با سلام

پدر من سابقا انسانی بود که واجبات شرعی را انجام میداد. ولی حود 10 سال است که

که نه درست و حسابی نماز می خواند و نه.. و مدام به مادرم خیانت کرده و در نگاه کردن به فیلم های مستهجن و خوردن مشروب و مصرف تریاک گرفته تا توهین به اما مان و رهبر انقلاب در جمع دوستان و اشنایان هیچ دریغی نمیکند.و اخیرا یک خانم بی ابرویی(هرزه) را صیغه کرده و قید 5 بچه و همسرش (که هیچگونه مشکل یا بیماری نداشته) زده و به اطرافیانش میگوید میخواهم چند سالی انجوری که دلم میخواهد زندگی کنم! و در پاسخ به سوال اطرافیان مگوید که من کار خلافی نمیکنم.پول دارم و اجازه اسلام است! عجب اقا نماز نمی خواند ولی حرف از اسلام میزند! مادرم میخواهد بعد 33 سال طلاق بگیرد و ما فرزندان نه مالش را میخواهیم و نه به عنوان پدر قبولش داریم.

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي طبق نظر خانواده درمانگران در ايجاد مشكلات خانوادگي همه‌ي اعضاء سهم دارند. البته سهم همه ي اعضاء مساوي نيست. اما هيچ كس سياه سياه و هيچ كس سفيد سفيد نيست. شما بايد براي بررسي مشكل خانواده بايد همراه اعضاء در يك مصاحبه تشخيصي در حضور يك خانواده درمانگر شركت نماييد. زيرا علل بروز مشكل در خانواده مختلف و پيچيده مي باشد و تشخيص آن نيازمند يك بررسي دقيق با حضور اعضاء دارد چه آنكه هريك از اعضاء مشكل را از زاويه ديد خود مي بيند و به ساير زوايا توجهي ندارد. مثلا يمي از علل ايجاد مشكل در خانواده ها ائتلافهاي خانوادگي نا سالم است، توضيح آنكه خانواده درمانگران حدود دوازده نوع از رابطه را درخانواده ها برمي‌شمرند و فقط يك نوع از اين دوازده نوع را سالم وغير آسيب زا مي دانند، آنها مي‌گويند كه گاهي برخي از اعضاء خانواده با برخي اعضاء ديگر ائتلاف مي كنند و ديگر اعضاء را بيرون آن ميرانند واين امر موجب مي شود كه عضو بيرون رانده شده ساكت ننشيند و به نحو ديگري بي محلي به خودش را تلافي كند، و همين امر موجب بروز مشكلات ارتباطي در خانواده مي گردد. مثلا گاهي پدر با پسر و مادر ائتلافي تشكيل داده و دختر را به بيرون مي رانند و اين باعث مي شود كه دختر مشكلاتي براي خانواده ايجاد كند كه به آن ضربه بزند و گاهي پسر و مادر با هم ائتلافي تشكيل مي دهند و پدر را بيرون مي رانند و پدرها دوست دارند هميشه اقتدار پدرانه خويش را داشته باشند از اين امر بسيار آشفته مي شوند و شروع به ايجاد مشكل براي اطراف ائتلاف، مي نمايند، شايد شما ارتباط بسيارخوب و بيش ازحدنزديك بامادرتان برقراركرده ايد و به پدرتان كم محلي مي كنيد، احتمال دارد مشكل فوق ايجاد شده باشد، اگر چنين است بايد توجه داشته باشيد كه هميشه يك حريم خصوصي بايد بين پدرومادر ما برقرار باشد و فرزندان نبايد كه به خود اجازه دهند به آن واردشوند و يا ائتلافي با مادر تشكيل دهند كه اين حريم خصوصي تحت الشعاع آن قرار گيرد. كه اگر اين اتفاق افتاد و ما به يكي از والدينمان بسيار نزديك شديم آن وقت انتظار مي رود كه والد ديگر ما را رقيب خود دانسته و مدام به مقايسه گري بپردازد و مشكلاتي براي ما ايجاد كند. هرگز حس حسادت وحسرت پدرتان را تحريك نكنيد. و مطمئن كه اگر حريم او را رعايت كنيد او شما را بسياردوست مي دارد ودرسختي ها پشت شما راخالي نخواهد كرد.
امّا چند كلامي در باره ي وظيفه شما در برابر پدرتان:1- از ايجاد تغيير و اصلاح در رفتار وى مأيوس نباشيد.2- شيوه برخورد مستقيم با پدر را كنار بگذاريد.3- برخورد شما با وى بايد ارزانى كننده محبت، در بردارنده عشق و گوش بفرمان بودن و خدمت كردن و دلدادن و حريم قائل شدن باشد و از هر برخورد مستقيمى كه نتيجه‏اى غير از اين داشته باشد اجتناب كنيد و هرگز مرتكب رفتارى كه پيامى غير از موارد بالا دارد، نشويد. 4- تمام اعضاى خانواده بخصوص فرزندان بايد چنين برخوردى با پدرو مادر داشته باشند و از صف آرائى و ايجاد ائتلاف و برانگيختن احساسات خصمانه عليه يكديگر سخت پرهيز نمايند و نبايد به شكلى رفتار كنند كه پدر و يا يكي از اعضاء احساس كند همگى بر عليه او متحد شده‏اند، بلكه همه اعضاء بايد نسبت به يكديگر احساس صميميت، رفاقت واحترام داشته باشند و شما نيز بايد از جانبدارى از مادرتان در برابر پدرتان نيز جداً خوددارى كنيد و در يك كلام بايد به حريم خصوصي آن‏ها احترام گذاريد. 5- بهترين وسيله براى زمينه سازى جهت تأثير بر روى رفتار پدرتان محبت نمودن به او، تحويل گرفتن و احترام گذاردن به او است آنهم احترام بدون قيد و شرط و به عنوان پدر و بزرگ خانواده. 6- براى تأمين اهداف رفتارى خود در مورد پدر از روش غيرمستقيم استفاده كنيد و آن دو مكانيزم دارد: الف- ابتدا خودتان را به اخلاق نيك بيآراييد تا او از عمل شما متأثر گردد نه از حرف شما و اين بهترين شيوه اصلاح بزرگترها است، همان گونه كه در رفتار بزرگان دين اين شيوه و برخورد با بزرگتر بكار گرفته شده است. ب- از طريق افرادى كه مى‏توانند بر روى پدرتان تأثير بگذارند (مانند روحانى محل و...) بطوري كه پدرتان متوجه نشود، اقدام نماييد. چون پدرتان از آن‏ها حرف شنوى دارد و آن‏ها به شيوه‏اى غير مستقيم و غير حساسيت برانگيز، مى‏توانند با وي صحبت نمايند.
در خاتمه تاكيد مجدد ما اين است كه با وضعي كه راجع به پدر خود مرقوم فرموده‏ايد حرمت ايشان را كاملاً مراعات فرماييد. تربيت فرزند براي پدر و مادر زحمت و رنجي فراوان دارد بارداري‌، شيردادن و عدم آسايش شبانه ي مادر وكوشش و تلاش و كسب و كار براي تهيّه خوراك و پوشاك و تأمين وسايل زندگي توسط پدر، بنابراين جاي تعجّب نيست كه پدر و مادر ازنظر اسلام مورد احترامي فوق‌العاده قرار گيرند و فرزندان مكلف به اطاعت از دستورات پدرو مادر شوند. پدر و مادري كه رنج تربيت و پرورش فرزند را در طول ساليان طولاني تحمّل كرده‌اند، و فرزند نيز بايد با اطاعت از دستورات آنان و نيكي و محبت نسبت به آنان‌، گوشه‌اي از زحمات ايشان را جبران كند. خداوند بنابر عدالت و نظمي كه در جهان هستي حكمفرما كرده است اراده ‌نموده كه پيدايش فرزندان و همچنين تربيت و پرورش آنان با رغبت‌، ميل و علاقه پدر و مادر انجام گيرد. اين محبّت برخلاف علاقه و توجّه فرزند به پدر و مادر است كه پس از مدّتي خود را از پدر و مادر بي‌نياز مي‌بينند. و چون برخورد فرزند با پدر و مادر اين‌گونه است اسلام هميشه در مورد نيكي ‌و محبّت به پدر و مادر بسيار تأكيد نموده و سفارش مي‌نمايد كه فرزند محبت و رابطه صميمي خود را با پدر و مادر حفظ نمايد. ولي سفارش فرزند به پدر و مادر در حاشيه دستورات مذهبي قرار گرفته زيرا فطرت و طبيعت پدر و مادر ضامن رعايت حقوق فرزندان خواهد بود. مهمترين حقّي كه در منابع براي فرزند برگردن پدر و مادر ذكر شده، انتخاب نامي شايسته براي فرزند، تربيت نيكوي او و سپس ازدواج فرزند است كه اين سفارشات همه به سود فرزند است‌. خداوند احترام به پدر و مادر را در رديف اطاعت از خود قرار داده و اطاعت از آنان ‌را همانند اطاعت خود واجب نموده تا بدين وسيله اهميّت وظيفه فرزند نسبت به پدر و مادرمشخص شود.
اگر در تهران زندگي مي كنيد مي توانيد با كلينيك دكتر يونسي كه از خانواده درمانگران بسيار با تجربه هستند تماس بگيريد.كلينيك نور02144015879
موفق باشید.