درود
خسته نباشید وقت بخیر
امیدوارم حالتان خوب باشد
در کتاب جامعه شناسی سال سوم دبیرستان رشته انسانی اینگونه بیان کرده اند که : هویت ایرانی قبل از ظهور اسلام هویتی توحیدی و دینی و آمیخته با اساطیر بوده است و...
مسلم است منظور از اساطیری بودن یعنی اینکه زردشتیان مقابل آتش نماز می خواندند
پرسش من اینست که آیا دین اسلام مشرکانه نیست..؟ هرجای دنیا که باشی برای برپایی نماز بایست مقابل یک خانه آجری که بیت الله الحرام نامیده می شود سجده کرد و عبادت خدا را برجای آورد - خدایی که ماوجهان هستی و کرات را آفریده و منزه است چه احتیاج به بیت الله الحرام برای پرستش او هست؟ چه احتیاج به قبله ای مشخص برای عبادت او هست؟ خدا همه جاست پس بنابراین هرجا سجده کنی قبوله - یا اینکه با وام گرفتن و گرفتن از مخارج خانواده بعد از مدت ها که میرن بیت الله الحرام یه جا به نشانه سنگ پرتاب به شیطان سنگ می پرونن بعد دور خانه آجری بنام بیت الله الحرام هفت دور می چرخند - آیا خدا در قلب و وجود انسان هاست یا خدا را باید در کعبه در عربستان پیدا کرد؟
این سومین باریه که این پرسش رو می فرستم توقع دارم به عنوان یک نوجوان که پرسش ها و ابهامات زیادی در ذهن دارم برای پرسش های من ارزش قایل بشید و پاسخ دهید یا اگر پاسخ ندارید حد اقل جوابشو بدید که جوابی نداریم.
کامیاب باشید
مشتاقانه منتظر دیدگاه شما هستم
بدرود
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در سابق هم گفتيم كه سخن شما در اين باب كه خدا در همه جا و به خصوص قلب انسان مومن وجود دارد كاملا درست است و هيچ شكي در آن نيست. در عين حال رو به سوي كعبه نماز خواندن و يا انجام اعمال حج هر يك فلسفه و دلايل خاص خود را دارد.
در جواب قبل تذكر داديم كه اسطوره و نماد با هم متفاوت است و از اين باب نمي توان دين اسلام و زرتشتي گري را با هم مقايسه كرد. بسياري از اعمال عبادي در اديان مختلف و از جمله اسلام نمادين و نشان دهنده امري است. اما اينكه برگرفته از اسطوره ها باشد، بايد اثبات شود. در دين زرتشتي اسطوره ها بخشي از اين دين بوده و با آن آميخته شده است. اما دين اسلام تقريبا فارغ از هرگونه اسطوره به معناي خاص آن است و نبايد ميان نماد و اسطوره خلط كرد.
در مورد فلسفه نماز خواندن مسلمانان به سمت قبله واحد در پاسخ قبلي نكاتي عرض شد. اما صحبت در مورد فلسفه اعمال حج بحثي طولاني است و در اين پاسخ نمي گنجد. لذا در اينجا تنها به رمي جمرات يا سنگ زدن به ستونهاي خاص اشاره مي كنيم كه خودتان هم در سوال آورده ايد:
«رمي جمره» در صبح روز دهم، يادآور طرد شيطان و نفي وسوسه هاي او در عمل نكردن به فرمان خداست. چه در داستان حضرت اسماعيل باشد كه سه بار شيطان را از خويش راند، چون وسوسه مي كرد كه خود را براي قرباني شدن آماده نسازد، و چه مربوط به حضرت ابراهيم كه شيطان را مي راند و هربار با هفت سنگ، تا مانع انجام امر خدا نشود. برخي هم گفته اند علاوه براين پدر و پسر، شيطان هاجر را هم وسوسه مي كرد تا براي قرباني شدن فرزندش رضايت ندهد و مانع ذبح گردد.
كار اين سه شخصيت بزرگ، الگويي براي همه مؤمنان تاريخ شد، كه دستور خدا را هرچه سخت باشد اطاعت كنند و راضي به قضاي الهي باشند. پدر، الگوي پدران، مادر، الگوي همه مادران و اسماعيل، الگوي جوانان، تا جوانان با الهام از اسماعيل، وارد ميدان هاي جهاد اكبر و اصغر شوند و از نثار خون و جان در راه خدا و اهداف متعالي سرباز نزنند.
اين عمل در حج، احياگر آن خاطره ها و فداكاري هاست، تا درس آموز ايثار و عبوديت و تسليم باشد و انسان را در ميدان مبارزه با نفس، نيرو بخشد.
موفق باشید.