بنام خدا
باسلام
۱-گرفتن وضو به روش شیعه درست میباشد یا سنت؟
۲-خواندن نماز به روش شیعه درست میباشد یا سنت؟
۳-نظر اسلام در مورد شرف الشمس وخاتم سلیمان نبی چیست ایااز مظاهر بت پرستی میباشد؟
باتشکر
پرسش: روش گرفتن وضو وخواندن نماز
بنام خدا
باسلام ۱-گرفتن وضو به روش شيعه درست ميباشد يا سنت؟خواندن نماز به روش شيعه درست ميباشد يا سنت؟
پاسخ: با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
وضو و نماز دو عبادات ديني و مبتني بر دستور شارع مقدس هستند و كيفيت انجام آن به طور دقيق را بايد در سنت رسول خدا (ص) جستجو نمود؛ هر يك از مذاهب اسلامي عمل خود در همه اعمال ديني از جمله وضو و نماز را مستند به عمل رسول خدا و منطبق بر حقيقت شريعت اسلامي مي دانند، اما همه مشكل در يافتن همين سنت به شكل دقيق و قطعي است كه به دلايل مختلف در ساليان بعد از پيامبر مورد اختلاف و ترديد قرار گرفت و رسيدن به سنت قطعي مورد توجه و دغدغه امت اسلامي شد.
به عبارت روشن تر همه مذاهب فقهى اسلامى براى استنباط احكام دين و رسيدن به سنت قطعي، از يك سرى اصول و مبانى بهره مي گيرند كه لزوما مشابه هم نيست و طبيعى است كه اگر در اصول، مبانى و منابع استنباط با هم اختلاف داشته باشند، نتيجه و ره آورد استنباط ها متفاوت خواهد شد.
بسيارى از اختلافات فقهى شيعه و سني، ريشه در تفاوت ديدگاه ها در اصول و مبانى استنباط دارد، مثلاً اهل سنت افزون بر قرآن و سنت پيامبر (ص) به سنت صحابه و گاهى به سنت تابعين ارزش مى دهند، ولى شيعه افزون بر قرآن و سنت پيامبر (ص)، به سنت اهل بيت بها مى دهند و سنت صحابه را اگر مستند به سنّت پيامبر نباشد، به عنوان منبع شرعى نمى پذيرند.
اختلاف در وضو و نماز هم از همين نوع است. شيعيان با تمسك به حديث ثقلين كه مورد اتفاق فريقين است، به اهل بيت و امامان معصوم (ع) مراجعه مى كنند و احكام شرعى خويش را فرا مى گيرند، امّا اهل سنّت چنين عمل نمي كنند.
در زمان خلفا به ويژه خليفه دوم (عمر) سياست جلوگيرى از نشر حديث رواج داشت و خلفاى بعدى تا زمان عمر بن عبدالعزيز، همين سياست را در پيش گرفتند كه سرانجام بسيارى از روايت هاى پيامبر و حوادث صدر اسلام و حتي نحوه اعمال ديني و عبادي پيامبر به فراموشى سپرده و يا در مورد آن ها اختلاف ايجاد شد و نسل هاى بعدى نسبت به آن بيگانه شدند. اما شيعيان با مراجعه به امامان معصوم (ع) توانستند سنت پيامبر را حفظ كنند و آن را سرمشق زندگى خويش قرار دهند؛ به عنوان مثال در مورد وضو: امام باقر (ع) ظرف آبى برداشت و به وضو پرداخت و فرمود: پيامبر چنين وضو مى ساخت. (1)
در مورد ساير عبادات از جمله نماز هم شيعه بر اساس روايات اهل بيت به سنت دقيق پيامبر در اين زمينه رسيد اما اهل سنت از طريق نقل صحابه و تابعين و حتي نظرات شخصي خلفا به شيوه مورد نظرشان در اقامه نماز رسيدند؛ بديهي است كه شيعه شيوه خود در رسيدن به سنت پيامبر را يقينا منطبق بر حقيقت و واقع مي داند نه شيوه اهل سنت را ؛ زيرا با توجه به نزديكي اهل بيت به پيغمبر و آگاهي و علم ايشان به كيفيت دقيق رفتار و عمل رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و شريعت اسلام، به طور يقين مي توان دريافت كه آنچه از طريق امامان معصوم به ما رسيده با عملكرد پيامبر نزديك تر و منطبق تر است.
پىنوشت:
1. شيخ حرّ عاملي، وسايل الشيعه، ج 1، ص 274، ج 7.نشر دار الاحيا التراث العربي بيروت 1412 ق.
پرسش: شرف الشمس
۳-نظر اسلام در مورد شرف الشمس وخاتم سليمان نبي چيست ايااز مظاهر بت پرستي ميباشد؟
باتشكر
پاسخ: با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پايگاه اطلاع رساني "لبيك" در مورد شرف الشمس از چند تن از عالمان توضيح خواسته كه نظر آنها به شرح زير است:
آيت الله مبشّر كاشاني مي گويد:
"شرف الشمس از علوم غريبه است، لكن در كتب متقدمين(عالمان قديم از صدر اسلام تا چند قرن پيش) اعم از روايي وادعيه و اذكار اثري از آن نيافتم، فقط متاخرين در چند قرن اخير آن را معتبر مي دانند و بياناتي درباره شرف الشمس و طريقه تكثير آن به صورت مربع يا مسبع(هفت ضلعي) و غيره و نيز آثار و بركات آن مطالبي متذكر شده اند و بعضي آن را ماخوذ از اسم اعظم تلقي كرده اند و در كتاب "جواهر مكنونه" كه از كتب خطي اذكار است و همچنين در كتاب "السحاب اللئالي" تاليف سيد عبدالله بوشهري و كتب ديگر، آثاري از جمله دفع فقر و بيماري ها و حفظ از گزند جانوران و ايمني از بلايا و كسب عزت و بزرگي براي آن متذكر شده اند."
ايشان اضافه مي كند: كفعمي هم در كتاب"جُنَّه الواقيه" آورده كه اين حروف شكل اسم اعظم است و در بعض كتب علماي شيعه ديدم كه (ادعا كرده اند) اين شكل از اميرالمؤمنين (ع) گرفته شده، ولي سندي براي ادعاي خود ذكر نكرده اند.
مرحوم شيخ بهائي نيز در كتاب "سرالمستتر" در رابطه با اين شكل كه بعضا به شرف الشمس معروف شده مطالبي بيان فرموده است.
ايشان در پايان، به زمان و آداب و كيفيت حك شرف الشمس نيز اشاره كرده و يادآور مي شود: مي گويند كه شرف الشمس را بايد در روز 19 حمل كه مطابق با روز 19 فروردين است از طلوع آفتاب تا ظهر بر عقيق زرد و در صورت عدم امكان بر كاغذ زردي نوشته و با خود حمل نمايد. ولي تجديد آن در روز مذكور در سال هاي بعد شرط نشده است و لازم نيست."
آيت الله روحاني نيز گفت: اهل اين گونه فنون (اهل علوم غريبه) مي گويند كه اگر يك بار شرف الشمس به طريق مخصوص نوشته شود، ديگر احتياجي به تكرار در سال بعد ندارد و اثرش باقي است. - ولي چون در طرز نوشتن آن اختلاف است، مثل شكل ستاره آن يا حرف ميم آن، بعضي به همه وجوه آن مي نويسند، مثلا يك بار با ستاره پنج گوشه و يك بار با ستاره شش گوشه.
ايشان هم تكرار شرف الشمس در هر سال را لازم ندانست.
حضرت آيت الله مظاهري با اشاره به قابل اعتماد بودن شرف الشمس، افزود:"شرف الشمس مورد اعتماد است و اگر كسي داشته باشد تجديد لازم نيست."
در كتاب ريحانه الادب هم ذيل نام "ابو البدر" از عالمان قديم شهر اردبيل، به نقل از او شرح مفصلي در باره شرف الشمس و حروف آن و اشعاري كه به امام علي در مورد اين حروف منسوب است و طرز نوشتن اين حروف داده كه جويندگان مي توانند مراجعه كنند.(1)
پي نوشت ها:
1. ريحانه الادب، مدرس تبريزي، ج7، ص23-24، چهارم، تهران، خيام، 1374. و علاوه بر آن مراجعه كنيد به "هزار و يك كلمه"، حسن زاده آملي، ج3، ص 371، كلمه 343 و هزار و يك نكته، علامه حسن زاده آملي، ج2، ص 796، نكته 977 و تفسير قرآن، شهيد مصطفي خميني، ج1، ص 153.
موفق باشید.