سلام ما همیشه درخانوادمون یه بدبختی هست یعنی هر وقت من از دانشگاه میدرم خونه میبینم یه ناراحتی جدید تو خونمون اتفاق افتاده ..از مشکلات لاینحلّ ازدواج خواهرم گرفته تا بداخلاقی و دعواهای تموم نشدنی پدر ومادرم.ما که سعی میکنیم نا شکری نکنیم اما دیگه دارم مشکل روانی پیدا میکنم از این اوضاع اصلا روی خوش توخونمون ندیدم.البته بگم ما هممون نمازمیخونیم (الا قلیلا)پدرم سعی میکرد همیشه نون حلال سرسفره بیاره(اما حالا دیگه نمیتونه چون پیر شده).ما به کسی بدی نمیکنیم یعنی برای خراب کردن زندگی بقیه نقشه نمیکشیم.اما نمیدونم جرا انقدربلا سرمون میاد.خودم شنیدم اون حدیثی روکه میگه دنیا برای یه مومن مثل زندانه.اما دیگه کافیه.حالا شما یه فرمولی دعایی ایه قرانی ندارین که مشکل ما رو حل کنه؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي ! به چند نكته مهم توجه كنيد.
نكته اول: زندگي دنيا آميخته با درد و رنج و مشكلات است. هيچ قشري و گروهي در دنيا بدون مشكلات و سختي ها زندگي نمي كند، منتهي نوع مشكلات شان فرق مي كند. بسياري از افراد نيز با سيلي صورت خود را سرخ مي كنند، و به گونه اي حرف مي زنند يا وانمود مي كنند كه ديگران خيال مي كنند آنان هيچ مشكلي ندارند. اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايد: الدنيا محفوف بالمكاره‏ (1) دنيا از سختي ها و مشكلات پوشيده و انباشته شده است. و در كلام ديگري مي فرمايد: الدُّنْيَا دَارُ الْمِحَنِ (2) دنيا، خانه محنت ها و غم و غصه ها است، يا مي فرمايد: الدُّنْيَا مَحَلُّ الْآفَاتِ دنيا سراي آفت ها و آسيب ها و گرفتاري ها است.(3) اين غم و غصه و گرفتاري در خانه هر كسي يك جوري وجود دارد، البته ممكن است افراد زيادي باشند كه در يك بخشي از زندگي، رفاه و شادي و موفقيت نسبي داشته باشند، ولي تاوان آن را در بخش ديگر زندگي شان خواهند داد، چنان كه ممكن است در دوران زندگي كوتاه اين دنيا كمتر رنج و مصيبت ديده باشد، ولي تاوان آن را در عالم برزخ يا قيامت خواهد داد. به هر حال اين رنج و مشكلات براي همه وجود دارد. امام خميني رضوان الله تعالي عليه در نامه عرفاني خود به فرزندش احمد آقا مي نويسد: « فرزندم ! كرّ و فرّ دنيا و نشيب و فراز آن به سرعت مي گذرد و همه زير چرخ هاي زمان خرد مي شويم، و من آن چه ملاحظه كردم و مطالعه در حال قشرهاي مختلف، به اين نتيجه رسيده ام كه قشرهاي قدرتمند و ثروتمند، رنج هاي دروني و رواني و روحي شان از ساير اقشار، بيشتر و آمال و آرزوهاي زيادي كه به آن نرسيده اند، بسيار رنج آورتر و جگر خراش تر است.» (4) امام سپس وضعيت روحي سران و مسؤلان دو قطب قدرتمند دنيا را با وضعيت روحي افراد متوسط و فقير مقايسه مي كند و مي فرمايد: « در اين زمان كه ما زندگي مي كنيم، دنيا گرفتار دو قطب قدرتمند است. رنج و عذابي كه سران آن كشورها بدان مبتلا هستند و نگراني هاي جانفرسايي كه هر يك از دو قطب در مقابل قطب ديگر دارند، قابل مقايسه با رنج ها و گرفتاري هاي قشرهاي متوسط حتي فقير نيست.»(5)
نكته دوم – انسان هاي بزرگ و غالب نوابغ دنيا و انبيا و اولياي الهي عليهم السلام در كوره مشكلات و محروميت ها پرورش يافته و آبديده شدند، و جوهر انسانيت، استعدادها، و معادن و ذخايردروني وجود شان در برخورد با مشكلات و در ميدان هاي مبارزه با سختي ها و محروميت ها تبلور يافته، شكوفا شده و ميوه هميشه شيرين و ماندگار داده است. مهم آن است كه با اين محروميت ها و رنج ها چگونه برخورد مي كنيم. زيرا چه بسا خانواده ها و افرادي رنج ها و مصيبت ها را تا آخر عمرشان بلكه تا دامنه قيامت نيز براي خود رنج و مصيبت درست كردند، و چه بسا افرادي كه از آن پُلي عظيم و مستحكم براي پيروزي و تعالي و ترقي ساختند.
عزيز گرامي ! الحمد لله شما دانشجو و فردي صاحب انديشه و فرهيخته هستي، و درد و رنج زندگي خود و خانواده را با همه وجودت احساس كردي، پس بايد با برنامه ريزي دو سويه، همت و الا، و صبر و حوصله، هم مراتب كمال علمي را طي كنيد و هم مراتب كمال عملي و معنوي را، تنها در اين صورت است كه آرامش روحي و رواني حاصل مي شود و به دنبال آن آسايش و رفاه نسبي نيز تحصيل مي گردد.
نكته سوم: خداوند براي دستيابي به وسعت رزق، و رفع گرفتاري ها دو دسته عوامل (مادي و معنوي) را تأثيرگذار قرار داده، هيچ يك از عوامل جايگزين ديگري نمي‌شود، مثلاً كار و تلاش، تدبير و برنامه‌ريزي، ارزيابي و آينده‌ نگري، نظم و انضباط ، موقعيت سنجي، ملاحظه امكانات مادي، توانايي جسماني، استعدادهاي عقلاني و رواني، از اصول اوليه پيشرفت و توسعه است.
بر اساس آيه شريفه «ليس للإنسان إلاّ ما سعي» (6) هر ميزان از اين اصول بهره گرفتيم و تلاش كرديم، در مسير پيشرفت و توسعه قرار خواهيم گرفت. در كنار آن اصول تأثيرگذار، عوامل ديگري تحت عنوان عوامل معنوي، جهت وسعت رزق در معارف اسلامي آمده است كه به برخي اشاره مي‌شود.
1. پايبندي به نماز اول وقت: خواندن نماز هاي واجب در اول وقت (7)، و بعد از سلام نماز، تسبيح فاطمه زهرا سلام الله عليها، و بعد از آن ده مرتبه تسبيحات اربعه، و سه مرتبه خواندن سوره قل هوالله احد و يك مرتبه آيت الكرسي و سه مرتبه صلوات باعث وسعت رزق مي گردد. (8)
2. بعد از نماز صبح و مغرب هفت مرتبه بخوانيد: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم(9)
3. هر شب قرآن بخوانيد، به خصوص سوره واقعه را هر شب بخوانيد. (10)
4. صله ارحام، صدقه و انفاق مال به فقرا و ارائه هر نوع خدمات به نيازمندان.(11)
5. خوش اخلاقي، داشتن كرامت نفس، و با زبان خوش‌ و احترام‌آميز با ديگران سخن گفتن. علي(ع) فرمود:«بحسن الأخلاق تدرّ الأرزاق؛(12) اخلاق نيكو سبب فزوني و سرازير شدن رزق و روزي مي‌گردد».
6. رفق و مدارا و محبت كردن، مخصوصا نيكي و محبت به پدر و مادر.(13)
7. پيوسته با وضو و طهارت بودن. پيامبر اكرم (ص) به مردي فرمود: «أَدِمِ الطهارةِ يَدُم عليك الرزق؛(14) پيوسته با وضو و طهارت باش تا روزي‌ات زياد شود».
8. مداومت بر خواندن زيارت عاشورا(15)
پي‌نوشت‌ها:
1. عبد الواحد تميمى آمدى‏، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم‏، ناشر دفتر تبليغات‏، ص131.
2. همان.
3. همان.
4. هفته نامه «حريم امام»، آستان مقدس امام خميني، سال دوم، شماره 61، ص 12.
5. همان.
6. نجم (53)، آيه 39.
7. محدث نوري، مستدرك الوسايل، مؤسسه آل البيت، قم 1408 ش، ج3، ص 148.
8. شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، تعقيبات مشتركه ، و دعا براي وسعت رزق، و شيخ حر عاملي، وسايل الشيعه 29 جلدي، چاپ مؤسسه آل البيت، قم، سال انتشار 1409،ق، ج 11، ص 396.
9. همان.
10. مستدرك، ج 4، ص 204.
11. شيخ كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ش 1365، ج 2، ص 121.
12. علامه مجلسي، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء بيروت – لبنان، سال انتشار 1404 ق، ج 75، ص68.
13. بحار، ج 100، ص 21.
14. مستدرك الوسايل، ج 3، ص 421.
15. مفاتيح الجنان، ‌فضيلت زيارت عاشورا.
موفق باشید.