با عرض سلام و خسته نباشید...
سوالی که دارم در مورد کار وتلاش برای آباد کردن دنیا و به دست آوردن ثروت است.
مگر از نظر اسلام دنیا و ثروت های مادی نکوهش نشده است؟ مثلا بنده در یک حدیث یا روایتی شنیدم که کسایی که در این دنیا فقیرنددر قبال فقر این دنیا به ثروتهای اخروی میرسند...
آیا این باعث نمیشه که انسان برای بهبود اوضاع مادی زندگی خودش تلاش نکنه؟
و برای منی (و امثال من) که به توفیق و عنایت الهی استعداد بالقوه رسیدن به قله های علم را_که طبعا قدرت و ثروت را هم به دنبال دارد_ با کمک خدا دارم،رکود و تنبلی و سستی و بی انگیزگی نمی آورد؟!

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
آنچه كه از دنيا در قرآن و روايات نكوهش شده است نعمتهاي دنيا كه براي استفاده انسانها آفريده شده است نمي باشد، بلكه تعلق و وابستگي پيدا كردن به اين نعمتهاي دنيوي در مقابل دل بريدن از آخرت و نعمتهاي اخروي نكوهش شده است. در آيات و روايات بسياري تاكيد بر استفاده از نعمتهاي دنيا و تلاش براي آبادسازي و دوري از تنبلي و سستي در اين جهت گرديده است و انسان بي هدف و بي انگيزه و غير مولد به شدت مورد نكوهش قرار گرفته است.
رسول اكرم (ص) مي فرمايد: طَلَبُ الحَلالِ فَرِيضَةٌ عَلَي كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ> كار كردن براي كسب مال حلال، بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.(1)
همچنين مي فرمايد: <اَلْعِبادَﺓُ عَشَرَﺓَ اَجْزاءٍ تِسْعَـﺔٌ مِنْها في طَلَبِ الْحَلالِ>عبادت ده جزء است كه نه جزء آن در كار و تلاش براي به دست آوردن روزي حلال است.(2)
امام باقر(ع) مي فرمايد: <إنِّى لأبغضُ الرَّجُل أن يَكُون كسلاناً عَن أمرِ دُنيَاه، و مَن كَسَل عَن أمرِ دُنياه فَهُو عَن أمر آخِرتِه أكسلَ>من مردى را كه در كار دنيايش تنبل باشد مبغوض ميدارم و كسى كه در كار دنيا تنبل باشد، در كار آخرتش تنبل تر است.(3)
امام صادق(ع) مي فرمايد: <تَرْكُ التِجارَﮤِ ينْقَصُ الْعَقْلَ>رها كردن كسب و كار، عقل را كم مي‌كند.(4)
همچنين مي فرمايد: <مَن طَلَبَ الدُّنيا اِستِعْفافاً عَنِ النّاسِ وَ سَعْياً عَلي اَهْلِهِ وَ تَعَطٌّفاً عَلي جارِهِ لَقَي اللهَ عَزَّوَجَلَّ يَوْمَ الْقِيامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَيْلَـﺔَ الْبَدْرِ>هركس دنيا را طلب كند به قصد اين كه آبروي خود را از مردم حفظ، رفاه خانواده‌اش را تأمين و به همسايه‌اش كمك كند، وقتي با خدا ديدار كند، چهره‌اش همانند ماه شب بدر مي‌درخشد.(5)
با توجه به اين روايات و ده ها روايت ديگر با همين مضامين روشن مي شود كه نه تنها پرداختن به دنيا و اصلاح امر دنيا در منافات با آخرت نيست. بلكه اعراض از آن و تنبلي و سستي كردن در امر دنيا از امور نكوهيده مي باشد. دنيائي كه در مسير آخرت باشد و انسان از آن زاد و توشه زندگي ابدي خود را برچيند نه تنها چيز بدي نخواهد بود بلكه امري پسنديده و مطلوب مي باشد.
< يابن آدم انك لم تزل في هدم عمرك منذ سقطت من بطن امك، فخذ مما في يدك لمابين يديك، فان المؤمن يتزود والكافر يتمتع ، وكان عليه السلام يتلو بعد هذه الموعظة:" وتزودوا فان خير الزاد التقوي>اي پسر آدم، از زماني كه از مادر زاييده شدي مشغول نابود كردن عمر خود بوده اي ،پس از باقيمانده عمر خود براي آينده ( عالم آخرت ) ذخيره كن، به درستي كه مؤمن از اين دنيا زاد و توشه برمي گيرد و كافر خوش گذارني مي كند. و بعد اين آيه را تلاوت فرمودند: " و زاد و توشه برگيريد، به درستي كه بهترين توشه تقوي است ".(6)
در مورد روايت مورد ذكر شما هم بايد عرض كنيم كه لازم است روايت ديده شود و با تامل بر سياق آن دقت شود و با قرار گرفتن در كنار ديگر روايات معنا شود. شايد يكي از معاني كه بتوان براي آن ذكر كرد اين است كه فقرائي كه با وجود تلاش و كوششهاي خود در دنيا به نعمت هاي دنيوي دست نيافته اند و فقر آنها معلول تنبلي و سستي خود آن ها نبوده است ٰ در آخرت اين محروميتشان از طرف خداي متعال جبران شده و از نعمات اخروي بيشتري برخوردار خواهند بود.
نكته آخر كه در اين رابطه قابل ذكر است اين مي باشد كه برخورداري از نعمتهاي دنيوي به معني جمع مال و ثروت و اندوخته كردن دنيا و محروم كردن ديگران از آنها نيست بلكه دنيائي در جهت آخرت بوده و مورد پسند خداي متعال مي باشد كه در عين برخورداري خود انسان ٰ ديگران هم فراموش نشود و افراد نيازمند جامعه خود را نيز از آن بهره مند سازد و در جهت خدمت به خلق خدا و دين خدا مورد استفاده قرار گيرد.
پي نوشت:
1.تاج الدين شعيري، جامع الاخبار، قم، انتشارات رضي، 1405ه.ق، ص 139.
2. محدث نوري، مستدرك الوسائل، قم، موسسه آل البيت عليهم السلام ٰ‌1408ه.ق،ج۱۳، ص.۱۲
3. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، قم، موسسه آل البيت عليهم السلام ٰ‌1409 ه.ق، ج17، ص 58.
4. وسائل‌الشيعه، پيشين، ج۱۷، ص۱3.
5. پيشين ٰ ج۱۷، ص۲۱.
6. علي بن عيسي اربلي،كشف الغمه، تبريز، مكتبه بني هاشمي، 1381ه.ق، ج 1، ص 572.
موفق باشید.