با سلام

چرا خدا هرکسی رو دوست داره رو بیشتر اذیت میکنه ؟؟؟
مگه اونایی که خدا دوستاشون داره چه گناهی داره کو این ضرب المثل هم باب شده

هرکه در این بزم مقرب تر است جام بلا بیشترش میدهیم ؟؟؟

با تشکر

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
"بلا" در اصل به معناي آزمايش كردن است. منتهي گاهي بوسيله نعمت‏هاست كه آن را "بلاء حسن" مي‏گويند و گاهي بوسيله مصيبت‏ها و مجازات هاست كه به آن "بلاء سيّي‏ء" گفته مي‏شود.(1) چنانكه درباره بني اسرائيل مي‏خوانيم: "وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّيِّئاتِ" آنها را به وسيله نعمت‏ها و مصائب آزموديم"(2) همچنين در آيه ديگر مي‏خوانيم:"وَ لِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنينَ مِنْهُ بَلاءً حَسَنا"(و خدا) مي‏خواست مؤمنان را به اين وسيله به خوبي بيازمايد"(3)
نيز مي‏فرمايد:" وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَة" "و شما را از راه آزمايش به بد و نيك خواهيم آزمود."(4)
خداوند يكي را با تنگدستي آزمايش مي‏كند، و ديگري را با غنا و ثروت، و گاه يك انسان را درد و زماني با هر دو در بوته امتحان قرار مي‏دهد كه آيا به هنگام فقر، مناعت طبع و مراتب شكرگزاري را بجا مي‏آورد يا همه را زير پا مي‏گذارد؟ و به هنگام غنا از آنچه در اختيار دارد در راه او انفاق مي‏كند يا نه؟
اين پندار و تفكر باطل در ميان برخي افراد وجود دارد كه چون طرفدار حق هستند، لازم است بدون تحمل رنج و درد به اهداف اجتماعي خود و سعادت ابدي برسند؛ قرآن كريم اين تفكر را رد مي‏كند و مي‏فرمايد: در صورتي ايمان عامل سعادت است كه انسان در برابر سختي‏ها و آزمايش‏هاي الهي صبر و پايداري داشته باشد:
"أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرين"آيا چنين پنداشتيد كه (تنها با ادّعاى ايمان) وارد بهشت خواهيد شد، در حالى كه خداوند هنوز مجاهدان از شما و صابران را مشخّص نساخته است."(5)
البته امتحان الهي براي كشف امري بر خداوند نيست، زيرا چيزي بر خداوند پوشيده نيست تا به واسطه امتحان كشف شود، بلكه او "علّام الغيوب" و "عالم السر و الخفيات" است و حكمت ابتلاء و امتحان دو چيز است:
الف: بر شخص امتحان شونده معلوم مي‏شود كه حقيقتاً داراي چه صفاتي است و ادعاهاي او تا چه حد مقرون به حقيقت است. زيرا چه بسا بر خود انسان مشتبه مي‏شود و فكر مي‏كند داراي مراتب عاليه از ايمان و ملكات فاضله است، ولي هنگامي كه امتحان پيش مي‏آيد، چه بسا خلاف آن ظاهر مي‏شود.
ب: بر ديگران نيز موقعيت و مرتبه اين شخص معلوم مي‏گردد كه اگر مورد عنايتي واقع شود يا معذّب به عذابي گردد، بدانند كه به جا و سزاوار بوده است.(6) بعلاوه، سختي‏ها و بلايا انسان را آبديده مي‏كند و محكمتر مي‏سازد، همانگونه كه سنگهاي معدني تا گرماي جانسوز را تحمل نكنند از آنها طلا و نقره و فولاد حاصل نمي‏شود.
خداي متعال به اين حقيقت اينگونه اشاره مي‏فرمايد كه:"أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُون""آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مي‏شوند و مورد آزمايش قرار نمي‏گيرند؟"(7)
البته ممكن بود كه خداوند ساختار عالم را به گونه اي قرار دهد كه فشارها و محدوديت هايي وجود نداشته باشد، اما در اين وضعيت ديگر رشد و تعالي و تكامل روحي بشر كه در سايه سختي ها و فشارها و خويشتن داري ها شكل مي گيرد، براي او وجود نمي داشت، حقيقتي كه به نوعي فلسفه اصلي و هدف نهايي زندگي بشر محسوب مي گردد.
و نكته مهم پاياني اين كه بسياري از بلاها و مشكلات نتيجه خطاهاي كوچك و بزرگ خود مومنان است كه خداوند بخاطر لطف و رحمت خود اين خطاها را با بلاهاي دنيوي مي پوشاند تا فرد مومن در آخرت گرفتار نباشد، ولي اين لطف خاص از غير مومنان دريغ داشته مي شود تا تقاص اشتباهات و خطاهاي خود را تمام و كمال در آخرت بپردازند.
پي‌نوشت‏ها:
1. ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1374، ج 7، ص 116.
2. اعراف(7)، آيه 168.
3. انفال(8)، آيه 17.
4. انبياء (21)، آيه 35.
5. آل عمران (3)، آيه 142.
6. سيد عبدالحسين طيب، تفسير اطيب البيان، تهران، انتشارات اسلام، 1378 هـ.ش، ج 2، ص 405.
7. عنكبوت(29)، آيه 2.
موفق باشید.