سلام،
در این زمانه که سر به هرطرف میچرخانیم نفاق و بد حجابی و ... را میبینیم چه باید بکنیم؟ چرا آقا ظهور نمی کنند؟ برای ظهور آقا چه باید بکنیم؟ آیا آقا سرباز کم دارند که ظهور نمی کنند؟ اگه مسئله اینه بنده تا پای جونم حاضرم برای ایشون در مقابل ظلم بجنگم باید چه کار کنم تا سرباز ایشان باشم؟
من فوق لیسانس مدیریت دارم
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
عوامل متعددي زمينه ساز ظهور امام زمان(ع) هستند كه جهت رعايت اختصار به برخي از آنها اشاره مي شود:
1- پارسايي
براي ايجاد جامعه سالم مبتني بر ارزشها و عدالت، پارسايي و خودسازي افراد جامعه ضروري است. حكومتي كه بر اساس شايسته سالاري، معنويت گرايي وقابليتها شكل مي گيرد، پديد آورندگان آن بايد صالحان و پارسايان باشد. شايد براي همين باشد كه در برخي روايات تصريح شده است: «هر گاه 313 نفر آماده شوند و شرايط ديگر فراهم شود حضرت امام زمان(ع) ظهور مي كند».(1)
بي ترديد يكي از شرايط، وجود اين تعداد افراد پارسا است. امام صادق(ع) فرمود: «هر كس خوش دارد در شمار اصحاب قائم باشد، بايد چشم به راه باشد، و پارسايي پيش گيرد و كردار با ورع داشته باشد».(2)
2- دين مداري و تكليف گرايي
يكي از عوامل زمينه ساز ظهور امام زمان(ع) دين مداري و دين داري است. انسان بايد در عصر غيبت بيشتر به دستورهاي الهي توجه نموده و از محرّمات پرهيز كند و متعبد و مقيد به انجام تكليف خدايي باشد. در عصر غيبت انسانها بيشتر در معرض آفات و آسيبها قرار مي گيرند و نياز به پشتوانه قوي دارند.
بي ترديد اين پشتوانه قوي باورهاي ديني و پاسداري از دين است. از سوي ديگر با انجام تكاليف الهي مي توان به آسيب زدايي پرداخت. شايد بر همين اساس باشد كه پيشوايان دين مردم را به دينداري، و صحت اعمال و دعا و توسل به اهل بيت(ع) فرا خوانده اند. امام صادق(ع) مي فرمايد: «براي صاحب الامر غيبتي طولاني است. در اين دوران هر كسي بايد تقوا پيشه سازد، و چنگ در دين زند».(3)
3- اصلاح جامعه
يكي از عوامل مهم تأثير گذار در ظهور امام زمان(ع) اصلاح جامعه است. در آموزه هاي ديني اين نگرش كه در عصر غيبت بايد در برابر ناهنجاريها و بي عدالتي ها بي اعتنا بود و حتي به ناهنجاري ها دامن زد، پذيرفته شده نيست و اين تحريف مفهوم انتظار است كه از سوي برخي مطرح شده است. در انديشه شيعي همگان وظيفه دارند كه با بهره گيري از دو عنصر امر به معروف و نهي از منكر به اصلاح جامعه پرداخته و در صدد ايجاد جامعه سالم مبتني بر عدالت، شايستگي و... باشند. در برخي از روايات يكي از وظايف شيعيان در عصر غيبت «انتظار فرج» ياد شده است. پيامبر (ص) فرمود: «افضل أعمال أمتي انتظار الفرج من الله عزّوجلّ».(6)
انتظار فرج به معناي كناره گيري از صحنه سياست و بي اعتنا بودن در برابر سرنوشت جامعه و تسليم در برابر ستم نيست، بلكه قيام عليه نابرابريها است. يكي از نويسندگان مي نويسد: «نبايد پنداشت كه انتظار ظهور و چشم به راه «مهدي موعود» بودن، به گونه اي موجب از دست شستن حركتهاي اصلاحي، و حماسه هاي ديني و اجتماعي است. هرگز چنين نيست. انتظار دعوت به «نپذيرفتن» است، نه «پذيرفتن»؛ نپذيرفتن باطل، نپذيرفتن ستم، نپذيرفتن بردگي و ذلت. انتظار درفش بنيادگر مقاومت است، در برابر هر ناحقي، و هر ستمي، و هر ستمگري.
مجاهدات خستگي ناپذير و قيامهاي خونين شيعه، در طول تاريخ، هواره گواه اين است كه در اين مكتب، هيچ سازشي، و هيچ سستي راه ندارد. انتظار، يعني انتظار غلبه حق بر باطل، و غلبه داد بر بيداد و غلبه تقوا بر گناه و غلبه آگاهي بر كور بيني».(7)
4- رشد فرهنگي و موانع زدايي
رشد فرهنگي و موانع زدايي از عناصر مهم زمينه سازي ظهور امام زمان(ع) هستند. در برخي روايات به لزوم شناخت رهبري و اطاعت از او سفارش شده است.(8) از اين رو شناخت امام زمان(ع) و ويژگي هاي حكومت امام ضروري است. برخي در هنگام ظهور امام زمان(ع) با او مخالفت مي كنند و تصور مي نمايند كه امام زمان دين جديد آورده است.(9) طبيعي است خشك گرايي با حكومت امام زمان هم خواني ندارد و از موانع بزرگ ظهور است.
شايد بر اساس ضرورت بصيرت و رشد فرهنگي در عصر غيبت است كه يكي از ويژگيهاي ياران امام زمان(ع) بصيرت و آگاهي بيان شده است.(10)
از سوي ديگر راحت طلبي و دل به دنيا بستن نيز مانع بزرگ ظهور به حساب مي آيد. در هنگام ظهور امام زمان(ع) راحت طلبان به دليل اين كه حكومت عدالت گراي امام زمان(عج) را با منافع خويش در تضاد مي بينند، با حضرت مخالفت مي كنند.(11)
بنا براين عوامل گوناگوني، بايد فراهم شود تا حضرت ظهور نمايد .در رابطه با مفاسد و بد حجابي و نفاق و... وظيفه منتظران ظهور ريا،نهي از منكر ومبارزه با مفاسد است كه بايد با رعايت شرائط ومراتب انجام شود.
براي آگاهي بيشتر در اين باره، به كتاب هاي زير، مراجعه نمائيد.
1- دادگستر جهان، ابراهيم اميني.
2- خورشيد مغرب، محمد رضا حكيمي.
3- نويد امن و امان، لطف اللّه صافي گلپايگاني.
4- در انتظار خورشيد ولايت، عبدالرحمن انصاري.
پي نوشت ها:
1. صافي گلپايگاني، منتخب الأثر، قم، انتشارات سپهر، 1419 ق، ص 594 - 596.
2. بحارالأنوار، مجلسي ج 52، ص 140.
3. همان، ص 135.
4. محمد رضا حكيمى، خورشيد مغرب، دفتر نشر فرهنگ ومعارف اسلامي، ص 350.
5. بحارالانوار، ج 52، ص 366.
6. منتخب الاثر، ص 629.
7. خورشيد مغرب، ص 334 - 335.
8. بحارالأنوار، ج 52، ص 132 - 134؛ مجله حوزه، ويژه نامه امام زمان(ع)، شماره 70 - 71، ص 338.
9. مجله حوزه - ويژه نامه امام زمان (عج)شماره 70ـ 71 ص 313.
10. همان، ص 300.
11. همان، ص 309.
موفق باشید.