با سلام و احترام
چرا اهل تسنن با مساله ازدواج موقت کاملا مخالف هستند ؟ و تعداد همسری که یک مرد می تواند اختیار کند چند نفر می باشد؟
باتشکر علیرضا -ح

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
مساله چند همسري امري روشن و قطعي است كه هيچ مذهب اسلامي با آن مخالفت ندارد؛ اما در مورد مخالفت اهل سنت با ازدواج موقت بايد گفت اين پرسشي است كه بايد از ايشان پرسيد؛ به عقيده ما كتاب خدا و سنت پيامبر (ص) حاكي از مشروعيت ازدواج موقت (متعه) است، قرآن مي فرمايد:
« فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً(1): هرگاه عقد تمتعي با زنان برقرار كرديد مهريه آنان را بپردازيد.» اكثريت قريب به اتفاق مفسران، نزول آين آيه را مربوط به ازدواج موقت دانسته اند. اصولاً در اين مطلب كه در اسلام چنين ازدواجي تشريع شده، جاي هيچ ترديدي نيست و روايات هر دو فرقه حاكي است كه اين حكم منسوخ نشده و تنها به جهاتي در عصر خليفه دوم از اجراي اين حكم جلوگيري شده است.
از قضا سخن خليفه نيز حاكي از جواز و رواج متعه در عصر پيامبر (ص) بوده و مي رساند كه در اين منع جز رأي شخصي وي، جهت ديگري در كار نبوده است. زيرا وي چنين گفت: "أيها الناس ثلاث كن علي عهد رسول الله أنا أنهي عنهن و احر مهن و اعاقب عليهن و هي متعه انساء و متعه الحج و حي علي فيه العمل"(2)اي مردم سه چيز در زمان رسول خدا معمول بود كه من از آنها نهي مي كنم و هر كس را كه مرتكب آنها گردد در عقاب و كيفر قرار مي دهم، آن سه چيز عبارت است از متعة زنان، متعة حج و حي علي خير العمل.
دليل مخالفت اهل سنت هم از اين نهي خليفه دوم نشات مي گيرد. شگفت اينجاست كه نهي خليفه در مورد نخست و مورد اخير تا كنون بقوت خود باقي مانده، ولي متعة حج بر خلاف نظر خليفه مورد عمل همه مسلمانان قرار دارد! (مقصود از متعه حج آن است كه زائر خانه خدا ميان عمره و اعمال حج از حال احرام بيرون آيد، و محرمات احرام بر او حلال شود.)
گواه روشن بر اين مطلب كه پيامبر (ص) از متعه نهي نكرده، اين است كه بخاري از عمران بن حصين نقل مي كند كه مي گويد: (آيه متعه در كتاب خدا نازل شده ما هم با رسول خدا به آن عمل نموديم. هرگز آيه اي در تحريم آن نازل نشد و پيامبر(ص) از آن نهي نكرد تا در گذشت، آنگاه فردي به رأي خويش دربارة آن سخن گفت) كه مقصود وي "تحريم متعة توسط خليفه دوم است."(3)
پي نوشت ها:
1. نساء(4) آيه24.
2. احمد بن حنبل، مسند احمد، قاهره، موسسه قرطبه، بي تا، ج2، ص95.
3. بخاري، محمدبن اسماعيل، صحيح بخاري، بيروت، دارالفكر، 1401ق، ج 6، ص 37 قسم تفسير ذيل تفسير آيه 196 از سورة بقره.
موفق باشید.