با سلام
آیا امامان و محتلم نمی شدند؟
آیا حضرت فاطمه زهرا نیز حیض نمی شدند؟
سوالات فوق را یکی از من پرسید و چند سند هم معرفی کرده بود که در زیر می آید لطفا صدق سوالات فوق و کمی پیرامون توجیه آن بنده را آگاه نمائید.
درباره قاعدگی
«عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: حَرَّمَ اللَّهُ النِّسَاءَ عَلَى عَلِیٍّ ع مَا دَامَتْ فَاطِمَةُ ع حَیَّةً قَالَ قُلْتُ كَیْفَ قَالَ لِأَنَّهَا طَاهِرَةٌ لَا تَحِیضُ.»
«عَنْ عُمَرَ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع أَنَّ النَّبِیَّ ص سُئِلَ مَا الْبَتُولُ فَإِنَّا سَمِعْنَاكَ یَا رَسُولَ اللَّهِ تَقُولُ إِنَّ مَرْیَمَ بَتُولٌ وَ فَاطِمَةَ بَتُولٌ فَقَالَ ص الْبَتُولُ الَّتِی لَمْ تَرَ حُمْرَةً قَطُّ أَیْ لَمْ تَحِضْ فَإِنَّ الْحَیْضَ مَكْرُوهٌ فِی بَنَاتِ الْأَنْبِیَاء»
درباره احتلام
«عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: لِلْإِمَامِ عَشْرُ عَلَامَاتٍ یُولَدُ مُطَهَّراً مَخْتُوناً وَ إِذَا وَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ وَقَعَ عَلَى رَاحَتِهِ رَافِعاً صَوْتَهُ بِالشَّهَادَتَیْنِ وَ لَا یُجْنِبُ وَ تَنَامُ عَیْنَاهُ وَ لَا یَنَامُ قَلْبُهُ وَ لَا یَتَثَاءَبُ وَ لَا یَتَمَطَّى وَ یَرَى مِنْ خَلْفِهِ كَمَا یَرَى مِنْ أَمَامِهِ وَ نَجْوُهُ كَرَائِحَةِ الْمِسْكِ وَ الْأَرْضُ مُوَكَّلَةٌ بِسَتْرِهِ‏ وَ ابْتِلَاعِهِ وَ إِذَا لَبِسَ دِرْعَ رَسُولِ اللَّهِ ص كَانَتْ عَلَیْهِ وَفْقاً وَ إِذَا لَبِسَهَا غَیْرُهُ مِنَ النَّاسِ طَوِیلِهِمْ وَ قَصِیرِهِمْ زَادَتْ عَلَیْهِ شِبْراً وَ هُوَ مُحَدَّثٌ إِلَى أَنْ تَنْقَضِیَ أَیَّامُهُ.»
«عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ ع صِدِّیقَةٌ شَهِیدَةٌ وَ إِنَّ بَنَاتِ الْأَنْبِیَاءِ لَا یَطْمَثْنَ.»
«عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَمَّا وُلِدَتْ فَاطِمَةُ ع أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مَلَكٍ فَأَنْطَقَ بِهِ لِسَانَ مُحَمَّدٍ ص فَسَمَّاهَا فَاطِمَةَ ثُمَّ قَالَ إِنِّی فَطَمْتُكِ بِالْعِلْمِ وَ فَطَمْتُكِ مِنَ الطَّمْثِ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ اللَّهِ لَقَدْ فَطَمَهَا اللَّهُ بِالْعِلْمِ وَ عَنِ الطَّمْثِ فِی الْمِیثَاقِ.»
«عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ إِنَّ بَنَاتِ الْأَنْبِیَاءِ ص لَا یَطْمَثْنَ إِنَّمَا الطَّمْثُ عُقُوبَةٌ وَ أَوَّلُ مَنْ طَمِثَتْ سَارَة»
«عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَ: لِلْإِمَامِ عَلَامَاتٌ یَكُونُ أَعْلَمَ النَّاسِ وَ أَحْكَمَ النَّاسِ وَ أَتْقَى النَّاسِ وَ أَحْلَمَ النَّاسِ وَ أَشْجَعَ النَّاسِ وَ أَسْخَى النَّاسِ وَ أَعْبَدَ النَّاسِ وَ یلد [یُولَدُ] مَخْتُوناً وَ یَكُونُ مُطَهَّراً وَ یَرَى مِنْ خَلْفِهِ كَمَا یَرَى مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لَا یَكُونُ لَهُ ظِلٌّ وَ إِذَا وَقَعَ إِلَى الْأَرْضِ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ وَقَعَ عَلَى رَاحَتَیْهِ رَافِعاً صَوْتَهُ بِالشَّهَادَتَیْنِ وَ لَا یَحْتَلِم‏...»
«قَدْ جَاءَ فِی أَخْبَارِ الْإِمَامِیَّةِ أَنَّ لِإِمَامِ الْهُدَى خَمْسِینَ عَلَامَةً الْعِصْمَةَ وَ النُّصُوصَ وَ أَنْ یَكُونَ أَعْلَمَ النَّاسِ وَ أَفْصَحَهُمْ وَ أَحْلَمَهُمْ وَ أَحْكَمَهُمْ وَ أَتْقَاهُمْ وَ أَشْجَعَهُمْ وَ أَشْرَفَهُمْ وَ أَنْصَحَهُمْ وَ أَوْفَاهُمْ وَ أَصْبَرَهُمْ وَ أَزْهَدَهُمْ وَ أَسْخَاهُمْ وَ أَعْبَدَهُمْ وَ أَشْفَقَهُمْ عَلَیْهِمْ وَ أَشَدَّهُمْ تَوَاضُعاً لِلَّهِ وَ آخَذَهُمْ بِمَا یَأْمُرُ اللَّهُ بِهِ وَ أَكَفَّهُمْ عَمَّا یَنْهَى عَنْهُ وَ أَوْلَى النَّاسِ مِنْهُمْ بِأَنْفُسِهِمْ وَ یُولَدَ مَخْتُوناً وَ یَكُونَ مُطَهَّراً وَ یَلِیَ وِلَادَتَهُ وَ وَفَاتَهُ مَعْصُومٌ وَ تَكُونَ الْأَمْوَالُ تَحْتَ أَمْرِهِ وَ یَرَى مِنْ خَلْفِهِ وَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ لِلْفِرَاسَةِ الصَّادِقَةِ وَ لَا یَكُونُ لَهُ ظِلٌّ لِأَنَّهُ مَخْلُوقٌ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ كُلُّ مَنْ وُلِدَ مِنْهُ یَكُونُ مُؤْمِناً وَ إِذَا وَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ وَقَعَ عَلَى رَاحَتَیْهِ رَافِعاً صَوْتَهُ بِالشَّهَادَتَیْنِ وَ لَا یَنَامُ قَلْبُهُ وَ یَكُونُ مُحَدَّثاً وَ یَكُونُ دُعَاؤُهُ مُسْتَجَاباً وَ لَا یُرَى لَهُ حَدَثٌ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى وَكَّلَ الْأَرْضَ بِابْتِلَاعِ مَا یَخْرُجُ مِنْهُ وَ لَا یَحْتَلِم‏...»

با تشکر فراوان

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
محتلم شدن يك حالت طبيعي است و عيب و ايرادي نيست ولي چه بسا خداوند از باب تفضل اين حالت را كه در غالب اوقات رنج و مشكل غسل كردن و ... را براي محتلم پيش مي آورد، از امامان بگيرد.
در روايات بالا آمده:
"لا يجنب" شايد منظور اين باشد كه قذارت و ناپاكي روحي حاصل از جنابت در آنها نيست زيرا جنابت يا به احتلام است يا به آميزش و دومي قطعا از جانب امامان سر مي زده است، ولي در همان حال جنابت پيامبر و امام علي و فاطمه زهرا و امامان معصوم مي توانستند به مسجد بيايند يا از مسجد عبور كنند و منعي كه براي ديگران در حال جنابت بود، براي آنان نبود. (1) يعني قضارت روحي حاصل از جنابت و احتلام براي آنان نيست نه اين كه اصل جنب نمي شوند.
در بعض روايات ديگر آمده"لا يحتلم" يعني در خواب هم جنب نمي شدند و اين چه بسا همان عنايت و تفضل است. شايد هم منظور اين باشد كه در عالم رؤيا هم با زن نامحرم مرتبط نمي شدند.
از بعضي عالمان بسيار با تقوا نقل شده كه هيچ گاه در خواب هم به حرام (البته اگر كسي در خواب ببيند با زني كه بر او حلال نيست، همبستر شده و با اين همبستري محتلم شود، گناه نكرده است. زيرا رؤيا از اختيار خارج است و واقعي نيست) محتلم نشده است(اين سخن از قول مقدس اردبيلي در افواه شنيده شده است) و اين كمال است كه فرد آن چنان از گناه بيزار است و چنان روح خود را از گناه و تصور گناه پاك كرده كه هيچ گاه در عالم رؤيا هم مرتكب زنا و ... نشده است و امامان در اوج طهارت روح بودند و خداوند آنان را تطهير خاص كرده ولي محتلم شدن و خروج مني توليد شده در بدن سالم حالت طبيعي است و تصور گناه هم نيست و هيچ وجه زشتي و گناهي در آن وجود ندارد.
اما حائض شدن گر چه طبيعي است، ولي براي زن آزار و رنج دارد:
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحيضِ قُلْ هُوَ أَذى (2)
از تو درباره حيض شدن زنان مى‏پرسند. بگو: رنجى است.
و اين كه زناني حيض نشوند، فراوان است و عيب و نقص طبيعي نيست و زياد هستند زناني كه عادت نمي شوند يا عادت آنها بسيار كوتاه است.
و اما اين كه خداوند به زنهايي مانند حضرت زهرا(س) عنايت كند و از باب لطف به ايشان او را از اين رنج معاف داشته و هميشه طاهر و پاكيزه بدارد، طبيعي است و روايات بر آن دلالت دارد.
بنا بر اين با توجه به روايات عادت نشدن زنان ديگر عادي است و عادت نشدن زهراي مرضيه از باب عنايت خدا به اوست.
پي نوشت ها:
1. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، قم، آل البيت، 1409ق، ج2، ص208.
2. بقره(2) آيه 222.
موفق باشید.