با سلام
کارمند اداره ای هستم پر رفت وامد برخی موارد پیش میاید که ارباب رجوع ها بنا به دلایل متفاوت اقدام به توهین به سران ارشد نظام خصوصا مقام رهبری مینمایند بنده به علت علاقه شدید به معظم له توان تحمل را ندارم بعضی مواقع هم از کوره در میروم .واقعیت امر مدتی هست که در برخی از اقوام هم این مورد پیدا شده است بیشتر هم براساس مستندات ماهواره ای صحبت میکنند تکلیفبنده اول به عنوان کارمند و بعد به عنوان یک خویش وقوم چیست
التماس دعا
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پاسخ: به چند نكته توجه كنيد.
1- همكاران و قوم و خويش ها و همه مردم بايد بدانند، و در صورتي كه نمي دانند، به آنان گفته شود كه: توهين به علماي ديني، موجب سلب عدالت و فسق و قساوت قلب مي شود، و لذت عبادت و توفيقات الهي را از توهين كننده سلب مي كند. چنان كه امام سجاد(ع) در دعاي سحر ابو حمزه ثمالي، يكي از علل خذلان و رسوايي و مطرود شدن را، بي احترامي به علما و ترك مجالس آنان ذكر كرده است. «..... لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِي...»
«خدايا! چه شده مرا هر وقت خواستم براي نماز و عبادت آماده و مهيا شوم، حال دعا و لذت مناجات از من گرفته مي شود ...شايد دليلش اين است كه ديدي من به علماي ديني احترام نمي گذارم و در مجالس سخنراني و موعظه آن ها شركت نمي كنم، مرا نزد خودت خوار و ذليل كردي ، و از شيريني و حلاوت عبادت و راز و نياز بي نصيب ساختي؟! كسي كه متدين و معتقد به اسلام باشد به علماي دين توهين نمي كند، زيرا پيامبر اكرم(ص)فرمود: الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُل(1) فقها و علماي دين، امينان و امانت داران پيامبران هستند. و در حديث ديگري آمده است: إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ (2) علما، وارث و جانشين پيامبران است. بنا بر اين توهين به آنان به منزله توهين به پيامبران الهي ، و قبول نكردن اقوال و فتاواي آنان به منزله، قبول نكردن اقوال و فتاواي انبيا و ائمه اطهار عليهم السلام است . چنان كه امام صادق(ع) مي فرمايد: فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُكْمِ اللَّهِ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَيْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْكِ بِاللَّهِ(3): همانا من او را ( فقيه و عالمي كه به حلال و حرام ما حكم مي كند.) رهبر و پيشواي شما قرار دادم، پس اگر كسي عالمي را كه طبق دستور ما حكم مي دهد را نپذيرد، بداند كه حكم خدا را سبك شمرده و ما( امامان) را رد كرده است. روشن است كسي كه ما را رد كند، خدا را رد كرده، و اين كار در مرز شرك به خدا قرار دارد.
بنا بر اين توهين به مقام معظم رهبري حفظه الله، كه يكي از مصاديق بارز علماي بالله است سبب سلب عدالت ، فسق و قساوت قلب و محروم شدن از توبه و لذت عبادت و مناجات با خدا مي گردد، و به منزله توهين به انبيا و ائمه صلوات الله عليهم اجمعين است.
توهين كنندگان يا خود را مسلمان و پيرو قرآن و پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار (ع) مي دانند يا نمي دانند، اگر خود را مسلمان مي دانند، به كلام خدا در قرآن و روايات معصومين عليهم السلام در مورد توهين و تمسخر توجه كنند. خداوند درقرآن كريم توهين و مسخره كردن افراد مؤمن را يكي از كار كردهاي كافران و نشانه كفر معرفي كرده است. چنان كه مي فرمايد:زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَياةُ الدُّنْيا وَ يَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ ..(4)زندگي دنيا براي كافران زينت داده شده است ، از اين رو آنان افراد با ايمان را مسخره مي كنند. و در احاديث آمده است كه خداوند خير و بركت را از رزق و روزي او بر مي دارد، و زندگي او به فساد كشيده مي شود و بد جوري به زحمت مي افتد، و خداوند او را به حال خودش رها مي كند. (5)
2- بيان مطالب و احاديث فوق به عنوان امر به معروف و نهي از منكر به كساني كه معتقد به اسلام هستند لازم است. ليكن اگر احتمال مي دهيد كه گفتن شما تأثير دارد – اگر چه تأثيرش كم باشد، يا در بعضي افراد تأثير دارد – بايد بگوييد ، اما اگر احتمال مي دهيد كه به هيچ وجه در هيچ كدام شان تأثير ندارد – حتي براي يك يا چند ساعت هم بي تأثير است – بلكه مورد تحقير و توهين قرار مي گيريد، گفتنش لازم و واجب نيست. زيرا براي وجوب امر به معروف و نهى از منكر چهار شرط است:
1 - علم ومعرفت به معروف و منكر
2 - احتمال اثر،
امر كننده و نهي كننده حد اقل بايداحتمال بدهد كه امر و نهى او تأثير مىكند. از اين رو اگر بداند يا مطمئن باشد كه امر و نهيش بي اثر است، امر و نهي بر او واجب نيست.
3 -اصرار گناهكار بر ادامه گناه
4 – مفسده جاني و مالي نداشتن
كسي كه مي خواهد امر به معروف و نهي از منكر كند، بداند يا گمان كند كه اگر امر يا نهى كند، ضرر جانى يا مالى يا آبرويى به او يا به خانو اده و بستگانش وارد مي شود، امر به معروف و نهي از منكر ديگر بر او واجب نيست.
پي نوشت ها:
1. شيخ كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه، تهران ، ش 1365، ج 1، ص 46.
2. همان، ص 32.
3. همان، ص 67.
4. بقره (2) آيه 212.
5. الكافي ج 2، ص 325.
موفق باشید.