بسم الله
وجوه و یا دلایل صدور روایات مربوط به مسائل آخرالزمان(مثلاً خشک شدن رود نیل) چیستند؟
آیا روایات متقن و مستند در این خصوص در جایی گردآوری شده اند؟
آیا امکان انطباق این روایات با موضوعات معاصر وجود دارد؟
آیا عقلاً و یا شرعاً ما وظیفه داریم که از این روایات برای برنامه ریزی های آینده کشور و یا خانواده خود استفاده کنیم؟

با تشکر
التماس دعا

پرسش: روايات در باب مسائل آخرالزمان
بسم الله
وجوه و يا دلايل صدور روايات مربوط به مسائل آخرالزمان(مثلاً خشك شدن رود نيل) چيستند؟

با تشكر
التماس دعا
پاسخ: با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اميد و بشارت از موتورهاي محركه تاريخ است و خداوند و اولياي خدا هم هميشه در جامعه اميد را زنده نگه داشته و به نجات و پيروزي بشارت داده اند.
وعده پيروزي نهايي صالحان كه خداوند به همه پيامبران داده و پيامبران بني اسرائيل اين وعده را به قوم خود مي دادند و بالاخره اين وعده با ظهور حضرت موسي در مرحله اي محقق شد:
وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ (1)
ما مى‏خواهيم بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روى زمين قرار دهيم! و حكومتشان را در زمين پابرجا سازيم و به فرعون و هامان و لشكريانشان، آنچه را از آنها [بنى اسرائيل‏] بيم داشتند نشان دهيم.
اين بشارت ها و دادن نشانه ها نسبت به بعثت پيامبر هم از زبان انبياي گذشته و در كتب آسماني قبلي فراوان نقل شده بود.
با ظهور و بعثت پيامبر هم وعده موعود نهايي و نشانه هاي موعود و زمان ظهورش داده شد تا اميد در جامعه زنده بماند و تسلط گذراي باطل مؤمنان را به نااميدي نرساند و از تلاش باز ندارد. وجه صدور روايات مربوط به ظهور و نشانه هاي ظهور نيز همين زنده نگه داشتن اميد براي تلاش و مبارزه است. پيامبر و امامان كه به اراده خدا بر آينده اشراف داشته اند، وقايع مهمي كه در آستانه ظهور اتفاق مي افتد را به مردم گوشزد كرده اند تا با ديدن آن وقايع خود را براي پذيرفتن موعود و ياري او آماده سازند.
وجه صدور بسياري از روايات را هم ما نمي دانيم و ظاهرا امامان با توجه به علم خدايي كه داشته اند اتفاق هاي چشمگيري كه در آستانه ظهور اتفاق مي افتد را خبر داده اند تا مردم با مشاهده آن اتفاق ها زمان وقوعشان، به ياد خبر دادن معصومان بيفتند و اميدوار شده و خود را براي ياري امام بعد از ظهور آماده كنند.
پي نوشت ها:
1. قصص(28) آيه6.
پرسش: آيا روايات متقن و مستند مسائل آخرالزمان(مثلاً خشك شدن رود نيل) در جايي گردآوري شده اند؟

پاسخ: با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ما به چنين كتابي دست نيافتيم. روايات مربوطه به امام زمان (ع)، مانند موضوعات ديگر در متون ديني، مجامع روايي وتاريخي ما آمده است. در ميان روايات مربوط به امام زمان (ع) روايات صحيح و غير صحيح و ضعيف و قوي وجود دارد، لذا براي تشحيص صحت وسقم آن ها لازم است كه تك تك روايات بر رسي شود، و اين امر فرصت ديگر را مي طلبد.
جهت مطالعه به كتاب: دادگستر جهان از آيت الله ابراهيم اميني، موعود نامه، مجتبى تونه‌اي، مراجعه كنيد.
پرسش: آيا امكان انطباق اين روايات(روايات متقن و مستند مسائل آخرالزمان(مثلاً خشك شدن رود نيل) با موضوعات معاصر وجود دارد؟

پاسخ: با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ما نمي توانيم روايات مربوط به امام زمان(ع) را، به شرايط زمان وبرخي مسايل ديگر طبيق ونتيجه بگريم كه ظهور حضرت نزديك است، زيرا تعيين وقت ظهور، در روايات- اگر چه به صورت تقريبي- مورد نكوهش قرار گرفته است. زمان ظهور امام از اسرار الهي است و تنها خداوند از اين امر آگاه است. هر گاه خدا اراده نمود، حضرت ظهور مي‌نمايد. اگر فردي زمان ظهور را معين كرد، وظيفه داريم او را تكذيب نماييم.
عبدالرحمن بن كثير مي گويد: در محضر امام صادق (ع) بودم كه «مهزم» وارد شد و عرض داشت: خبر ده مرا از امرى كه منتظرش هستيم كه كى خواهد بود؟ فرمود: وقتگذاران دروغگويند. عجله كنندگان هلاك گردند. تسليم شدگان نجات يابند. (1) همچنين ظهور امام مبتني بر شرايط و تحقق نشانه‌ها است. هر گاه زمينه ظهور امام فراهم و نشانه‌هاي ظهور محقق گردد، حضرت ظهور مي نمايد؛ اما نمي‌دانيم كه شرايط فراهم شده و نشانه‌هاي ظهور محقق گرديده يا نه. قطعا خيلي از نشانه ها تا حال تحقق نيافته است، لذا نمي نوان گفت كه تحولات و شرايط منطقه تاييد مي كند كه ظهور امام زمان نزديك است.
در ضمن تطبيق دادن شرايط بر ظهور امام، گاهي آثار منفي در جامعه ايجاد مي‌كند، زيرا اگر با وجود تحقق شرايط مورد نظر، حضرت ظهور نكرد، اين امر در دل مردم نسبت به ساير باورهاي مربوط به امام زمان، ترديد ايجاد كند، ازسوي ديگر اين گونه مسائل ممكن است موجب سوء استفاده برخي از دشمنان را فراهم نمايد. زيرا ممكن است آنان وانمود كنند كه باورهاي شيعه، نسبت به امام زمان (ع) صحت ندارد.
جهت مطالعه بيش تر به كتاب: دادگستر جهان از آيت الله ابراهيم اميني، موعود نامه، مجتبى تونه‌اي، مراجعه كنيد.
پي‌نوشت:
1. محمد بن يعقوب كليني، اصول كافى، تهران دارالكتب، الاسلاميه، تحقيق علي اكبر غفاري، ج 1، ص 368.
پرسش: آيا عقلاً و يا شرعاً ما وظيفه داريم كه از اين روايات(روايات در باب مسائل آخرالزمان) براي برنامه ريزي هاي آينده كشور و يا خانواده خود استفاده كنيم؟

پاسخ: با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ضرورت ندارد كه با استفاده ازروايات مربوط به امام زمان (ع) براي آينده تان برنامه ريزي نماييد. بهترين كار انجام وظايف در زمان غيبت امام عصر(ع) است. برخي اين وظايف عبا رتند:
1- اطاعت از دستورهاي ديني و پرهيز از گناهان، و رعايت تقوا.(2)
2- انتظار فرج. پيامبر اكرم(ص) فرمود:«با فضيلت‌ترين اعمال امتم انتظار فرج است».(3)
3- دعا براي سلامتي و فرج حضرت ولي عصر(ع)، مانند خواندن دعاي فرج و دعاي عهد و ندبه.
4- صدقه براي حفظ وجودحضرت.
5- غمگين شدن به خاطر غيبت آن حضرت
6- انجام حج و عمره به نيابت حضرت
7- برخاستن به جهت تعظيم هنگام شنيدن اسم مبارك «قائم»(ع).
8- دعا براي خود كه از شرّ فتنه‌ها در امان باشيم، نيز خواندن دعاي «اللهم عرّفني نفسك...».
9- استغاثه به آن جناب و استمداد از وجودش به هنگام گرفتاري ها.(4)
10- تأسيس حكومت اسلامي و حفظ آن.(5)
11- عمل به فريضة مهم امر به معروف و نهي از منكر
پي‌نوشت‌ها:
1. محمد بن يعقوب كليني، اصول كافى، تهران، دارالكتب الاسلاميه، تحقيق علي اكبر غفاري، ج 1، ص 368.
2. علامه مجلسى‏ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ناشراسلاميه‏، ج53، ص176.
3. لطف الله صافي،منتخب الاثر، قم، موسسه السيده المعصومه، 1419ه، ص 629.
4. شيخ عباس قمي، منتهي الآمال، قم، موسسه انتشارات هجرت، 1378، چاپ سيزدهم، ج2، ص 867.
5. ابراهيم اميني، دادگسترجهان، قم، انتشارات شفق، 1378ش، ص 264.

موفق باشید.