سلام اینایی که تو ویکی پدیا درباره ائمه هست یه جورین پر شبهه هستن.
مثلا درباره حضرت علی یه مرد خشن و خشک معرفی میکنه که یکم آدم باید ازشون بترسه.یه عکسم هست که میگن تو موزه اگه اشتباه نکنم پاریسه از امام علی که آدم از دیدنش وحشت میکنه!البته این عکس تو ویکی پدیا نیست جای دیگه دیدم.
یا دلیل تک همسری امام در زمان حیات فاطمه(س)چی بوده؟
دلیل تعدد همسر ائمه چی بوده غیر از پیامبر.
میشه یه کتاب خوب بهم معرفی کنین که بتونم ساده و روان ائمه رو بشناسم به خصوص امام علی و حضرت محمد.چند وقتیه فک میکنم هیچی ازشون نمیدونم و فقط رو احساساتم اونا رو شناختم و جذبشون شدم.

با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پاسخ 1
1- بله برخي سايت ها به منظور زيرسوال بردن ائمه (ع)، شبهه ايجاد مي كنند، اما ما وظيفه داريم تحت تاثير اين گونه شبهه هاقرار نگريم. اين امر درصورتي امكان پذير است كه امامان را بيشتر بشناسيم، يكي از راههاي شناخت آنان خواندن كتاب هاي مفيداست.
در ضمن ما از عكس مورد نظرآگاهي نداريم.
در باره زندگي ائمه (ع) به منابع زير مراجعه فرماييد:
- مهدي پيشوايي،سيره پيشوايان
- سيري درسيره ائمه اطهار (ع)، مرتضي مطهري
- زندگي دوازده امام هاشم معروف حسني، ترجمه محمد رخشنده
همچنين درباره امام علي (ع) منابع زير را ملاحظه فرماييد:
- فروغ ولايت، جعفر سبحاني.
- زندگاني علي بن ابي طالب، رسولي محلاتي.
- امام علي صداي عدالت انساني، جورج جرداق، ترجمه سيد هادي خسروشاهي.
- امام على(ع) جلال الدين فارسى
-علي(ع) از زبان علي، جعفر شهيدي
- جاذبه و دافعه على(ع)، شهيد مطهرى
درباره عدم ازدواج مجدد علي(ع) مي توان گفت:
دقيقا نمي توان گفت علت و يا علل عدم از دواج مجدد امام علي (ع) در زمان حيات حضرت زهرا (س) چه بوده است، اما مي توان گفت يكي از علت ها احترام به حضرت زهرا (س) مي باشد. حضرت زهرا نه تنها يك همسر براي حضرت بود كه مدافع حقوق امام و يار و ياور بسيار موفق براي امام بود. حضرت زهرا(س) در فرايند زندگي امام به گونه اي تاثيرگزار بود كه يكي از علل موفقيت امام در عرصه هاي مختلف را مي توان در همين امر جستجو نمود . از اين رو است كه با رحلت حضرت زهرا، امام تنها شد. در طي مسير زندگي، سختي هاي بسياري را متحمل شد. افزون بر آن جايگاه حضرت فاطمه(س) و نقش او در تقويت اسلام نيز همانند مادرش خديجه (س) بلكه بيش تر بود. با توجه به اين امر و با وجود چنين زني نياز به ازدواج مجدد نبود. در اين جا بايسته است به برخي از فضايل حضرت زهرا اشاره شود:
محدثان و فقيهان بزرگ اهل سنت از پيامبر نقل كرده‏اند كه فرمود: فاطمه پاره تن من است. هر كس او را خشمگين كند، مرا خشمگين نموده است. (1) همو فرمود: هر آنچه او را اندوهگين كند، مرا هم اندوهگين مي‏كند. هر آن‏چه او را بيازارد ... و خسته كند، مرا نيز آزرده مي‏سازد. هر چه او را شادمان كند، مرا هم شادمان، و هر چه او را افسرده سازد مرا هم افسرده مي‏نمايد. (2)
برخي از اهل تسنن به اين حديث استدلال كرده‏اند كه هر كس به فاطمه زهرا بد بگويد، كافر مي‏شود. (3) همچنين رسول خدا فرمود: اي فاطمه، خداوند به خاطر غضب تو غضب مي‏كند. به خاطر رضاي تو خشنود مي‏شود. (4) فاطمه سرور زنان جهان است (5) جايگاه بي نظير اوسبب شدكه تا اوزنده است، امام علي (ع) ازدواج مجدد انجام ندهد.
پي‏نوشت ها:
1. خصائص أمير المؤمنين (ع)،النسائي، ص 35، تحقيق وتصحيح الأسانيد ووضع الفهارس: محمد هادي الأميني، ناشر مكتبة نينوى الحديثة - طهران.
2. فضائل الخمسة من الصحاح السته، ج‏3، ص 5-15. حسيني فيروزآبادي - سيدمرتضي، محل نشر, تهران ۱۳۸۳.
3. همان، ج‏3، ص 151.
4. ذخائر العقبى، احمد بن عبد الله الطبري، ص‏39، سال چاپ 1356، ناشر مكتبة القدسي لصاحبها حسام الدين القدسي - القاهرة.
5. الأمالي، الشيخ الصدوق، ص78، تحقيق قسم الدراسات الإسلامية - مؤسسة البعثة - قم، چاپ اول، سال چاپ 1417، ناشر مركز الطباعة والنشر في مؤسسة البعثة؛ مسند احمد، الإمام احمد بن حنبل، ج3،ص80،ناشر : دار صادر - بيروت - لبنان.
پاسخ 2
همچنين درباره تعدد ازدواج امامان (ع) بايد گفت: اهداف تعدد ازدواج آنان را مي توان چنين بيان كرد:
1- ازدواج هاي متعدد در آن عصر امر رايجي بود و به عنوان يك فرهنگ پذيرفته شد كه عيب و نقص تلقي نمي شد. امامان نيز با توجه به برخي ضرورت ها و مصلحت ها به اين كار اقدام مي كردند، از جمله ازياد نسل امامان و سادات و گسترش اسلام اصيل و ناب توسط كساني كه در خانه آنان پرورش يافته بودند و تحت تعاليم مستقيم آنان بودند(زن و فرزندان).
2- امامان در صورت داشتن همسري كه همشان باشد، معمولاً به ازدواج ديگر اقدام نمي كردند، مانند امام علي(ع) كه در زمان حضرت زهرا(س)، همسر ديگري اختيار نكرد.
3- برخي از ازدواج هاي امامان(ع) اختياري نبود، بلكه به جهت تقيه بود، مانند ازدواج امام هشتم(ع) با "ام حبيبه" دختر مأمون عباسي، نيز ازدواج امام جواد(ع) با "ام فضل" دختر مأمون عباسي.
4- گاهي علت ازدواج هاي امامان(ع) روش تربيتي و بها دادن به زيردستان و طرد امتيازات جاهلي است، مانند ازدواج امام سجاد(ع) با كنيزي كه اوّل او را آزاد كرد، بعد با اوازدواج نمود، تا اين انديشه را ميان مردم ايجاد كند كه يك برده و كنيز مانند يك انسان آزاد است و مي تواند تمام امتيازات اجتماعي آنان را نيز داشته باشد؛ بنابراين امام در عين حال كه مي توانست با كنيز خود همبستر شود، اما با آزاد كردن و ازدواج با او، پيام خاصي را به مردم ابلاغ كرد. به همين خاطر بود كه "عبدالملك مروان" به حضرت خرده گرفت كه چرا فردي از بزرگ خاندان قريش با يك كنيز آزاده شده ازدواج نموده است. حضرت فرمود: "اسلام تفاخرات جاهلي را لغو نموده است".(1)
5-بعضي از ازدواج‏هاي آنها مثل بعضي از ازدواج‏هاي پيامبر(ص) جنبه سياسي و يا براي تأليف قلوب و ارتباط با يك جمعيت و قبيله بوده است.
6- ازدواج‏هاي متعدد در زمان‏هاي گذشته - مخصوصا در زمان معصومين- بيشتر به خاطر اوضاع بد اقتصادي و عدم امنيت براي بانوان بود. چيزي كه ما از زمان حدود پنجاه سال قبل در جامعه خود سراغ داريم؛ مثلاً وقتي زني شوهرش مي مرد، شديدا در تنگنا قرار مي گرفت؛ چون آن روز تنها راه معيشتي خانواده‏ها شوهر بود. كار براي خانم‏ها نبود و اگر هم بود خيلي از افراد كار كردن را براي زن‏ها بد مي دانستند. مسأله ديگر عدم امنيت بود. كساني كه شوهر و همسر نداشتند، در تهديد امنيتي قرار داشتند.
زنان در آن دوران كه مثل اكنون حكومت مقتدر و فراگير در تمام شئون وجود نداشت؛ بسيار نيازمند به حامي بودند. حامي كه از هر جهت آنان را تحت حمايت خود قرار دهد و براي آنان محل امني ايجاد كند تا داراي آرامش باشند؛ بنابراين همسر گزيدن يكي از راه هاي موثر و بلكه در برخي موارد تنها راه بود؛ به همين خاطر حتي زناني كه به سن بالا هم مي رسيدند و شوهر از دست مي دانند، مجدداً ازدواج مي كردند. اين مسئله شايد اصلاً امروز و در جامعه معاصر مورد نداشته باشد. بنابراين قضاوت كردن با معيارهايي امروزي در مورد حوادثي كه مربوط به گذشته و با معيارها و شرايط ديگر بود ، بسيار دشوار و بلكه نادرست است.
پي نوشت ها:
1. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، تهران، دار الكتب الإسلاميه، 1365 ه.ش، ج5، ص 345؛
علامه مجلسى، بحار الأنوار، بيروت، لبنان، مؤسسة الوفاء، 1404 ه.ق، ج 46، ص105.
موفق باشید.