من برادری دارم که مطلع شدم به دلیل اینکه شرایط ازدواج رسمی برایش میسر نیست، با افرادی مرتبط شده که در حوزه ازدواج موقت بصورت بسیار پیشرفته کار می کنند. با کد گذاری متقاضیان زن و مرد و معرفی آنها به یکدیگر محرمیت را برای آنها برای چند ساعت میسر می کنند و قبل از روز ملاقات هم مرد هزینه را به تشکیلات پرداخت می کند.متاسفانه بر ادرم نیز در این وادی افتاده و ما الان نمی دانیم دقیقا چند بار ازدواج کرده است؟ بعد از اطلاع از وضعیت او تصمیم گرفتیم شرایط ازدواجش را فراهم کنیم ولی اولا خود او دیگر راغب به این کار نیست و می گوید درسم تمام شود و سربازی بروم و هم اینکه این مسئله مرتب ما راآزار می دهد که آیا با وجود دانستن حقیقت درباره او مجازیم روی یک دختر پاک و خانواده خوب دست بگذاریم و این اعمال برادرمان را نادیده بگیریم؟ آیا این ظلم به یک دختر از همه جا بی خبر نیست؟ در صورت گفتن حقیقت هم که اصلا کسی ما را به منزلش راه نمی دهد.لطفا از سیره اهل بیت نکته ای بگویید و ما را راهنمایی کنید

با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در نگاه ابتدايي لازم است نكتۀ مهمي را خدمتتان عرض كنيم و آن اينكه برادرتان مرتكب گناهي نشده است كه اينقدر احساس نگراني كرده و واژه هايي همچون «پرده پوشي اين مسأله»، «گفتن حقيقت به همسر آينده اش» و «گرفتن دختر پاك و خانوادۀ خوب» را بكار برده ايد! اين نكاتي كه شما بيان كرديد، به نحوي به قبح اجتماعي اين مسأله بر مي گردد كه متأسفانه حاضريم جوانان به هزار جور گناه بيفتند، ولي اين مسأله شرعي تحقق نبايد. برادر شما انسان پاكي است كه خلاف شرع انجام نمي دهد.
البته فكر نكنيد كه ما با مسأله حاضر از برادر شما دفاع مي كنيم، نه! قطعاً اين مسأله و انجام مكرر آن داراي عوارضي خواهد بود- همانند بي ميل شدن به ازدواج، عذاب وجدان و اضطراب از مخفي كاري آن- كه نبايد از آن غافل شويم، اما در هر صورت حل شدن نياز جنسي برادرتان از اين طريق، البته در شرايط و موقعيت امروز، بهتر از مشكلات و گناهان خاص همانند زنا و خودارضايي و ارتباطات نامشروع ديگر است.
متأسفانه والدين هم در اين مسأله كوتاهي كرده و بعد از وقايع تازه به فكر رسيدگي به امور جوانان مي افتند، اما بايد توجه داشته باشند كه اين اتفاق با يك نهيب و برخورد منفي، تعديل نخواهد شد، بلكه بايد با پيش بردن مراحل ازدواج دائم و پيداكردن مورد مناسب و خوب، حال و هوايش را دگرگون كنيد.
- نگاهتان به مسأله ازدواج موقت اشتباه نباشد:
1- به خاطر اهميت غريزه جنسي و داشتن ابعاد گوناگون كه بقيه غرايز طبيعي انسان را تحت الشعاع قرار مي دهد، اسلام براي تأمين نيازهاي جنسي انسان سه راهكار ارائه داده كه عبارتند از: ازدواج دائم، ازدواج مجدد و ازدواج موقت، كه البته اولويت اصلي بر محور ازدواج دائم مي چرخد اما بعضي اوقات در شرايط خاص، بقيۀ موارد را هم توصيه كرده است.
2- ضمناً در گذشته از سوي دادستان تهران اعلام شد 500 هزار زن جوان بيوه در كشور وجود دارد، شايد اكنون تعداد اين زن‌ها به يك ميليون نفر رسيده باشد، در اين زمينه اين زنها چه راهكاري براي اينكه به گناه نيافتند، بايد در پيش گيرند؟ آيا بايد همه اين افراد خودشان را حفظ كنند؟ يا اينكه بايد گناه كنند و بسوزند و بسازند؟! خواهشاً در اين گونه مسائل تعصبي برخورد نكنيد! اينها واقعيات كشور است.
ازواج موقت تنها راه زنان بيوه است و جز ازدواج موقت، راه ‌حلي نيست، منشا تهاجم فرهنگي در كشور ما از غريزه جنسي است.
- به فكر ازدواج برادرتان باشيد:
به جاي اينكه مشكلات بوجود آمده را ببينيد، بهتر است به فكر راه حل و تعديل قضيه بيفتيد. بهترين كار در اين برهه از زمان، رسيدگي به امورات ازدواج ايشان، آنهم به صورت ازدواج آسان است، اما متأسفانه ما آداب و رسومي درست كرده‌ايم كه مقوله ازدواج را سخت مي‌كند، به عنوان نمونه چه كسي گفته است كه سربازي مانع ازدواج است و يا اينكه فرد بايد بعد از گرفتن ليسانس ازدواج كند و يا اينكه چه كسي گفته: اول بايد دخترِ بزرگ ازدواج كند و پس از آن دختر كوچكتر و... در واقع موارد اين چنيني ازدواج را سخت مي‌كند.
- حاصل سخن اينكه:
بدون اينكه مسأله را پيش كسي بازگو كنيد، خواهري كرده و درصدد رفع مشكل برآييد. به والدين خود بگوييد كه به فكر رفع موانع ازدواج برادرتان باشند. از انكار او در مورد ازدواج نااميد نشويد و با مطرح كردن بحث هاي متعدد او را به اين مسير بكشانيد.
موفق باشید.