سلام وقتی دونفر مؤمن با هم ازدواج میکنند و زندگی مشترک دارند آیا میتوانند در مورد نحوه ی پوشش همدیگر دخالت کنندو از همسرشان بخواهند نوع پوشش خود را مطابق با سلیقه ی یکدیگر انتخاب کنند وآیا آیه قرآن احادیث روایاتی درمورد نظردادن شوهر در مورد نحوه پوشش همسرو نظر دادن زن در مورد نحوه پوشش شوهرش سفارشاتی وجود داره تا زن طبق سلیقه و رضایت شوهرش لباس بپوشد و مرد هم طبق رضایت و سلیقه ی خانمش لباس بپوشد؟پاسخ فوری میخوام لطفاً جواب صریح و شفاف بدید
ممنونم

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
انسان دائماً در معرض عوامل تغييرزاي بسياري قرار دارد و احتمال تغيير يافتن ايده‌ها، سليقه‌ها، هويت و مشخصات شخصيتي و رفتاري افراد بعد از ازدواج در اثر تأثير اين عوامل زياد است؛ بنابراين زوج‌ ها حتي وقتي يكديگر را به خوبي مي‌شناسند، باز هم نمي‌توانند تضمين كنند كه در اين دنياي فردگرا، تغييرات آنها به اندازه‌ اي كه موجب تعارض شود نخواهد بود.
آنچه كه در نگاه اول به صورت كلي بايد گفت اين است كه اختلاف سليقه بين زن و شوهر امري طبيعي است و در مسايل و موارد مختلف جريان دارد و زوجين براي تقويت زندگي مي توانند به سلايق همديگر احترام گذاشته و مورد رضايت همديگر قرار بگيرند.
اما آنچه كه مهم است و بايد بدان توجه داشت اين است كه احترام و عملي كردن سلايق خطوط قرمزي دارد كه نبايد از آن تخطي جست. يعني تا آنجايي مي شود به مسايل اختلافي همديگر ملتطم شد كه احكام الهي معارض و مخالف آن نباشد.
به صورت مثال: زن و شوهر تا آنجايي مي توانند در زمينۀ پوشش يكديگر دخالت كنند كه شرع و اسلام اجازه داده باشد، وگرنه به خاطر رضايت همسر نبايد تن به خلاف دين داد.
- نكاتي كه بايد بدان توجه داشت:
1- اگر اختلاف سليقه در اين زمينه به حدي بالاست كه منجر به تنش شده است بايد بگوييم:
براي رفع اين گونه تعارضات و جلوگيري از تشديد آن به دنبال دلايل ايجاد بگرديد، زندگي بدون دشواري و بگومگوي همسران نخواهد بود. شناخت و درك صحيح زوجين نسبت به هم و رفتار و گفتار هم سبب شناخت علت هاي اختلاف مي شود، وجود اختلاف به دلايلي از جمله: غرور بي جا، استبداد و سلطه خواهي، توقعات و انتظارات نامناسب، خودخواهي ها، بدگماني و عيب جويي ها به نام انتقاد، لجاجت، عصبانيت، عدم رعايت انضباط و در كل عدم توجه به همسر و حد و حقوق اوست كه به وجود مي آيد.
2- نظر شرع اسلام زن بايد بدن و موي خود را از مرد نامحرم بپوشاند؛ ولي پوشاندن صورت و دست ها از مچ به پايين واجب نيست.(1) حكم پوشش در مكان هايي كه درمعرض ديد نامحرم است بايد اجرا شود؛ فرقي نمي كند كه نامحرم در منزل يا غير منزل باشد؛ حتّي در مورد افراد نامحرمي كه هميشه با انسان ارتباط دارند، اين حكم و امثال آن جاري است.
در مورد حجاب واجب، كافي است كه زن به هر وسيله اي كه مي تواند خود را بپوشاند و لباس خاصّي شرط نيست؛ ولي پوشيدن لباس هاي تنگ و چسبان و همچنين لباس هاي زينتي اشكال دارد.(2) پس مشخص شد كه شوهر تا چه ميزاني مي تواند در پوشش همسر خود اعمال سليقه كند. وضعيت مردان هم كه در اين مقوله كاملاً معلوم است.
3- حكم كلي آن است كه خودآرايي جايز و خودنمايي در مقابل نامحرم ممنوع است.
آرايش امري فطري و طبيعي است(3) و حسّ زيبايي دوستي سرچشمه پيدايش انواع هنرها در زندگي بشر شمرده مي‏شود. اين گرايش طبيعي، افزون بر آن كه آثار مثبت رواني در ديگران پديد مي‏آورد، به تحقق آثار گرانبهاي رواني در شخص آراسته نيز مي‏انجامد. آراستن خود و پرهيز از آشفتگي و پريشاني در نظام فكري و ذوق سليم انسان ريشه دارد. پرهيز از خودآرايي نه دليل وارستگي از قيد نفس است و نه علامت بي‏اعتنايي به دنيا. اما همۀ اين موارد نزد شوهر معنا پيدا مي كند.
- حاصل سخن اينكه:
1- يكي از عواملي كه تأثير بسياري در متشنج كردن فضاي خانواده دارد و باعث بروز بسياري از كشمكشها و اوقات تلخي هاست، اختلاف سليقه و تفاوت علاقه هاست؛ طوري كه اگر زن و شوهر ياد بگيرند در برخورد با اين موضوع چه رفتاري پيش بگيرند بدون شك بسياري از مشكلاتشان حل مي شود و فضاي خانوادگي مطلوبي خواهند داشت.
2- در فرض سؤال كه حجاب كامل داريد، شوهر شما حق ندارد پوشش خاصي را بر شما تحميل كند و ليكن اگر مقاومت شما منجر به از هم پاشيدگي زندگيتان مي شود، اطاعت كنيد.(4)
پي نوشت ها:
1. نور(24) آيۀ 31؛ «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِن»
2. مصطفوي، حسن، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي. ج۳، ص ۱۲۷.
3. علامه طباطبائي(ره) در تفسير آيه 32 سوره اعراف مي‏فرمايد: خداي متعال در اين آيه زينت‏هايي را معرفي مي‏كند كه براي بندگان ايجاد و آنان را فطرتاً به وجود آن زينت‏ها و استعمال و استفاده از آن‏ها ملهم كرده است؛ و روشن است كه فطرت جز به چيزهايي كه وجود و بقاي انسان نيازمند آن است، الهام نمي‏كند. (ر. ك: الميزان، ج 8، ص 79).
4. سؤال تلفني ( 7743232 ـ 0251) از دفتر رهبري.
موفق باشید.