سلام ترو خدا کمکم کنید تو بد جور مخمصه ای افتادم دارم از دینم زده میشم نمیدونم چیکار کنم یه چیزی براتون بگم باور نمیکنید من حدود 3 یا چهار سال پیش عزمم رو جزم کرده بودم تا هرجور شده کارهایی انجام بدم که جزو سربازان امام زمان بشم دعا میخوندم نماز اول وقت چه میدونم بعضی مستحبات رو انجام میدادم ، یه روز فهمیدم که شهیدی به اسم سید رضا پور موسوی تو جبهه هروقت دعای جامعه کبیره رو میخونده امام زمان رو زیارت میکرده منم یه شب که کسی خونه نبود به نیت دیدن آقا زیارت رو خوندم به خدا با یه چیز عجیبی رو به رو شدم بعد از خوندن زیارت بوی مشک توی اتاقم پیچید شک نداشتم که آقا تشریف آوردن به منزل من ولی من نتونستم ایشون رو ببینم . میخواستم بگم حالا به جایی رسیدم که به سادگی خود ارضایی میکنم و اصلاً هم برام مهم نیست که دارم از امام زمان و دینم زده میشم ترو خدا کمکم کنید امکان ازدواج هم برام فراهم نیست هروفت هم این کار کثیف رو انجام میدم یه توجیهی برای خودم میارم که این گناه نیست چون دارم انرژی خودم رو خالی میکنم و جزو نیازهای طبیعی انسان هست و در زمان فعلی که وضع فساد تو جامعه زیاد شده این جور گناه ها دیگه گناه نیستن و طبیعی هستند و خدا هم به حساب نمیاره نمیدونم این توجیهم چقدر درسته ولی همینقدر میدونم دارم اشتباه میکنم اصلآ داخل دینم دچار شک و تردید شدم من همش 21 سال دارم و احساس میکنم تا حالا هرکاری انجام دادم از پدر و مادرم کپی کردم و اسلامم اسلام شناسنامه ای هستش شما بگید چیکار کنم از کجا شروع کنم دینم رو مطالعه کنم چی بخونم چطوری بخونم ترو خدا کمکم کنید .

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسش گر گرامي ناراحتي شما از وضعيت موجود تان دليل اين است كه شما ذاتا انسان خوب و متديني هستيد و اين وضعيت تان به خاطر غلبه شيطان بر شما است كه بايد با آن مبارزه كنيد، در اين راستا توجه تان را به چند نكته جلب مي كنم:
1-اگر چيزي مفسده داشت ديگر حرمت آن منحصر به يك زمان نيست. بلكه هميشه منهي است و اين كه امروزه فساد زياد شده دليل نمي شود كه حرام خدا حلال شود. مفسده هاي زياد دنيا در آخرت منحصر به زمان اهل بيت يا زمان قديم نيست در حديثي حضرت صادق(ع) در مورد استمنا، مي فرمايد: يكي از كساني كه خداوند در روز قيامت با آنها تكلم نمي كند و به آنها نگاه نمي كند كسي است كه با خودش ازدواج مي كند يعني استمناء مي كند.(1) علت اصلي و فلسفه حرمت استمنا آن است كه استمنا دفع شهوت از راه غير طبيعي است كه هم به جسم و هم به روح آسيب جدي وارد مي‏كند.
استمنا از جمله گناهان كبيره‏ است كه طبق روايات اسلامي بر آن وعده عذاب داده شده و حتي مجازات دنيوي نيز براي آن تعيين شده است.
2- شهوت و نيروي جنسي زياد در همه انسان ها بوده و هست، و اگر چه ابزار گناه در زمان بيشتر شده است، ولي بايد بدانيد كه در عصر معصومين هم گناه هاي جنسي بسيار بوده به اين حديث توجه كنيد: «أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع)أُتِيَ بِرَجُلٍ عَبِثَ بِذَكَرِهِ فَضَرَبَ يَدَهُ حَتَّى احْمَرَّتْ ثُمَّ زَوَّجَهُ مِنْ بَيْتِ الْمَالِ (2) مردى را نزد امير المؤمنين(ع) آوردند كه با آلت خود بازى كرده بود. امير المؤمنين(ع) روى دست او زد بطورى كه سرخ شد، سپس از بيت المال براى او همسر گرفت.» اين نشان مي دهد كه اين گناهان نه تنها وجود داشته بلكه علني انجام مي شده است.
3-سن شما براي ازدواج كم نيست، و درمان اصلي مشكل شما ازدواج است و ازدواج براي تان واجب شده است. بايد سعي كنيد اين شرايط را مهيا كنيد.
4- شما بايد با انجام داه كارهاي زير سعي كنيد اين كار را ترك كنيد حال در زير راهكارهاي ديگري هم براي درمان به شما پيشنهاد مي كنم:
الف- اعتقاد به درمان پذيري: شما بايد باور داشته باشيد كه مشكلتان قابل حل است. و زماني كه بدانيد قابل حل است ، تلاش مي كنيد و نبايد نااميدي به شما غلبه كند.
ب- تدريجي بودن درمان: شما كه چند سال است گرفتار اين مشكل شده ايد نبايد از خودتان انتظار داشته باشيد كه در عرض چند روز يا چند هفته بتوانيد اين كار را ترك كنيد. همين كه به تدريج بتوانيد تعداد دفعات آن را كم كنيد، پيشرفت و موفقيت خوبي داشته ايد.
ج- تقويت اراده: تا زماني كه خودتان واقعا نخواهيد و تصميم قطعي براي ترك آن نگيريد مي توان با قاطعيت گفت درمان امكان ندارد. ولي اگر خودتان بخواهيد و اراده كنيد مي توانيد بر هر مانعي غلبه كنيد.
- شناسايي زمان خودارضايي: وقتي كه شما بفهميد چه موقع به سراغ اين كار مي رويد، مي توانيد با برنامه ريزي جلوي آن را بگيريد.
- . تنظيم برنامه خواب: خواب و استراحت كافى و نظام مند علاوه بر جهات درمانى اش، داراى ابعاد پيش گيرانه اى نيز هست و در سلامت انسان نقش مهمى ايفا مى كند.
- كيفيت خواب: كيفيت خواب و بستر خواب مى تواند در تحريكات بدنى و جنسى تأثير داشته باشد. سعى كنيد به پشت بخوابيد و از دمرو (به صورت) خوابيدن اجتناب نماييد. شما بايد عادت كنيد به پشت بخوابيد، در رخت خواب بسيار گرم و نرم نخوابيد (در جاى معمولى بخوابيد); زيرا رخت خواب گرم و نرم و به رو خوابيدن از جمله عوامل تحريك و انحراف جنسى است.
- اجتناب از مشاهده فيلم هاى مبتذل
- حاضر نشدن در محيط هاى آلوده: محيط هاى آلوده و غير اخلاقى مى توانند از جمله زمينه هاى انحراف باشند. يكى از مصاديق انحراف همين مجالس لهو و خوش گذرانى ممنوع و حرام است.
- برنامه ريزى براى اوقات فراغت: تعطيلات زياد و بى برنامه در عين حال كه موجب احساس سرگردانى و بلاتكليفى مي شود به تدريج موجب سرخوردگى و يأس فردمى گردد و موجب مى شود فرد به كنج خلوت و انزوا پناه ببرد و راهى براى مشغوليت خود بجويد. اين مشغوليت در بسيارى از موارد، به انحرافات جنسى و از جمله خودارضايى منجر مى شود.
- قطع رابطه با دوستان مشكل آفرين: دوستان منحرف و بى بند و بار سعى دارند احساس ها و تجربه هاى راست يا دروغ خود يا ديگران را درباره مسائل جنسى و انحراف اخلاقى با حرص و ولع و با حالتى غرورآميز، براى افراد پاك و نورانى تعريف كنند و آنان را به سمت اين ناهنجارى ها سوق دهند. بنابراين تا حد ممكن از معاشرت با اين دوستان بپرهيزيد.
- پرورش معنويات در خود:
- اجتناب از تنهايى:
5- در زير آثار بد خود ارضايي را براي تان مي آوريم تا انگيزه بيشتري براي ترك داشته باشيد، خود ارضايي داراي آسيب هاي متعددي است آسيب‏هاى ناشى از خودارضايى به گونه‏هاى مختلفى تقسيم‏پذير است كه به اختصار به برخى از آنها اشاره مى‏شود:
يكم- آسيب‏هاى جسمانى‏
الف. خستگى و كوفتگى
ب. عدم تمركز حواس
ج. ضعف حافظه
د. استرس و اضطراب
2. مرحله گرفتارى شديد
بروز علايم زير در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است كه شدت ابتلاى وى يا مدت آن بيش از مرحله اول است و در نتيجه عوارض شديدترى ظاهر شده است:
الف. خستگى و كوفتگى
ب. نوسان خلق يا تغييرات سريع خلقى
ج. حساسيت بيش از حد و زودرنجى
د. كمردرد
ه. نازك شدن موها
و. ناتوانى جنسى زودرس در جوانى
ز. بى‏خوابى يا بدخوابى و مشكلات مشابه
3. مرحله گرفتارى بسيار شديد يا حالت اعتياد
الف. خستگى و كوفتگى
ب. ريزش شديد موها
ج. تارشدن ديد چشم‏ها
د. وز وز گوش
ه. انزال زودرس و غيرارادى يا خروج منى به صورت قطره قطره
و. درد كشاله ران و ناحيه تناسلى
ز. دردهاى قولنجى در ناحيه لگن و استخوان دنبالچه
ف.زود انزالي و ارگاسم زود رس و خالي از لذت در عمل جنسي واقعي، و دليل آن اينست كه شخص در خود ارضايي تلاش دارد كه هرچه زودتر فرآيند ارضاء طي شود و بدن كم كم از جهت ارگانيكي عادت مي كند كه در عمل جنسي زود تر خود را به مرحله انزال برساند. و لذا شخص در عمل جنسي واقعي دچار زود انزالي و ارگاسم زود رس و خالي از لذت مي شود.
دوّم- آسيب‏هاى روحى و روانى
ضعف حافظه و حواس‏پرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشه‏گيرى، افسردگى، بى‏نشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى، بداخلاقى و تندخويى، كسالت دائمى و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهاى روانى و روحى خودارضايى است.
سوم- آسيب‏هاى اجتماعى‏
زبوني و ناجرات مندي در زندگي، انزوا طلبي، از دست دادن اعتماد به نفس، ناسازگارى خانوادگى، بى‏ميل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر در آينده، احساس طرد شدگي، از بين رفتن عزّت، پاكى، شرافت و جايگاه اجتماعى، دير ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگى مشترك‏، زود انزالي، و برخي مشكلات جنسي ديگر، كه روانشناسان مجموع اين آسيبها را با واژة «شخصيت استمنايي» بيان كرده اند. كه يكي از پست ترين و بي هويت ترين شخصيتهاست.
چهارم- آسيب‏هاى معنوى و اخروى‏
هيچ يك از آسيب‏هاى پيش گفته، به اهميت آسيب‏هاى معنوى نيست؛ زيرا آسيب‏هاى معنوى، جان و دل و به عبارت ديگر كنه حقيقت وجود آدمى را تباه مى‏سازد. خودارضايى از نظر دين يك گناه بزرگ است و به تعبير قرآن گناه زنگار بر دل مى‏نهد و انسان را از درك حقايق و انسانيت انسان باز مي دارد.
اميدوارم با ترك اين گناه به معنويت گذشته خود دست پيدا كنيد.
پي نوشت ها:
1. محمد بن الحسن الحر العاملي، وسائل الشيعه، ناشر: مؤسسه آل البيت، قم، سنه النشر/1409 ه.ق، ج20، ص 353.
2. همان، ص 352.
موفق باشید.