با سلام لطفا بفرمایید استاد مطهری چه دیدگاهی نسبت به امام زمان و اندیشه مهدویت داشته اند
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
استاد مطهري نيز مانند ديگر دانشمندان شيعي به اصل مهدويت و ظهور امام زمان (ع) اعتقاد دارد. در اين باره مطالب و ديدگاههاي خوبي را نيز ارائه نموده است. شهيد مطهري نخست اين بحث را مطرح مي كند، كه جامعه بشري به كدام سمت و سو حركت مي كند. آينده جامعه بشري خير، صلاح و سعادت است. يا ظلم و شر؟ استاد بعد از بررسي هاي لازم به اين نتيجه مي رسد، كه دنيا به سوي خير در حركت است و اين امر درپي ظهور يك مصلح است كه حاصل مي گردد. او جهان را پر از عدل خواهد كرد. شهيد مطهري معتقد است كه آن مصلح امام زمان(ع) است.
"آرى، اين است فلسفه بزرگ مهدويّت؛ در عين اينكه پيش بينى يك سلسله تكانهاى شديد و نابسامانيها و كشتارها و بىعدالتي هاست، پيش بينى يك آينده سعادت بخش و پيروزى كامل عقل بر جهل، توحيد بر شرك، ايمان بر شك، عدالت بر ظلم، سعادت بر شقاوت است؛ لهذا نويد و آرزوست."(1)
"مسأله مهدويّت در اسلام- و بالاخص در تشيّع- يك فلسفه بزرگ است، اعتقاد به ظهور منجى است، نه در شعاع زندگى يك قوم و يك ملّت و يا يك منطقه و يا يك نژاد بلكه در شعاع زندگى بشريّت. مربوط به اين نيست كه يك منجى بيايد و مثلا شيعه را يا ايران را يا آسيا را يا مسلمانان جهان را نجات دهد، مربوط به اين است كه يك منجى و مصلح ظهور كند و تمام اوضاع زندگى بشر را در عالم دگرگون كند و در جهت صلاح و سعادت بشر تغيير بدهد."(2)
همچنين استاد بحث خوبي را درباره مفهوم" واقسام انتظار" ارائه مي دهد:"
... آن اينكه انتظار فرج دو گونه است: انتظارى كه سازنده است، تحركبخش است، تعهدآور است، عبادت بلكه بافضيلتترين عبادت است، و انتظارى كه ويرانگر است، بازدارنده است، فلجكننده است و نوعى «اباحيگرى» محسوب مىشود. و گفتيم كه اين دو نوع انتظار معلول دو نوع برداشت از ظهور عظيم تاريخى مهدى موعود عليه السلام است و اين دو نوع برداشت به نوبه خود از دو نوع بينش درباره تحولات تاريخ ناشى مىشود.(3)
دراين باره به كتاب هاي شهيد مطهري مراجعه نماييد:
-قيام وانقلاب مهدي(ع)
-مجموعه آثار، ج3
-مجموعه آثار، ج24
-سيري درسيره ائمه اطهار(ع).
پي نوشت ها:
1. مرتضي مطهري، مجموعه آثار، صدرا، ج3، ص356.
2. همان، ص363.
3. مجموعه آثار، ج24، ص436.
موفق باشید.