه «حريم امام»، آستان مقدس امام خميني، سال دوم، شماره 61، ص 12.
5. همان.
6. نجم (53)، آيه 39.
7. متقي هندي، كنز العمال، ناشر مؤسسه الرساله – بيروت، لبنان1409، ج 3، ص 390.
8. همان، ص392.
9. علامه مجلسي، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء بيروت – لبنان، سال انتشار 1404 ق، ج 69، ص59.
10. مجموعه عوامل موجب فقر و زيادتي رزق و روزي از كتاب خصال شيخ صدوق، ترجمه محمد باقر كمرهاى، ناشر انتشارات كتابچى، تهران، سال چاپ 1377 ش، نوبت چاپ اول، ج2، ص 569، هم چنين از وسايل الشيعه، شيخ حر عاملي، چاپ مؤسسه آل البيت، قم، سال انتشار 1409ق، ج 15، ص 347 استفاده شد.
11. وسايل الشيعه، ج 11، ص 396
12. محدث نوري، مستدرك الوسايل، مؤسسه آل البيت، قم 1408 ش، ج 3، ص 421.
13. مفاتيح الجنان، فضيلت زيارت عاشورا.
موفق باشید.