متأسفانه امروزه كمي مرسوم شده كه خانم ها كمي از موي جلوي سرشان را بيرون مي گذارند.
به خانم هايي كمي از موي جلوي سرشان را بيرون مي گذارند، چه بگوييم؟
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پيش از هر چيز به شما به خاطر داشتن اين روحيه ارزشمند تبريك مي گويم. اميدواريم كه در مسايل ديني خود موفق باشيد. ما هم مانند شما از وضع بد حجابي ناراحت و خواستار گسترش حجاب در جامعه هستيم. مسأله بدحجابي از معضلات كنوني جامعه ماست. اين گونه رفتار ريشه در حدود نيم قرن حكومت سلسله پهلوي و نيز تبليغات غرب دارد. از گذشتهها و ريشه تاريخي مسأله كه بگذريم، متأسفانه خودباختگي در برابر غرب، و تقليد كوركورانه از آنها و شهوتپرستي مجموعاً وضعيت نامطلوبي را در جامعه ايجاد كرده است. البته وضعيت عمومي جامعه ما از نظر حجاب و حفظ عفت نسبت به كشورهاي ديگر اسلامي بهتر است. ولي در اثر تبليغات سنگين غرب به وسيله محصولات فرهنگي مانند فيلمها و مجلات، نوعي تمايل به آن گونه رفتارها در سطوحي از جامعه مشاهده ميگردد.
اينكه وظيفه ما در مقابل چنين اشخاصي چيست بايد بگوييم كه با رعايت سلسله مراتب امر به معروف و نهي از منكر تذكر بدهيم. يعني در مرحله اول با كم محلي و ابراز ناراحتي، بعد از آن با تذكر زباني و ... است كه در كتابهاي فقهي در مورد شرايط امر به معروف ذكر شده است. البته اگر از روي بي توجهي و با دانستن مساله باشد نيازي به امر به معروف نيست. اما براي كساني كه از روي بي مبالاتي اين كار را مي كنند لازم است امر به معروف كنيم.
اما بعنوان ياد آوري و اينكه اگر در آينده در باره حجاب مورد سوال واقع شديد جوابي براي گفتن داشته باشيد نيز نكاتي را عرض مي كنيم:
فلسفة اصلي پوشش، حيا و عفت است كه خصلت بشري است و تمامي انسان ها آن را پذيرفته اند. البته نتايج ديگري نيز بر پوشش مترتّب است:
1-زن محجوب، با حجاب خود به ديگران مى فهماند كه اهل بى بند و بـارى و روابـط آزاد نـيـسـت. اين خود باعث مى شود مردان هرزه به او طمع نورزند و مزاحم نشوند همان طور كه خداوند مي فرمايد: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما»(1) اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [چادر ها] خود را بر خويش فروافكنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است (و اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحيم است.
با تكيه بر اين آيه مي توان گفت مقايسه اي كه بين حجاب و آنتي ويروس مي كنند از اين جهت كه زن با حجاب به عفت شناخته مي شود و مورد اذيت قرار نمي گيرد درست است، و اين حجاب زن ضد بسياري از ويروس هاي اخلاقي و گناهان است.
2- فايده دوم حجاب به كل جامعه برمى گردد. زنان بى حجاب و بي قيد حتى براى مردان پاكدامن نيز زيان بارند. زنانى كه بدون پوشش و با انواع آرايش بيرون مى آيند، محيط را آماده آشوب مى نمايند، زيرا جاذبه تكوينى زنان براى مردان قابل انكار نيست. در چنين محيط هائى كه جوانان پاكدامن نيز در امان نيستند. حـضـرت يـوسـف(ع) نـيز به خدا عرض مى كند: «إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِن»(2) و اگر مكر و نيرنگ آنها را از من باز نگردانى، بسوى آنان متمايل خواهم شد. بنابراين حجاب هم حافظ خود زن است؛ هم حافظ جامعه. دستور حجاب در مورد زنان بى بند و بار به خاطر مصلحت جامعه است.
3- حجاب موجب رشد شخصيت زن مسلمان است. شخصيت؛ مجموعه افكار، عواطف، عادتها و اخلاقيات يك انسان است كه به تشخيص وي از ديگران ميانجامد.
4- حجاب موجب پاسداري از حرمت خود و احساس عزت نفس و ارزشمندي است:
5- حجاب موجب استحكام خانواده مي شود:
6- حجاب موجب مسؤوليت پذيري است:
هر كس در برابر خود و ديگران مسؤول است افرادي كه بيحجابي پيشه ميكنند ناگزير بايد به خويش پردازند و چنان كه امروزه مشاهده ميكنيم چارهاي ندارند جز آن كه انجام آن مسؤوليتها را به ديگران و حتّي مردان بسپارند. زناني كه در پي دلربايي و جلب نظر ديگرانند و جز عرضه پيكر خود به چيزي نميانديشند، هرگز نميتوانند غمخوار همنوع خود باشند؛ در برابر خانواده و اجتماع احساس مسؤوليت كنند و به معنويت خود و اعضاي خانواده و جامعه بينديشند. اين افراد، افزون بر آن كه به دليل ناتواني يا شانه خالي كردن از انجام دادن مسؤوليتهاي فردي باز ميمانند، با روحيه و وضع بدني خاص خويش محيط را آلوده و موقعيت را براي فعاليت مسؤوليت پذيرانه نامساعد ميسازند.
با دقت در ان فوائد آثار بد و مخرب بد حجابي و بي حجابي نيز مشخص مي شود و بزرگ ترين ضربه ها را به خود فرد و جامعه او مي زند، چرا كه براي آرامش غريزه دو چيز لازم است: ارضاي غريزه در حد نياز طبيعي و ديگري جلوگيري از تهييج و تحريك آن اولي با ازدواج حاصل مي شود و دومي با حجاب و پوشش و نگه داشتن حدود. و آزادي در پوشش و حجاب، موجب انحراف بزرگ در جامعه است.
پي نوشت:
1. احزاب (33)آيه 59.
2. يوسف (12) آيه 33.
موفق باشید.