سلام در دعا کردن میگوییم الهم الشفع کل المرضا مگر میشود خدا همه مریض ها رو شفا بده پس چرا میگویم؟
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ابتدا بايد خدمتتان عرض كنيم كه اين دعا، دعاي به امور محال نيست و مي شود كه چنين اتفاقي بيفتد، لذا ايرادي در اصل اين دعا نيست.
اما اينكه چون اين دعا به صورت ظاهري،به صورت كامل مستجاب نمي شود، پس فائده اي ندارد، كلام درستي نيست.
زيرا دعا در حقيقت درخواست از رحمت الهي است و اين درخواست اگر با مانعي از خودمان(مانند گناهان)برخورد نكند،مورد استجابت خداوند واقع خواهد شد.
امام سجاد (ع): «والذنوب التي ترد الدعاء: سوءالنيه و خبث السريره، و النفاق مع الاخوان، و ترك التصديق بالاجابه، و تاخيرالصلوات المفروضات حتي تذهب اوقاتها و ترك التقرب الي الله عزوجل بالبر والصدقه و استعمال البذاء و الفحش في القول.»(1)
آن گناهاني كه دعا را باز مي گرداند: بد دلي و بد طينتي، نفاق با برادران ايماني، باور نداشتن اجابت دعا، تاخير نمازهاي واجب تا آن كه وقت آن بگذرد، نزديك نشدن به خداي عزوجل به وسيله صدقه و بدزباني و فحش در گفتار.
منتها شكل استجابت هميشه به يك نحوه نيست. امام سجاد(ع) ميفرمايد: «دعاي مؤمن يكي از سه فايده را دارد: يا براي او ذخيره ميگردد يا در دنيا برآورده ميشود يا بلايي را كه ميخواست به او برسد، از وي ميگرداند.»(2)
و اين مطلب بدين دليل است كه خداوند حكيم است و حكمت او اقتضاء مي كند كه نظام احسن خلقت را به بهترين شكل اداره كند. مثلا اگر بنده از خدا باران بخواهم و شما آفتاب بخواهيد و بنا باشد دعاي هر دوي ما مستجاب شود،مي بايست تناقض پيش آيد. لذا اگر مصلحت به افتاب باشد دعاي شما به همان چيزي كه خواسته بوديد مستجاب شده و دعاي بنده به ديگر اشكالي كه امام سجاد(ع) فرمودند.
نتيجه اينكه دعاي ما براي همه مريض ها، هم براي خودمان نفع دارد و هم با درخواست عام رحمت براي ايشان،موجبات رسيدن خير به همه آنها شده ايم و اگر بنا بر حكمت خدا، همۀ مريض ها، مثلا شفا پيدا نكنند. اما تأثير اين دعا براي بعضي شفا و براي ديگري خيرات ديگر است.
پي نوشت:
1. معاني الاخبار، شيخ صدوق، دار الكتب الاسلاميه، ص 271.
2. اصول كافي، ثقة الاسلام كليني، دار الكتب الاسلاميه، ج4، ص 224.
موفق باشید.