بسمه تعالی
در احادیث پیامبر و ائمه خود را متفاوت از همه انسانها
میخوانند. برای مثال از امیرمومنان علی(ع) هم چنین روایت است که ایشان فرمود: نزهونا عن الربوبیه و ارفعوا عنا حظوظ البشیریه ، فلا یقاس بنا أحد من الناس؛ ما را از ربوبیت (ذاتی) پاک و منزه بدانید و حظوظ و بهره های بشری را از ما بردارید؛ چرا که هیچ بنی بشری با ما قیاس نمی شود. (مشارق انوار الیقین، البرسی، ص ۱۰۱). اما پیامبر اکرم (ص) سلمان فارسی را سلمان محمدی میخواند و میفرمایند سلمان از ما اهل بیت میباشد. حال آیا
میتوان سلمان را در حد مقام ائمه دانست؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در اين باره بايد گفت اين كه رسول خدا(ص) جناب سلمان از اهلبيت دانسته در واقع گفته ي ائمه نيز است از اين رو از امام صادق(ع) نقل شده:
« انما صار سلمان من العلما لانه امرء منا اهل البيت فلذ لك نسبه الينا (1) همانا سلمان از علما محسوب شده، چون او مردي است كه از ما اهل بيت است به همين دليل پيامبر او را به ما نسبت داده است.»
طبق اين روايت جناب سلمان به لحاظ مقام علمي وجنبه معرفتي جزء اهل بيت تلقي شده است نه به طور مطلق و در هر حال بر اساس تفسير بزرگان مقصود از اين دست روايات اين ست كه سلمان بواسطه اختصاصى كه به آنها پيدا كرده، يعني از همه بريده و بسوى اهلبيت آمده و بواسطه پرتوى كه از نور علم آنها گرفته از آنان شده و منسوب به آنها گشته است(2) نه اين كه اين همراهي با اهل بيت امري مطلق و كامل است و الا لازم بود در روايات عديده اي كه در مقام تبيين مصداقي اهل بيت نقل شده نام وي نيز بيايد در حالي كه به هيچ وجه اين گونه نيست.
به همين جهت گفته شده كه جزء بودن در اينجا به معناي جزء تبعي است و نه همساني، مثلا قطره جز دريا است، ولي مثل وهم سنگ آن نيست.(3)
اتثال سلمان به اهل بيت و همراهي وي با ايشان به معني همسان وهم سنگ بودنش با اهلبيت نيست، چون اهلبيت داراي مقام عصمت و امامت و فضايل اختصاصي فراوان ديگرند كه سلمان از آن بهره اي ندارد.
پي‌نوشت ها:
1. مجلسي، بحار، نشر دار الاحيا التراث العربي بيروت، 1403 ق، ج 2، ص 190، باب 26.
2. كليني، اصول، كافي (با ترجمه مصطفوي) نشركتاب فروشى علميه اسلاميه چاپ اول، تهران، ج 2، ص254.
3. ابن عربي، فتوحات، نشر دار صادر، بيروت، بي تا، ج 1 ، باب 29، ص 197.
موفق باشید.