با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در اين كه منظور از ًكلمه تامهً چيست چند وجه را مي توان مطرح نمود:
1- يكي از اسامي خداوند است:
در حديث است حضرت رسول اكرم (ص) براى امام حسن و امام حسين (عليهما السلام) دعاى چشم زخم مي خواند، و براى دفع آن اين جملات را مي گفت:
«اعيذ كما بكلمات اللَّه التامة من كل شيطان و هامة و من كل عين لامة»: شما را در پناه كلمات تامه خدا قرار مي دهم از شر هر ديو و هر جنبندهاى و از شر هر چشم زخمى. (1)
2- رسالت و نبوت:
منظور اين است كه نبوّت و رسالت در حضرت محمّد (ص) در تمام شؤون آن به كمال رسيده است و ولايت و امامت هم در تمام شؤون و مراتب آن در امام على(ع) به كمال رسيده است:
ظهور (كلمه) به صورت تامّ به اين است كه به صورت ولايت و نبوّت و رسالت ظاهر شود، تماميّت آن در اين صورت نسبى است، و تماميّت حقيقى آن اگر به صورت ولايت مطلق باشد صاحب آن ختم كننده ولايت مىشود، و اگر به صورت نبوّت مطلق و رسالت مطلق باشد صاحب آن دوختم كننده نبوّت و رسالت مىشود، چنانكه در مورد محمّد (ص) و على (ع) چنين است.(2)
4- منظور امامت است:
- طبق روايتي كه از امام رضا (ع) رسيده (جَعَلْتُ كَلِمَتيِ التّامَّةِ معه) منظور از كلمة تامة، امامت است.
كلمة تامة يعني «تمام و كمال از هر چيزي» و عبارت جَعَلْتُ كلمتي التامة في عقبهِ، يعني: «امامت را به طور تمام و كمال در نسل حسين بن علي(ع) قرار دادم.» (3)
و در مجموع بايد گفت كه پيامبر خاتم(ص) و اهل بيت (عليهم السلام) در نور خداوند تجلي و به كمال رسيدند.
پي نوشت:
1.علامه طبرسي ، مجمع البيان في تفسير القرآن، مترجمان، ناشر انتشارات فراهانى، تهران،1360 ش، چاپ اول، ج12، ص 260.
2. خانى رضا حشمت الله رياضى، ترجمه بيان السعادة فى مقامات العبادة، ناشر مركز چاپ و انتشارات دانشگاه پيامنور، تهران، 1372 ش، چاپ اول، ج5، ص 399.
3. مقدمه تفسير مرآة الانوار.
موفق باشید.
۱۳۹۲/۰۲/۰۴ ۰۵:۵۱
شناسه مطلب: 90599