مثلا یه کسی که کور به دنیا اومده الان در حقش در مقایسه با من سالم داره ظلم میشه چون اون نمیتونه زندگی کنه...... گفته میشه تو یه دوره ای به دنیا برگردونده میشه تا زندگی کنه و بعد حسابرسی میشه براش.........
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
1- كسي كه كور به دنيا مي آيد ظلمي در رابطه با او محقق نشده است. بله از نعمتي محروم است، ولي هر محروميت از نعمت ٰ ظلم نيست. ظلم جائي معناي پيدا مي كند كه حقي در ميان باشد و ما در مقابل خداي متعال نسبت به داشتن چشم يا گوش يا نعمتهاي ديگر حقي نداريم. بله اگر خداي متعال از آن نابينا مانند فردي بينا انتظار داشته باشد مي توان گفت اين انتظاري است ظالمانه، ولي خدا هر نعمتي را كه نداده باشد مسووليت آن نعمت را نيز نخواهد خواست.
2- اگر حيات دنيوي را فرع بدانيم و حيات اخروي را كه حياتي است جاويدان اصل بدانيم كه در فرهنگ اسلامي اينگونه است،ٰ و نيز به اين مطلب توجه كنيم كه سعادت در حيات اخروي، متوقف بر بينا بودن به چشم ظاهري در دنيا نيست، خواهيم ديد كه براي جبران محروميت فرد نابينا لزومي به بازگشت او به دنيا كه در نسبت به زندگي اخروي ناچيز و غير قابل اعتنا است، وجود ندارد. و البته طبق اصول اسلامي هر نقصي كه در دنيا بر فرد وارد شده باشد و مقصر در آن نقص نيز خود آن فرد نباشد، خداي متعال به صفت جباريت خود، در آخرت جبران آن محروميت را خواهد كرد و آن فرد را راضي خواهد كرد.
3- عقيده به بازگشت به دنيا در قالبي ديگر و داشتن زندگي دوباره ٰتحت عنوان تناسخ مطرح مي شود كه اعتقادي است باطل و بطلان آن به دليل عقلي و قرآن و روائي ثابت و مبرهن شده است. به دليل پرهيز از طولاني شدن پاسخ ٰ شما را به مطالعه متني كه در اين آدرس اينترنتي درج شده است و در باب بطلان تناسخ از ديدگاه عقل و دين ٰ مي باشد دعوت مي كنيم. http://pasokhgoo.ir/node/5495
موفق باشید.