سوال اول) آیا اجنه می تواند از وسابل شخصی انسانها استفاده کند یا امکان دارد وسیله ای از انسان مانند پارچه یا امثال آنرا بردارد؟
سوال دوم) مدتی است برخی وسایل بطور مرموز گم میشودآیا رجوع به افرادی که احضار روح یا جن میکنند (در حقیقت با اجنه در ارتباطند) برای پرسیدن اینکه چه کسی آنرا برداشته با توجه به اینکه اجنه علم در گذشته دارند اشکال دارد؟
آنچه مسلم است اصل وجود جن حقيقتي غير قابل انكار است و هر چند به طور عقلي امكان برخي اصطكاكات بين انسان و جن وجود دارد، اين فروض مانند جن داشتن برخي خانه هاي آن هم در مكانهاي شلوغ و پر رفت و آمد انسانها بعيد به نظر مي رسد.
بر اساس آيات و روايات اجنه همانند انسانها داراي علم و ادراك و قدرت تشخيص حق از باطل، قدرت بر انجام برخي از امور از جمله ارتباط با انسان و محيط زندگي او(1) و همچنين قادر به انجام برخي از امور مورد نياز انسانها هستند. (2) اما به طور كلي حضور ايشان در يك منزل انسانها را بسيار بعيد مي دانيم. چون اصولا ساختار وجودي انسان و جن به گونه اي نيست كه چنين ارتباطات و اصطكاكاتي بين ما و آن ها باشد.
به علاوه برداشتن وسائل منزل توسط ان ها هم هرچند عقلا محال نيست. اما تجربه نشان داده كه اين احتمالات در اكثر موارد نادرست است و فروض مختلف ديگر براي اين حوادث وجود دارد و اتفاقا بعد از مدتي حقيقت اين وقايع روشن مي شود.
اما در عين حال در متون ديني توصيه هايي از ائمه وارد شده است كه عمل به آن را به ديگران را براي در امان ماندن از صدمات احتمالي اجنه توصيه مي كردند كه به شما هم پيشنهاد مي كنيم به جاي مراجعه به جن گيرها و دعانويس هاي غير معتبر و منابع سرشار از توهم و دروغ به اين توصيه ها عمل كنيد:
مثلاً از امام صادق(ع) نقل شده كه درباره آثار و بركات سورة الناس فرمود:
«مَن قرأها في منزله كلّ ليلة، أمن من الجنّ والوسواس، ومَن كتبها و علّقها على الأطفال الصغار حُفظوا مِن الجانّ بإذن الله تعالى؛ (3) كسي كه سوره ناس را در منزلش قرائت كند، از جن و وسوسه ها محفوظ مي ماند كسي كه آن سوره را بنويسد و بر اطفال كوچك ببندد، به اذن خداوند از شرّ جنيان محفوظ مي ماند.»
همچنين از امام صادق(ع) نقل شده است كه فرمود " مَنْ أَكْثَرَ قِرَاءَةَ قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ لَمْ يُصِبْهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا شَيْءٌ مِنْ أَعْيُنِ الْجِنِّ وَ لَا نَفْثِهِمْ وَ لَا سِحْرِهِمْ وَ لَا مِنْ كَيْدِهِمْ وَ كَانَ مَعَ مُحَمَّدٍ(ص) ...."(4) هر كه سوره «قل اوحى الىّ» (سوره جنّ) را بسيار تلاوت كند در زندگى دنيا گرفتار چشم زخم، دميدن سحر، جادو و نيرنگ جنّ نشود و همراه حضرت محمّد(ص) باشد..."
در مفاتيح الجنان از پيامبر اكرم(ص) نقل شده كه ميفرمايند براي دفع شياطين (جنيان) "آيه سخره( سوره اعراف آيه 54 تا56) را بخوانند: « إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فىِ سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلىَ الْعَرْشِ يُغْشىِ الَّيْلَ النهََّارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّرَاتِ بِأَمْرِهِ أَلَا لَهُ الخَْلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَلَمِينَ * ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لَا يحُِبُّ الْمُعْتَدِينَ * وَ لَا تُفْسِدُواْ فىِ الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَ ادْعُوهُ خَوْفًا وَ طَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِين »
اين دعا نيز مكرر خوانده شود:«اللَّهُمَّ إِنَّكَ لَا يَكْفِي مِنْكَ أَحَدٌ وَ أَنْتَ تَكْفِي مِنْ كُلِّ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ فَاكْفِنِي شَرَّ الْجِنِّ وَ الْأِنس.»
در نهايت باز هم تاكيد مي كنيم اذيت و آزار جن نسبت به انسان ها بسيار بسيار نادر است تا حدي كه مي توان اصلا به اين احتامل فكر نكرد چه رسد كه اين امر بخواهد به دغدغه و نگراني بيانجامد، اما در عين حال نبايد از ياد برد كه اين گونه اذيت ها تنها از جانب جنيان بي دين و غير مسلمان و شرور انجام مي شود و جنيان مومن آزاري براي انسان هاي مومن ندارند.
در نتيجه پيشنهاد مي شود از انجام كارهايي كه ممكن است باعث جلب توجه اين گونه جنيان شود خودداري نماييد، زيرا تجربه نشان داده در منازلي كه رنگ و بوي ديني دارد و در آن تلاوت قرآن با صداي بلند شده يا اذان با صداي بلند گفته مي شود و يا مجالس روضه و جشن اهل بيت مانند آن برقرار مي شود معمولا اثري از اين خطرات نيست.
اما در مورد حكم شرعي و جواز مراجعه به افراد دعا نويس و يا ساحر و جادوگر و رمال و جن گير و... بين فقهاء و مراجع تقليد اختلاف نظر است و هر شخصي بايد به نظر مرجع تقليد خودش عمل بكند. بنابر نظر مقام معظم رهبري اگر دعاها از ائمّه اطهار(عليهم السلام ) با شند و يا مضامين آنها حق باشد تبرّك جستن به آنها اشكال ندارد. همانگونه كه تبرّك جستن به دعاهاي مشكوك به اين اميد كه از معصوم (عليهم السلام) باشند، اشكال ندارد و نيز رجوع و گرفتن دعاهاي وارده از ائمه و پرداخت مبلغي در مقابل آن هم اشكال ندارد.(5)
در مورد احضار اجنه و ارواح هم مشروط بر اينكه از راههايى كه شرعاً حلال هستند، اقدام شود و اغراض و اهداف هم حرام نباشد، في نفسه اشكال ندارد.(6)
پي نوشت ها:
1. آيات مختلف سوره جن.
2. ر.ك نمل (27) آيه 17.
3. بحراني، سيد هاشم، البرهان في تفسير القرآن، چ بنياد بعثت،1416ق، ج5، ص817.
4. شيخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، دار الرضى، قم، بي تا، 1406 ق، ص 120.
5. آيت الله خامنه اي، سيدعلي، اجوبه الاستفتائات، شركت چاپ و نشر بين الملل، تهران، 1386ش، س 1432و1433.
6. همان، س1232و1233.