در باب 430 از ترجمه (ترجمه محمدی) کتاب معانی الاخبار ذیل قسمت 15، مترجم در شرح اینکه تعداد روز های ماه رمضان 30 روز کامل است، نوشته است:
" شرح: «بايد دانست كه ماه و سال امرى طبيعى است، و قرار دادى نيست، و تابع نظام طبيعت است و روايت ضعيف است و شيخ مفيد و ديگران آن را رد كردهاند» "
می خواستم بدونم شیخ مفید کجا این نظر را رد کرده ؟
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر محترم شيخ صدوق در اينجا روايتي نقل كرده كه دلالت دارد ماه رمضان هميشه سي روز است و هيچ گاه از سي روز كمتر نمي شود و شيخ مفيد و ديگران اين روايت را ضعيف شمرده اند و سي روز بودن هميشگي ماه رمضان را رد كرده اند و معتقدند ماه رمضان هم مانند ماه هاي ديگر گاهي سي و گاهي بيست و نه روز مي شود. تعداد روزهاي ماه تابع نظم محسوس طبيعت است و قراداد شارع نيست تا آن را هميشه 30 روز قرار دهد.
سيد بن طاووس از شيخ مفيد نقل مي كند كه علماي شيعه از جمله شيخ صدوق با توجه به روايات بر اين باور بوده اند كه ماه رمضان هميشه سي روز است و هيچ گاه از سي روز كم نمي شود و روايات دال بر نقصان رمضان از سي روز را صادر بر حسب تقيه مي شمارد. ايشان ابتدا در كتاب هاي خود از جمله "لمح البرهان" موافق نظر شيخ صدوق بوده و از آن نظر دفاع مي كرده است، ولي بعد در كتاب مصابيح النور به رد نظريه شيخ صدوق مي پردازد و ماه رمضان را مانند ديگر ماه ها مي شمارد كه گاهي سي و گاهي بيست و نه روز مي شود.(1) بعد از اين نظر بود كه براي تعيين ابتدا و انتهاي ماه رمضان قائل به رؤيت هلال شدند.
پي نوشت ها:
1. سيد بن طاووس، الاقبال، تهران، اسلاميه، 1367ش، ص 5-7.
موفق باشید.