سلام جرا زمان پیامبران عذاب الهی بود ولی الان نیست؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در اين باب ممكن است اسرار و حكمت‌هاي بسياري نهفته باشد، ولي از ظواهر برخي آموزه‌هاي ديني به دست مي‌آيد:
خداوند در قرآن كريم خطاب به پيامبرش فرمود: خداوند، تا تو در ميان آن ها هستي، آن ها را مجازات نخواهد كرد، و نيز تا استغفار مي‌كنند خدا عذاب‌شان نمي‌كند.(1)
از اين آيه به دست مي‌آيد كه وجود مبارك پيامبر و توبه و استغفار دو عامل باز دارنده از نزول عذاب آسماني بر امت اسلامي است. بر اساس اين آيه امير مومنان(ع) فرمود:
«كان في الارض امانان من عذاب الله و قد رفع احدهما فدونكم الاخر فتمسكوا » (2) روي زمين دو وسيله امنيت از عذاب الهي بود. يكي از آن ها (كه وجود مقدس پيامبر بود) برداشته شد. هم اكنون به دومي (يعني استغفار) تمسك جوييد. سپس آيه فوق را تلاوت فرمود.
از اين گونه آموزه‌ها معلوم مي‌شود كه وجود پيامبر اسلام وسيله موثري براي امنيت مردم در برابر بلاهاي سخت و سنگين، و پس از آن استغفار و توبه و روي آوردن به درگاه حق تعالي عامل ديگري است. اگر اين دو عامل نيز برچيده شود ،جوامع بشري هيچ گونه مصونيتي در برابر مجازات‌هاي دردناكي كه به خاطر گناهان‌شان در انتظار آن هاست نخواهند داشت.مجازات‌ها در شكل حوادث دردناك طبيعي و يا در جنگ‌هاي خانمانسوز و ويرانگر يا اشكال ديگر آشكار مي‌شوند، همان گونه كه انواع مختلف آن را تاكنون ديده يا شنيده‌ايم.
در دعاي كميل آمده: «اللهم اغفرلي الذنوب التي تنزل البلاء» (3) خداوندا گناهاني را كه مايه نزول بلاها مي‌شود، بر من ببخش. اين تعبير نشان مي‌دهد كه اگر استغفار نباشد، بسياري از گناهان مي‌توانند سرچشمه نزول بلاها شوند.(4)
بر اساس اين تحليل معلوم مي‌شود در زمان حيات با بركت وجود حضرت كه به گفته قرآن كريم «رحمت براي عالميان بود» (5) مردم از نزول عذاب آسماني در امان بوده‌اند، ولي در عصر كنوني گر چه گناهاني كه سبب نزول عذاب شود ممكن است از سوي معصيتكاران رخ دهد، ولي استغفار و توبه و پشيماني چه بسا سبب مي‌شود كه آن عذاب‌ها فرو نبارد . هستند مومناني كه پيوسته در حال دعا و استغفارند. به بركت وجود آن ها ساير مردم نيز در امان اند، چه اين كه وجود پر بركت حضرت قائم آل محمد (ص) و دعاهاي حضرت نيز در جلوگيري از نزول عذاب‌هاي آسماني نقش موثر دارد.
از اين رو در برخي دعاها آمده: «الحجه الخلف القائم المنتظر المهديد المرجي الذي ببقائه بقيت الدنيا و بيمنه رزق الوري و بوجوده ثبت الارض و السماء (6) حجت قائم منتظر مهدي كه جانشين ائمه است، آن كه عالم در پرتوي وجود باقي است و به بركت وجود او مردم روزي مي‌خورند و به فيض وجود او آسمان و زمين برقرار و استوار است.»
بنابراين اگر مردم بعد در عصر ختمي مرتبت از عذاب‌هاي آسماني نظير آنچه دامنگير امت‌هاي پيشين مي‌شده است در امان‌اند، به بركت وجود پيامبر خاتم (كه خداوند او را به عنوان رحمت براي عالميان فرستاده و بعد از حضرت به بركت وجود اهل بيت ) است . در اين عصر وجود مقدس حضرت مهدي (ع) سبب امان مردم از نزول عذاب است.
پي‌نوشت‌ها:
1. انفال (8) آيه 33.
2. نهج البلاغه، نشر موسسه امير المومنين، قم 1375 ش، حكمت 88.
3. شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، نشر دفتر فرهنگ اسلامي، تهران 1372 ش، ص 113.
4. آيه الله مكارم، تفسير نمونه، نشر دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1379 ش، ج 7، ص 155.
5. انبيا (21) آيه 107.
6. مفاتيح الجنان، ص 157، (دعاي عدليه).
موفق باشید.