اسلام معتقداست که مابایدتمام ادیان رامحترم بشماریم پس چراماراازارتباط ورفت آمدبا صائبین منع کرده وحتی نوشیدن ازآبی راکه آنها به ماتعارف میکنندحرام میداند؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
سخن شما در مورد دستور اسلام بر احترام به ديگر اديان و پيروان آنها درست است. اما بايد توجه داشته باشيد كه احترام يك چيز است و اختلاط چيز ديگري. اسلام در عين حال كه به ما دستور مي دهد با پيروان اديان ديگر مدارا كنيم و به آنها احترام بگذاريم و حتي با آنها به قدر نياز رفت و آمد كنيم، در عين حال از ما مي خواهد كه از اختلاط و مراودات بيمورد با آنها پرهيز نماييم. چرا در اين مراودات امكان تاثير پذيرفتن از انديشه هاي آنها وجود دارد. لذا مي توان در كنار هم همزيستي مسالمت آميز و با عزت و احترام داشت و هم از اختلاط بيمورد پرهيز كرد.
در مورد صابئين هم نه اسلام رفت و آمد با آنها را منع كرده و نيز بنا بر نظر بعضي از فقها آنها از اهل كتاب بوده و نجس نيستند تا استفاده از آب آنها مشكل داشته باشد.(1) در قرآن نيز نام آنها در كنار اديان آسماني ديگر ذكر شده : «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون؛ كسانى كه (به پيامبر اسلام) ايمان آورده‏اند، و كسانى كه به آئين يهود گرويدند و نصارى و صابئان [پيروان يحيى‏] هر گاه به خدا و روز رستاخيز ايمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است و هيچ گونه ترس و اندوهى براى آنها نيست. (هر كدام از پيروان اديان الهى، كه در عصر و زمان خود، بر طبق وظايف و فرمان دين عمل كرده‏اند، مأجور و رستگارند.)»(2)
در عين حال چون فقها اطمينان ندارند كه صابئان موجود همان عقايد زمان حضرت رسول(ص) را داشته باشند، لذا بعضي آنها را از اهل كتاب دانسته و نجس نمي دانند و برخي ديگر نظري بر خلاف دسته اول دارند.
پي نوشت ها:
1. آيه الله خامنه اي، سيد علي، اجوبه الاستفتائات، نشر بين الملل، تهران، 1388ش، س322.
2. بقره(2) آيه62.
موفق باشید.