با سلام حضرت زهرا شوهری چون حضرت علی داشت که به همسر خیانت نمی کرد، دروغ نمی گفت و خلاصه انسان کاملی بود، مشخص است که حضرت زهرا با ایمان به این فرد می توانست زندگی خوبی با امام علی داشته باشد پس خیلی به نظر من کار مهمی صورت نگرفته. در حال حاضر که همسران ما انواع اقسام گناه را انجام می دهند تازه خیانت و دورغ که مثل اب خوردن بازهم اسلام می گویید مثل حضرت زهرا شوهرداری کنید بخدا من که دارم دیونه میشم حضرت علی کجا و همسران ما کجا؟
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
از اينكه رفتار بد شوهرتان را تحمل كرده ايد و مي كنيد، بسيار خرسنديم. اميدواريم خداوند قدرت صبر و تحملتان را بالا برده و پاداش تحمل بدرفتاري هاي همسرتان را در نامه اعمالتان ثبت بفرمايد.
به چند نكته توجه كنيد:
1. در دين اسلام حق و حقوق امري طرفيني است، يعني همان طور كه شوهران نسبت به همسران داراي حقوقي هستند، همسران نيز حقوقي بر گردن شوهران دارند. در دين اسلام همان گونه كه براي شوهران در مقابل پدر و مادر وظايفي تعيين شده، براي همسران آنها نيز در مقابل شوهرانشان وظايفي تعيين شده است. هر كس كه از آن وظايف تخطي كند، دچار معصيت شده است. اگر جبران نكند، قطعا مواخذه مي شود.
بر اين اساس مرد يا زني كه بد رفتاري كند، نزد خدا پاسخگوي اعمالش خواهد بود. بدرفتاري و ترك عمل به وظيفه، توسط هر يك از زن وشوهر كه باشد، ديگري را از انجام وظيفه معذور نمي دارد.
2. در علوم تربيتي به اين مسأله توجه شده كه انسان احتياج به الگوي رفتار و نمونه عمل دارد. اين مطلب به تجربه نيز ثابت شده است و ميبينيم كه در كارها هر انساني به دنبال الگو ميگردد و در پي شخصيت برجسته اي است كه به او دل بندد و ارادت بورزد. در بين بچهها و جوانان معمول است كه اگر امتيازاتي در فردي ببينند و به او علاقمند شوند، در همه كارها و حتي نوع و شكل لباس و آرايش از او تقليد ميكنند. وجود الگوهاي رفتار و شخصيتهاي نمونه و مربي نقش بسيار مهمي در سازندگي انسانها دارد.
قرآن مجيد پيامبر اكرم(ص) را اسوه نيك معرفي كرده است:
«لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيراً ؛ براي شما در زندگي و عملكرد پيامبرسرمشق نيكويي بود براي آن ها كه اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند و خدا را بسيار ياد ميكنند».(1)
در جاي ديگر ابراهيم و اصحاب او را اسوه حسنه ميداند.(2) دليلش آن است كه "انتخاب فرستادگان خدا از ميان انسانها به خاطر آن است كه بتوانند سر مشق عملي براي امتها باشند؛ زيرا مهم ترين و مؤثرترين بخش تبليغ و دعوت انبيا دعوتهاي عملي آنها است و به همين دليل دانشمندان اسلام معصوم بودن را شرط قطعي مقام نبوت دانستهاند".(3)
اهل بيت عصمت و طهارت و از جمله حضرت زهرا سلام الله عليها، در همه صفات عالي انساني سرآمد بودند، طبيعي است كه همه رفتار و گفتار و حركات و سكناتشان ميتواند سر مشق ديگران باشد. از نظر تربيتي ثابت شده است كه الگوهاي تربيتي نقش مؤثري در سازندگي نفوس دارد. هرشخصي در هر رتبه اي كه باشد، بايد به بزرگان خود تأسي كند. امام علي(ع) كه خود اسوه مؤمنان است از تأسي به پيامبر و الگو پذيري از حضرت ياد كرده و فرمودهاند:
صبر و شكيبايي بر حاكمان اسلامي واجب است، زيرا خداوند به پيامبرش دستور ميدهد شكيبايي كن ،چنان كه پيامبران اولوالعزم شكيبايي كردند. همين معنا را بر دوستان و اهل طاعتش با دستور به تأسي جستن به پيامبر واجب فرموده است.(4)
اگر پيامبر (ص) و خاندانش در زندگي ما اسوه و سرمشق باشند، قطعاً برنامههاي زندگي ما دگرگون خواهد شد و آحاد جامعه به سعادت و كاميابي خواهند رسيد.
با توجه به اين دو نكته مي گوييم:
هر رفتاري كه انسان انجام مي دهد، ناشي از تعامل سه عنصر هدف، انگيزه و نياز است. چرا وقتي تشنه مي شويم، سراسيمه به هر طرفي مي رويم، تا آب به دست آوريم و رفع عطش كنيم؟ زيرا نياز به آب داريم. كمبود آب در بدن ما، موجب انگيختگي فيزيولوژيكي ما مي شود و ايجاد انگيزه مي كند. در نتيجه، براي رسيدن به هدف، يعني آب، همة سعي و تلاش خود را به كار مي گيريم.
قطعا رفتارهاي ناشايست هر يك از زن و شوهر، نيز منشا و دليلي دارد. مشكلات و كمبودها و نيازهاي احتمالي ايشان كه برآورده نشده، به صورت ناهشيار در اين موضوع دخيل هستند. زوجين بايد منشا رفتارهاي طرف مقابل را بشناسند و در رفع آن به همسر خويش كمك كنند.
خواهر گرامي،
توصيه اسلام به خوب شوهرداري از باب توصيه به عمل به وظيفه است. نه اين كه بخواهد زن را برده مرد قرار داده باشدو از اين رو در قرآنش بندگان را توصيه به الگو گيري از حافظان وحي دعوت مي كند. بديهي است كه رفتار ناشايست هر يك از همسران، بهانه براي ترك عمل به وظيفه ديگري نيست.
علاوه بر آن كه زن و شوهر ميتوانند نقشآفريني حياتي گستردهاي بر يكديگر داشته باشند. البته كيفيت و ميزان اثرگذاري و اثر پذيريها بسيار متفاوت است. آنچه در اين جا با اهميت ميباشد، داشتن درك روانشناختي ژرف و درستي از طرف مقابل است. دقيقاً بايد راههاي نفوذ و تأثيرگذاري بر همسر خود را بشناسند. متناسب با آن برنامهريزي كنند.
بر فرض كه همسر شما بدرفتاري مي كند، بدون ترديد اگر شما همواره رفتار و كردارتان بر اساس آموزه هاي ديني و تعاليم الهي باشد. حتي اگر در ظاهر شما را بد خطاب كند و رفتارهايتان را به سخره بگيرد، دروغ بگويد و ....، رفتارهاي درست و عكس العمل شايسته اي كه در اين گونه مواجهه ها و امتحانات از خود بروز مي دهيد، در پيش وجدانش شرمنده مي شود و شما را خواهد ستود و بر صبر و استقامت شما آفرين خواهد گفت، پس نااميد و ناراحت نباشيد. بلكه همواره سعي كنيد در برخورد با همسرتان، پيغمبر گونه عمل كنيد و با بزرگ منشي و بزرگواري از كنار قضايا بگذريد و خم به ابروي نياوريد كه يقيناً اين گونه گذشت شما از ديد ژرفانگر خداوند پنهان نمي ماند و باعث ترفيع درجه و ارتقاي رتبه معنوي شما مي گردد. چرا كه خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: « وَ عِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلىَ الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَهِلُونَ قَالُواْ سَلَامًا؛ بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانى هستند كه با آرامش و بىتكبّر بر زمين راه مىروند و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گويند)، به آنها سلام مىگويند (و با بىاعتنايى و بزرگوارى مىگذرند)... وَ إِذَا مَرُّواْ بِاللَّغْوِ مَرُّواْ كِرَامًا؛ و هنگامى كه با لغو و بيهودگى برخورد كنند، بزرگوارانه از آن مىگذرند».(5)
نكتۀ پاياني:
خواهر گرامي! ما شرايط سخت شما را درك مي كنيم و مي دانيم كه در چنين شرايطي، به سختي مي توان زندگي كرد؛ ولي از اين نكته غافل نباشيد كه اگر بتوانيد با رفتار مناسب و عاقلانۀ خود و تصميم گيري با مشورت مشاوران دلسوز، زندگي خود را از نو بسازيد، هم به شوهر خود كمك كرده ايد و هم فرزندتان را از تبعات منفي اين مشكل جدا خواهيد ساخت و هم اينكه خودتان از شرايطي خوبي برخوردار خواهيد شد.
براي توضيحات بيشتر مي توانيد با شماره (09640) تماس بگيريد.
منابعي براي مطالعه بيش تر:
1. سالاري فر، محمد رضا (1385)- نظام خانواده در اسلام - تهران - نشرهاجر.
2. فلسفي، محمد تقي - حديث تربيت - روزنامه نگاه - ارديبهشت 87.
3. قنبر نژاد، سلمان - مراقبت هاي ديني - مجله پيوند - فروردين و ارديبهشت 87 - نشر انجمن و اوليا.
4. ملكي، حسن (1384)- تعليم و تربيت اسلامي( رويكردكلان نگر) - تهران - نشر عابد.
پينوشتها:
1. احزاب (33) آيه 21.
2. ممتحنه (60) آيه 4 و 6.
3. مكارم شيرازي، ناصر؛ به همراهي جمعي ار محققين، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، ج 17، ص 264.
4. همان.
5.فرقان(25)آيۀ63.
موفق باشید.