اگر گفته میشود خدا همه جا هست و بهر سو بنگری خدا هست و هرسویی بنگری خدا را میبینی چرا مکانی خاص خانه خدا نام دارد و برای زیارت خدا به آنجا رفته میشود ؟ من قرار است چند و قت دیگر به عمره و زیارت خانه خدا بروم عده ای از اطرافیانم شبهه میکنند و میگویند تو میخواهی به انجا (مکه )(و خانه خدا) بروی در جستجوی خدا و میگویند عده ای به مکه و خانه خدا (کعبه) میروند تا به خدا وند نزدیکتر شوند در صورتی که اشتباه است و خداوند همه جا هست و میگویند خدا در قلب ماست و اینکه برای خدا محدوده ای خاص معین شود از نظر ما درست نیست چون خدا در همین نزدیکی هاست و این شعر را میگویند که : ای قوم به حج رفته کجایید معشوق همینجاست بیایید بیایید و این شعرا میگویند که :

آنها که به سر در طلب کعبه دویدند
چون عاقبت الامر به مقصود رسیدند
از سنگ یکی خانه اعلای معظم
اندر وسط وادی بی زرع بدبدند
رفتند در آن خانه که بینند خدا را
بسیار بجستند خدا را و ندیدند
چون معتکف خانه شدند از سر تکلیف
ناگاه خطابی هم از آن خانه شنیدند
کای خانه پرستان؛ چه پرستید گل و سنگ
آن خانه پرستید که پاکان طلبیدند
آن خانه دل و خانه خدا واحد مطلق
خرم دل آنها که در آن خانه خزیدند
مانند الف راست برفتند به لبیک
آنها که در این خانه چو گردون بخمیدند
بر خطّه آن مشعر وحدت چو گذشتند
خط لمن الملک بر اغیار کشیدند
حزبی که بجز سنگ؛ ره از حانه ندیدند
چون حزب شیاطین ز در حق برمیدند
و یا:

ای قوم به حج رفته کجایید کجایید معشوق همین جاست بیایید بیایید
معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار در بادیه سرگشته شما در چه هوایید
گر صورت بی‌صورت معشوق ببینید هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شمایید
ده بار از آن راه بدان خانه برفتید یک بار از این خانه بر این بام برآیید
آن خانه لطیفست نشان‌هاش بگفتید از خواجه آن خانه نشانی بنمایید
یک دسته گل کو اگر آن باغ بدیدید یک گوهر جان کو اگر از بحر خدایید
با این همه آن رنج شما گنج شما باد افسوس که بر گنج شما پرده شمایید و شبهات این طوری را طرح میکنند که خدا محل خاصی ندارد خدا در قلب ماست میگویم به خانه خدا میخواهم بروم میگویند مگر خدا خانه دارد خدا همه جا هست خدا در قلب ماست میگویند عده ای به (مکه) و (کعبه) میروند برای نزدیک شدن به خدا در حالی که خدا همین نزدیکی هاست و شبهات مشابه جواب چیست ؟ لطفا مستدل و منطقی جواب بدهید تا کسانی که این شبهات و شبهات مشابه را مطرح میکنند بتوانم جواب دهیم و لطفا مستدل و منطقی این شبهات را جواب و توضیح دهید تا این شبهات در ذهن من بر طرف شود و جواب این شبهات در ذهنم بر طرف شود

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در نامه ها متعدد قبل به جايگاه كعبه و قبله در فرهنگ اسلامي اشاره شد و به نظر نمي رسد نياز به تكرار اين مباحث باشد؛ همچنين نادرستي انگيزه و مدعاي افرادي كه شبهات مذكور را مطرح مي كنند نيز تبيين شد.
در نتيجه اميدواريم به اين شبهات توجهي نكرده و به وظيفه ديني خود عمل كنيد و همانند پيامبر اسلام و اهل بيت و ديگر عارفان و عالمان راستين دين، حج را نه به خاطر نزديك شدن به خدا يا خانه او بلكه براي امتثال امر او و رسيدن به نتيجه اين عبوديت و بندگي انجام دهيد. در ضمن در همين رابطه و در مورد درك حقيقت وجوب حج مطالعه خطبه 192 نهج البلاغه يا همان خطبه معروف قاصعه (بخش تبيين فلسفه حج) توصيه مي شود.
موفق باشید.