در محیط مجازی و در یکی از سایتهای ضد دین و شبهه افکن چنین چیزی آمده بود:
مردی شیخ را گفت: شیخنا، هزاران سال پیش عرب دختران را زنده بگور می کرد، الان هم که حق رای و رانندگی به دختران نمی دهد که همانا زنده بگوری است! این اعراب که هنوز جاهل هستند، پس بگو اسلام چه سودی داشت؟
شیخ گفت:اسلام کاری کرد که پیرزن عجم گاو خود را بفروشد و خرج مکه کند، تا عرب از شترسواری و چادر نشینی به لامبورگینی و برج نشینی برسد جواب این شبهه و شبهات مشابه چیست ؟ لطفا مستدل و منطقی جواب بدهید تا به کسانی که این شبهات را مطرح میکنند بتوانیم جواب بدهیم چون این شبهه و شبهات مشابه این شبهه بسیار از طرف مخالفین دین القا میشود لطفا مستدل و منطقی جواب بدهید تا بتوانیم جواب شبهه افکنان را بدرستی بدهیم و ایمان و اعتقاد خودمان بیشتر شود و این شبهات و شبهات مشابه در ذهن ما حل شود و جواب آنرا داشته باشیم تا هم به کسانی که این شبهات را مطرح میکنند جواب بدهیم هم ایمان و اعتقاد خودمان بیشتر شود
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
همانطور كه خودتان هم متوجه شده ايد چنين شبهاتي هيچ منبع و استناد درستي ندارند و به اصطلاح ادعاهايي بدون دليل اند كه صرفا با استفاده از مغالطه و بيان احساسي، سعي در تاثيرگذاري فوري بر مخاطب خود دارند. چنين شبهاتي با نگاه و تفكري كوتاه قابل رد كردن و پاسخ دادن هستند.
اما در مورد زنده به گور كردن دختران، اولين اشكال مطرح شده اين است كه آيا اسلام صرفا براي اعراب بود؟ قطعا خير، اسلام ديني جهاني است و براي تمام بشريت نازل شده و اكنون نيز غير از اعراب، نژادهاي مختلفي به اين دين معتقدند. حال اگر گروهي از دين اسلام به عنوان مثال بعضي از كشورهاي عربي براساس آموزه هاي غلطي كه قطعا منشعب از اسلام نيست، برخي محدوديتها را براي افراد بوجود آردند، بايد آن را به حساب اسلام گذاشت؟ اينكه در كشورهاي ديگر اسلامي بخصوص ايران كه اكثر قوانين آن از شرع مقدس گرفته شده، اين حقوق به زنان اعطا گرديده نشان دهنده اين امر نيست كه محدوديت ايجاد كردن براي زنان در عربستان سليقه اي است تا اسلامي. اگر افرادي به هر دليلي به نام اسلام براي افراد جامعه مشكل ايجاد مي كنند، اشكال از اسلام نيست بلكه از افرادي است كه اسلام را به سليقه خود تفسير مي كنند.
اسلام به ذات خود ندارد عيبي هر عيب كه هست از مسلماني ماست
علاوه بر اينكه به اعتقاد شيعه اسلام ناب همان اسلام شيعي است كه تفكرات آن را در كتابها و نظرات عالمان شيعه مي توان ديد. متاسفانه از آنجا كه بسياري از آموزه هاي ديگر فرق اسلامي از منبع لايزال علم پيامبر و ائمه بهره نگرفته اند، گرفتار افراطها و تفريطهاي مختلف شده اند.
اما در مورد سوال دوم، همانطور كه مي دانيد سفر مبارك حج بر افراد مستطيع واجب است و شخص غير مستطيع نيازي به رفتن به حج نداشته و اگر رفت و بعدها مستطيع شد، دوباره بايد برود.(1) حال نگاهي به شبهه مي اندازيم. اگر پيرزن عجم مذكور آنقدر پول ندارد كه با فروختن گاوش پول لازم براي حجش فراهم مي شود، در درجه اول بايد گفت اسلام براي او حكمي قرار نداده كه اين چنين به حج برود، چرا كه او مستطيع نيست. لذا اشكال در اينجا به اسلام وارد نيست. بلكه به پيرزن عجم قصه ما وارد است كه سختي بيش از حدي را براي خود رقم مي زند.
به علاوه تكليف ميليونها عرب فقيري كه اتفاقا با همان سختي به سفر حج مي روند چيست؟ آيا آنها در لامبورگيني سوار شدن اعراب عربستان نقشي ندارند؟ نكته آخر هم اينكه سرزمين حجاز به بركت دعاي حضرت ابراهيم (ع) (2) و وجود خانه كعبه، از سرزمينهايي است كه داراي ذخاير فراوان انرژي و معادن بسيار است. اين كشور با جمعيت اندك و منابع فراواني كه دارد، ثروت هنگفتي را بدست آورده كه متاسفانه بخش عمده اي از افراد اين كشور از اين ثروت محروم بوده و قسمت اعظم آن به جيب خاندان سعودي و عده اي محدود مي رود. كافي است در سفر به حج كمي حوصله به خرج دهيد و به ديدن اطراف دورتر از حرمين هم برويد تا فقر عجيب مردم را با گوشت و پوست خود حس كنيد. ناگفته پيداست كه پول لامبرگيني سوار شدن اين خاندان به جاي شترسواري تنها از هزينه سفر حاجيان تامين نمي شود، بلكه صادرات نفت اين كشور به اندازه اي است كه ارز آوري حاجيان براي اين كشور در مقابل آن رقم قابل توجهي نيست.
پي نوشت ها:
1. امام خميني، سيدروح الله، مناسك حج (محشي)، نشر مشعر، تهران، 1385ش، ص25 به بعد.
2. بقره(2) آيه126: «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هََذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ؛ و چون ابراهيم گفت پروردگارا اين [سرزمين] را شهرى امن گردان و مردمش را هر كس از آنان كه به خدا و روز بازپسين ايمان بياورد از فرآوردهها روزى بخش».
موفق باشید.