فرق کسانی که مدعی منتظر امام زمانند واقعا با کسانی که امروزه تحت عنوان انجمن حجتیه فعالیت می کنند چیست لطفا چند کتاب دررابطه با انجمن حجتیه که امروزه خیلی فعالییت دارند را نام ببرید
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ابتدا لازم است نگاهي گذرا به تفكرات انجمن پيرامون مهدويت و انتظار داشته باشيم.
در يكي از نشريات انجمن مسئوليتهاي شيعه در هنگام غيبت چنين تفسيرمي شود:
1- انتظار: وضع انتظار و نديدن امام معصوم از بزرگترين مصيبتهاست.
2- تقليد از مجتهد جامع الشرايط
3- غمگين بودن بواسطه مفارقت آن حضرت
4- دعا براي تعجيل فرج آن حضرت
5-گريستن از دوري آن حضرت
6-تسليم و انقياد داشته باشد كه براي امر امام( ارواحنا فداه) عجله نكند.
7- صدقه به قصد سلامت آن حضرت.(1)
به وفور در كتاب انتظار بذر انقلاب از اين امر كه نبايستي در دوران غيبت انرژي را تلف كرد و بايستي قدرت مسلمين را براي قيام مهدي (ارواحنا فداه) نگه داريم تاكيد شده است.
لذا همان گونه كه مشاهده مي شود ذره اي از مبارزه با حكومت جور و ظلم و ستم كه يكي از اركان اصلي انتظار مي باشد سخن به ميان نيامده است. اصل مبارزه با ظلم و ستم بنابر روايات و آيات قرآن كريم از مهمترين وظايف مسلمانان است كه متاسفانه در اين ديد به فراموشي نظري و بويژه عملي سپرده شده است. البته انجمن پس انقلاب اسلامي در مقام نظر اندكي در اين امر نرمش نمودند.
نشانه هاي ظهور در ديدگاه انجمن عبارت اند از:
در اثر شيوع گناه و فحشا مردم بدترين خلق خدا روي زمين مي شوند و خداوند آنها را به سه بلا دچار مي كند: جور سلطان، قحطي زمان و ستم حكام.
مردم از هم بيزار و همديگر را مورد لعن قرار داده و به روي هم آب دهان مي اندازند و شهادت به كفر يكديگر مي دهند.
گراني، قحطي، زلزله هاي پياپي، قتل و غارت، شيوع گناه و فساد و...(2)
از آنجا كه انجمن با كج فهمي كليه نشانه هاي ظهور را در موارد فوق خلاصه كرده و تحقق آنان را علت ظهور مي داند؛ طبيعي است كه مي توان با فساد و فحشا مخالف بود و نبود، يعني در زبان با آن مخالفت كرد. اما در عمل از ترويج آن نگران نبود. در حقيقت ريشه هاي عدم اعتقاد انجمن حجتيه به مبارزه از اينجا نشات مي گيرد.
در ديد انجمن حجتيه ظهور امام زمان ( ارواحنا فداه) واكنشي است به توسعه ناهنجاري هاي اجتماعي و مظالم و مفاسد حاكمان و محكومان. حال آنكه در حقيقت ظهور حضرت حجت پس از امتحان انواع حكومتها و حاكمان و شكست آنان و بوجود آمدن زمينه ي پذيرش حكومت حضرت از سوي مردم و در جهت تحقق آرمان انبياء و معصومين و نجات مستضعفين مي باشد. يعني حكومت حضرت نه سلبي بلكه ايجابي است.
بيان تفاوت:
تفاوت منتظران واقعي با انجمني ها را در كلام شهيد مطهري جويا شويم.
شهيد مطهري انتظار را دوگونه مي داند: انتظاري كه سازنده است و انتظاري كه ويرانگر است.
ايشان علت اين دو نوع برداشت را دو نوع فهم از انتظار مي دانند. اگر انقلاب حضرت مهدي ( ارواحنا فداه) صرفا انقلابي سلبي و انفجاري باشد. يعني همانگونه كه اعضاي انجمن بيان مي كنند واكنشي به گسترش ظلم و فساد باشد آنگاه طبيعي است كه هر اصلاحي محكوم است چرا كه هر اصلاحي يك نقطه روشن است و تا در صحنه اجتماع نقطه روشني هست دست غيب ظاهر نمي گردد. در اين نگاه سكوت در قبال فساد و ظلم هم معنا پيدا مي كند. اين گروه طبعا به مصلحان و مجاهدان و آمران به معروف و ناهيان از منكر با نوعي بغض و عداوت مي نگرند.
اگر نگاه به انتظار به معناي حلقه مكمّل مبارزات اهل حق و اهل باطل باشد آنگاه سهيم بودن در اين امر در گرو مبارزه و حضور در گروه حق مي باشد. از آيات نيز چنين بر مي آيد كه ظهور حضرت مظهر پيروزي نهايي اهل ايمان مي باشد.(3) تاكيد بر وجود مظلوم و ظالم از يك طرف، تاكيد بر رخ دادن قيامهايي قبل از ظهور و وجود دولتي كه به ياري حضرت خواهد شتافت همه دليل بر اين مدعاست كه ظهور حضرت حلقه مكمّل مبارزات گروه حق مي باشد. به گفته يكي از علما مسئله ظهور حضرت حجت مسئله مظلوم بودن (مورد ستم قرار گرفته) مردم است نه منظلم(ظلم پذيري) بودن آنان. امام زمان براي يك عده راحت طلب و آسوده خاطر ظهور نمي كند و اگر چنين باشد مبارزات همه ائمه و انبياء زير سوال مي رود.
جهت آگاهي بيشتر به منابع زير مراجعه فرماييد:
1. از مدرسه معارف تا انجمن حجتيه و مكتب تفكيك, حامد مهدوي.
2. در شناخت حزب قاعدين زمان، عمادالدين باقي.
3. جريان شناسي انجمن حجتيه، ضياءالدين عليا نسب.
پي نوشت ها:
1. در شناخت حزب قاعدين زمان، عمادالدين باقي،نشر دانش اسلامي،1362ش، ص 131.
2. همان، ص 139.
3. قيام و انقلاب مهدي، شهيد مطهري، ناشر صدرا، ص 61 تا 68.
موفق باشید.