بسم الله
با سلام و احترام
لطفا این دو روایت را برایم شرح دهید:
دوزخي!
امام ششم7 فرمود: پنج دسته دوزخي آفريده شده اند: بلند قامت بي اندازه، كوتاه قد كور، زاغ چشمي كه به سبزي زند و زائد الخلقه و ناقصالخلقه.[1]
مشارکت شيطان در نطفه
عليبنمغيره گويد: از امامصادق7 درباره شريكشدن با شيطان پرسيدم، فرمود: هرگاه شككردي در شركت شيطان، در (فرزند) ناقصالخلقه شكنكن (كه حتما شيطان در آن شركتداشتهاست).[2]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] خصال-ترجمه كمرهاي، ج1، ص: 260
[2] مشكاة الانوار-ترجمه هوشمند و محمدي، ص : 549
______________________________________________________
Persian web-based mail | MihanMail.Com
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
حديث اول به شرح زير است:
حَدَّثَنَا أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ وَ أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِيِّ بِإِسْنَادِهِ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ خَمْسَةٌ خُلِقُوا نَارِيِّينَ الطَّوِيلُ الذَّاهِبُ وَ الْقَصِيرُ الْقَمِيءُ وَ الْأَزْرَقُ بِخُضْرَةٍ وَ الزَّائِدُ وَ النَّاقِص (1)
در اين روايت خلقت اين پنج گروه "آتشين" ناميده شده نه اين كه اين پنج گروه براي دوزخ خلق شده و محكوم به دوزخي بودن باشند.
شايد خلقت آتشين به اين معنا باشد كه طبيعت آنها به شدت گرم است در مقابل طبيعت سرد و مزاج معتدل. اما بهشتي و دوزخي بودن به اعمال و اعتقادات فرد است و خدا كسي را ابتدائا براي جهنمي شدن خلق نكرده است. بله خدا مي داند كه بسياري از انسانها به اختيار بد خود جهنمي مي شوند و با اين وجود آنها را آفريده، زيرا لازمه خلقت و ابتلا بوده است و اين خودشان هستند كه خود را جهنمي كرده اند نه اين كه محكوم به جهنمي شدن، بوده اند.
اما روايت دوم به شرح زير است:
عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْمُغِيرَةِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ شِرْكِ الشَّيْطَانِ- فَقَالَ مَهْمَا شَكَكْتَ فِيهِ فَلَا تَشُكَّنَّ فِي النَّاقِصِ الْخَلْق (2)
از امام صادق پرسيدم كجا شيطان در عمل با فرد شريك مي شود؟
حضرت فرمود: هر گاه در موردي شك داشتي كه شيطان شريك بوده يا نه در مورد ناقص الخلقه شك نكن كه شيطان شريك بوده است.
شيطان در مواردي شريك مي شود كه فرد رعايت دستورها و آداب شرعي را نكرده باشد و اگر زن و مردي با پول حلال و با عقد شرعي ازدواج كنند و به هنگام آميزش با ياد خدا به بستر روند و آميزش كنند و ديگر آداب واجب را رعايت نمايند، در اين صورت شيطان از آنها دور شده و نمي تواند با آنان شريك گردد و اين تقصر پدر و مادر است كه زمينه هاي شركت را براي شيطان فراهم كرده اند.
ناقص الخلقه هم از كساني است كه شيطان در بسته شدن نطفه و نقص خلقت او شريك بوده و پدر و مادر و ... اين زمينه را براي او فراهم مي آورند و مقصر آنها هستند كه چنين زمينه اي را ايجاد كرده اند.
ممكن هم هست منظور از شيطان در اين روايت نه ابليس رانده شده، بلكه موجودات مضرّ مانند ويروس ها و ميكروب ها باشد كه امام در آن زمان و با توجه به سطح فهم مردم از آن به شيطان تعبير كرده است.
چون در روايات براي حشرت موذي و ميكروب نيز كلمه شيطان بكار برده شده است.
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع): لَا تَشْرَبُوا الْمَاءَ مِنْ ثُلْمَةِ الْإِنَاءِ وَ لَا مِنْ عُرْوَتِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَقْعُدُ عَلَى الْعُرْوَةِ وَ الثُّلْمَةِ(3)
از قسمتي كه دسته ظرف و شكستگي است آب نخوريد كه شيطان در آنجا مي نشيند.
بالاخره در راه يافتن بيمارهاي مادرزادي هم غالبا پدر و مادر نقش دارند و زمينه براي آنها فراهم مي سازند.
پي نوشت ها:
1. شيخ صدوق، خصال، قم، انتشارات اسلامي، ج1، ص287.
2. فضل بن حسن طبرسي، مشكاه الانوار، نجف، حيدريه، 1385ق، ص260.
3. كليني محمد بن يعقوب، الكافي، ج 6، ص 385.
موفق باشید.