با سلام
قدرت اجنه و شیاطین به چه صورت است؟ آیا تنها می توانند وسوسه کنند یا ضررهای مادی بدنی و روحی نیز می توانند وارد کنند؟ اگر به جز وسوسه ضرر دیگری می توانند برسانند تا چه حد و چگونه است.
با تشکر
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
واژهى شيطان و جن بارها و در موارد متعدد در قرآن ذكر شده است و سورهاى به نام جن نازل گرديده است.
شيطان اسم عام (اسم جنس) است كه به هر موجود موذى و منحرف كننده و سركش، خواه انسان باشد و يا غير انسان، اطلاق مىشود، و ابليس اسم خاص (علم) است و نام آن شيطانى است كه آدم را فريب داد و اكنون هم با لشكر خود در كمين آدمى است.
جن در لغت به معناى پوشيدگى و پنهانى است و بر موجودى اطلاق مىشود كه از آتش آفريده شده، مادى است و داراى روح و بدن مىباشد. اين موجود، مكلف و مسئول است و مىتواند مؤمن يا كافر و يا... باشد.
در مورد شياطين بايد گفت تعبير شما درست است. حدود تسلط شياطين وسوسهى قبلى و دعوت(1) و بهتر نماياندن بدىها و بالعكس است و جز اين تسلطى ندارند و كسى را به انجام كارى مجبور نمىكنند و در قرآن مجيد هر چه در مورد كار آنها گفته شده، به همين اصل بر مىگردد.(2) از آيات و روايات معصومانعليهم السلام استفاده مىشود كه شيطان و جنود او تنها بر كسانى تسلط و نفوذ پيدا مىكنند كه از مسير بندگى خدا خارج مىشوند و در اثر غفلت به خودپرستى و هواپرستى دچار مىگردند و زمينهى نفوذ شيطان را فراهم مىسازند و گرنه بندگان صالح و مخلص خدا از كيد و تسلط شيطان ايمن هستند. چنان كه در برخى آيات خود شيطان به اين واقعيت اعتراف نموده است: «قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ * إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِين؛ گفت: «به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم كرد، مگر بندگان خالص تو، از ميان آنها!»(3)
زيرا، تجرد شيطان، تجرد مثالى و خيالى است و از تجرد تام عقلى برخوردار نمىباشد. از اين روى بهمرحله و مقام عقلى و شامخ انسان كامل و مخلص راه ندارد و نمىتواند در قوهى عاقله و عقل عملى او تأثير بگذارد. او لايق هيچ يك از اين دو مرحله نبوده و در مرحلهاى پايينتر قرار دارد. البته هميشه در كمين بوده و نسبت به انسانهاى كامل هم طمع دارد.
اما در مورد آزار و اذيت انسان توسط جن بايد گفت كه در مورد اين مساله، به شكل هاي گوناگون داستان ها و حكايات بسياري بر سر زبان ها است. حتي در كشورهاي غربي اين امر به صورت جدي مطرح بوده و نمونه هايي از اين امر نقل شده و فيلم هاي متعددي از آن ساخته شده است.
البته اظهار نظر در خصوص صحت و سقم اين موارد كار آساني نيست، هر چند ساختار وجودي انسان و جن به گونه اي نيست كه چنين ارتباطات و اصطكاكاتي بين ما و آن ها باشد، اما در هر صورت امكان آزار و اذيت شدن انساني توسط اشرار جن عقلا محال نيست، همان طور كه ممكن است هر انساني توسط يك انسان شرور ديگر و يا هر حيوان موذي مورد اذيت و آزار قرار بگيرد.
هيچ بعيد نيست كه بعضي از كارهاي شيطاني و اعمال بي رويه سبب يك نوع جنون شيطاني گردد، يعني به دنبال آن اعمال، يا بدون عملي خاص، شيطان و اشرار جن در شخص اثر بگذارد و تعادل رواني او را بر هم زند كه نمونه اي از اين موضوع در برخي روايات هم ديده مي شود.(4) در مجموع مي توان گفت اصل اين امر ناممكن نيست كه اشرار جن در شخصي اثر بگذارند، مثلا تعادل رواني او را بر هم زنند يا به او اذيت و آزار برسانند، هرچند در عالم واقع تحقق اين احتمالات بسيار بعيد و نادر باشد.
پي نوشت ها:
1. ابراهيم(14) آيه22: «وَ مَا كاَنَ لىَِ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَنٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لىِ فَلَا تَلُومُونىِ وَ لُومُواْ أَنفُسَكُم؛ من بر شما تسلّطى نداشتم، جز اينكه دعوتتان كردم و شما دعوت مرا پذيرفتيد! بنا بر اين، مرا سرزنش نكنيد خود را سرزنش كنيد» هرچند كارهاى ديگرى هم در حيطهى قدرت شيطان قرار مىگيرد كه از برخى آيات استفاده مىشود، مانند: زينت دادن كارهاى بد در نظر انسانها، مشاركت در اموال و اولاد، وعده دادن، ايجاد فراموشى در انسان و... .
2. قرشي، علي اكبر، قاموس قرآن، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1371ش، واژهى شيطان.
3. جوادى آملي، عبدالله، تفسير موضوعى، نشر اسراء، 1383ش، ج12 ص83.
4. علامه مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، دارالكتب الاسلاميه، تهران، بي تا، ج 46، ص 31-32.
موفق باشید.