باسلام.اگه انسان مشکلي داشته باشه که فقط باکمک يک جن بشه حلش کردحکم چيه؟آياسخني ازپيامبر ياائمه درمورد شکل ظاهري جن رهست؟واين که احضارجنب کتاب هاي علوم غريبه چه حکمي داره؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
يكي از مسائل مهم و دقيقي كه در خصوص جنّ مطرح است، به خدمت گرفتن جنيان و كمك از آنها در امور مختلف است كه به اصطلاح تسخير نام دارد كه ممكن است بواسطه اعمال و اذكار مختلف وارده در كتاب هاي علوم غريبه و... صورت گيرد.
در فقه اماميه اين مسئله مورد اختلاف مراجع تقليد بوده است كه گروهي مطلقاً آن را حرام دانسته و برخي به شرط ضرر، حرام دانسته اند.
لذا اصل تسخير امري ممكن است و در فقه اماميه قدر متيقن آن است كه اگر اين عمل موجب آزار و اذيت و خوف از ضرر باشد، حرام است و در غير آن نيز گرچه برخي مراجع مجاز مي دانند اما در عين حال نوع مراجع حرام اعلام كرده اند. اما نكته مهم در اين زمينه آن است كه به هر حال ارتباط با اجنه براي افراد عادي خطرات خاص خود را دارد و اينگونه نيست كه هر كسي بتواند با آنها ارتباط برقرار كرده و در عين حال به جهت ناآشنائي اين مسير، از خطرات آن در امان بماند.
در متون ديني نيز به عدم ارتباط انسانها با جنيان تاكيد شده است خداوند در سوره جن به گروهي از انسانها اشاره كرده كه براي حل مشكل خود به گروهي از جنيان پناه برده و در نتيجه گمراه شده اند" وَ أَنَّهُ كانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقاً "(1) و اينكه مردانى از بشر به مردانى از جنّ پناه مى‏بردند، و آنها سبب افزايش گمراهى و طغيانشان مى‏شدند!"
ائمه نيز برخي از ياران خود را به شدت از ورود در اين زمينه نهي مي كردند در روايتي از حكيمه دختر امام موسي كاظم(ع) نقل شده است كه مي گويد " امام رضا (ع) را ديدم در انبار هيزم ايستاده و راز مى‏گويد و من ديگرى را نمى‏بينم.
گفتم: اى آقايم، با كه راز مى‏گوئى؟ فرمود: اين عامر زهرائى است آمده از من پرسش كند و به من شكايتى دارد، گفتم:
اى آقايم، مى‏خواهم كلام او را بشنوم به من فرمود: اگر سخن او را بشنوى يك سال دچار تب مى‏شوى. گفتم: اى آقايم، دوست دارم كلامش را بشنوم، به من فرمود: گوش بده. گوش دادم و چيزى به مانند سوت زدن شنيدم و تا يك سال دچار تب شدم‏"(2)
روايت مذكور حاكي از آن است كه گرچه اصل اين ارتباط ممكن است اما در عين حال به جهت خطرات احتمالي افراد عادي به هيچ عنوان نبايد در اين وادي وارد شوند.
نتيجه آنكه اصل ارتباط امكان داشته و برخي موفق به ارتباط شده اند، ولي به خاطر اين كه عالم اجنه و قوانين حاكم بر جوامع آن ها براي ما كاملا روشن نيست و نمي توان آينده روشني را براي اين رابطه و حفظ آن تضمين كرد.
و در فقه اماميه گرچه برخي از مراجع، حرمت آن را منوط به عدم ضرر كرده اند، اما به جهت عدم آشنائي و دفع خطرات احتمالي، براي نوع افراد احتمال خطر و ضرر بالائي داده مي شود، لذا براي نوع افراد مگر بسيار بسيار محدودي از آنها حرام است.
اما در مورد شكل ظاهري جن بايد گفت: جن داراي جسم اما جسمي لطيف است كه در شرائط عادي غير قابل ديدن است مانند هوا و اكسيژن، كه البته آنها قابليت ديدن دارند يعني گرچه به صورت كلي از ديد انسان مخفي هستند. اما در عين حال قادرند بدن خود را از حالت لطافت خارج كرده و براي انسان متمثل شوند.
علامه مجلسي در اين باره مي نويسد " خلافى ميان اماميه بلكه مسلمانان نيست در اينكه پرى و ديوها اجسامى لطيفند كه گاهى ديده شوند و تند جنبش و نيرومندند و در تن آدميزاده چون خون روانند و بسا خدا براى مصلحتى آنها را به اشكال مختلف درآورد."(3)
لذا مانند هوا، در حالت عادي داراي شكل خاصي نيستند. اما در عين حال قادرند خود را به اشكال مختلفي مانند انسان و...درآورده و متمثل شوند.
پي نوشت ها:
1. جن(72)آيه 6.
2. كليني، الكافي، چ دارالكتب الاسلاميه، تهران 1365ه ش ، ج 1 ص 395.
3. علامه مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، چ اسلاميه، تهران بي تا، ج 60، ص 283.
موفق باشید.