سلام
چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب کامل بدید.
1-کمونیسم جنسی چیست ؟
2-خواندن نماز به عربی چه حکمت هایی دارد ؟
3-اعمالی که انسان بدون تقلید انجام داده چه حکمی دارد؟
4-آیا می توان از مالی که خمس آن داده نشده استفاده کرد؟
5-نظر اسلام در مورد تشابه مرد به زن یا تشابه زن به مرد چیست؟

با تشکر

پرسش: چند تا سوال داشتم ممنون ميشم جواب كامل بديد.
سلام
چند تا سوال داشتم ممنون ميشم جواب كامل بديد.
1-كمونيسم جنسي چيست ؟
پاسخ: با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
كمونيسم جنسي، اين است كه: اختصاص در هيچ طرف وجود نداشته باشد؛ نه مرد به زن معين اختصاص داشته باشد و نه زن مخصوص مرد معين باشد. اين فرض همان است كه ازآن به «كمونيسم جنسي» تعبير مي شود. كمونيسم جنسي مساوي است با نفي زندگي خانوادگي. تاريخ و حتي فرضيات مربوط به ماقبل تاريخ، دوره اي را نشان نمي دهدكه در آن دوره بشر بكلي فاقد زندگي خانوادگي بوده و كمونيسم جنسي بر آن حاكم بوده است. آنچه را به اين نام خوانده اند و مدعي هستند كه در ميان بعضي از مردمان وحشي وجود داشته، حالت متوسطي بوده ميان زندگي اختصاصي خانوادگي و كمونيسم جنسي. مي گويند در بعضي قبايل چند برادر مشترك با چند خواهر ازدواج مي كرده اند يا گروهي از مردان يك طايفه بالاشتراك با گروهي از زنان طايفه ديگر ازدواج مي كرده اند.
ويل دورانت در جلد اول تاريخ تمدن صفحه 60 مي گويد:
«در بعضي نقاط ازدواج به صورت دسته جمعي صورت مي پذيرفته به اين معني كه گروهي از مردان يك طايفه گروهي از زنان طايفه ديگر را به زني مي گرفته اند. در تبت مثلا عادت بر آن بوده است كه چند برادر چند خواهر را به تعداد خود به همسري اختيار مي كرده اند به طوري كه هيچ معلوم نبود كدام خواهر زن كدام برادراست و يك نوع كمونيسم در زناشويي وجود داشته...»(1)
براي آگاهي بيشتر، به كتاب نظام حقوق زن در اسلام، استاد شهيد مطهري، مراجعه نمائيد.
پي نوشت:
1. مجموعه آثار شهيد مطهري جلد 19، انتشارات صدرا ، تهران، ص 300. (بخش اول: نظام حقوق زن در اسلام).
پرسش: 2-خواندن نماز به عربي چه حكمت هايي دارد ؟

پاسخ: با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
درباره ضرورت خواندن نماز به صورت عربي و با الفاظ و كلماتي كه پيامبر مي خواند، دلائل و حكمت هاي مختلفي بيان شده كه به برخي اشاره مي كنيم:
اول: تعبدى و توقيفى بودن خواندن نماز به لفظ عربى، به اين معنا كه شريعت اسلام دستور به عربى خواندن نماز داده است. با توجه به اين كه روح عبادت بر تسليم و تعبد است، انساني كه مي خواهد عبادت خدا كند، كاري را انجام مي دهد كه خداوند خواسته است. طبق آيات و روايات و سيره پيامبر، نماز، اين واجب و تكليف ديني به اين شكل واجب شده است، اگر چه انسان مي تواند در غير نماز با هر زباني با خداوند سخن گويد، اما نماز به عنوان يك دستور ديني و تكليف الهي بايد به همان شكل و قالبي كه خداوند مقرر فرموده انجام شود و ميزان تبعيت از اين دستورات حاكي از روح و فلسفه اصلي جعل دستورات ديني يعني تسليم بودن و عبوديت حقيقي است.
دوم: جهت ايجاد زبانى مشترك ميان همه پيروان اسلام و فراهم سازى وحدت و پيوند بين المللى دينى كه اگر امروزه مي بينيم نماز به عنوان يك عبادت شناخته شده براي همه مسلمانان امري كاملا بديهي و يكسان و مشابه است نتيجه همين تعبد و تلاش در همسان سازي شكل و فرم انجام آن است.
سوم: قرائت و اذكاري كه در نماز است، به صورت دقيق در هيچ زباني ترجمه ندارد؛ يعني نمي توان مفاهيمي را كه در اذكار نماز است، به صورت دقيق ترجمه كرد و آن را بيان نمود. چه بسا برخي از كلمات يا جملات، معاني بسياري در خود جاي داده كه با يك يا چند جمله نتوان همه آن ها را بيان نمود.(1)
به عنوان مثال از سوره حمد نام مى‏بريم كه هيچ ترجمه‏اى كه بتواند تمام مفاهيم آن را به زبان ديگر بيان كند، نيست. حتى كلمه الله، هيچ معادلى در زبان ديگر ندارد (اگر چه در قالب جمله اي بتوان ترجمه كرد). كلمه خدا در زبان فارسى نيز معادل معناى الله نيست.
در كنار همه اين ها تجربه زندگي انسان‌ها نشان داده آن جا كه دست­هاي انساني در كارهاي مختلف دخالت كرده است، آن را به صورت‌هاي مختلف در آورده كه گاهي با اصل و حقيقت خود فاصله بسيار دارد. در مورد احكام و تكاليف ديني نيز ما اين مسئله را در اديان ديگر مشاهده مي كنيم كه دست بردن انسان‌ها در احكام و دستورهاي ديني آن ها را به چه وضعي در آورده، گاهي آن را به صورت كلي پاك كرده و از بين برده است.
در مورد نماز و عبادت نيز امروزه در اديان ديگر چيزي نمي بينيم كه خواسته الهي باشد تا پيروان آن اديان خود را موظف به انجام آن بدانند. به همين خاطر ارتباط دائمي و هميشگي كه مسلمانان با خدا دارند، در اديان ديگر مشاهده نمي‌كنيم.
شايد يكي از رموز خواندن نماز به زبان عربي و با ديگر شرايط و آداب، حفظ نماز بعد از قرن‌ها است، در حالي كه در اديان ديگر اثري از آن نمي بينيم. چه بسا اگر به همان صورت خود كه پيامبران گفته بودند، عمل مي كردند و به خواست خود با آن برخورد نمي‌كردند، آن ها نيز پرستشي به عنوان نماز مي‌داشتند.
هشام بن حكم از امام صادق(ع) پرسيد: چرا نماز واجب شد، در حالي كه هم وقت مي گيرد و هم انسان را به زحمت مي‌اندازد؟ امام فرمود:
«پيامبراني آمدند و مردم را به آيين خود دعوت نمودند. عده اي هم دين آنان را پذيرفتند، امّا با مرگ آن پيامبران، نام و دين و ياد آن‌ها از ميان رفت. خداوند اراده فرمود كه اسلام و نام پيامبر اسلام(ص) زنده بماند و اين از طريق نماز امكان پذير است»؛(2) يعني علاوه بر آن كه نماز عبادت پروردگار است، موجب طراوت مكتب و احياي دين است.
در مسائل عبادى بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه خواست و اراده ما در آن نقشى ندارد، بلكه بايد آن‏ها را طبق دستور شرع انجام دهيم تا مقصود و هدف و مصالحى كه شارع (خداوند) در نظر دارد و ما از آن بى خبريم، حاصل گردد. همان گونه كه در اصل نماز تعبّد و تسليم وجود دارد، در اجزاء و شرايط مختلف و از جمله عربى خواندن، اين نكته مهم نهفته است. اميرمومنان (ع) در روايتي پس از بيان اينكه معناي اسلام، تسليم شدن در مقابل پروردگار است كه نشان تسليم در عمل آشكار مي شود، مي‌فرمايد:
« مومن، بناي دين خود را بر اساس رأي و نظر شخصي نمي‌گذارد، بلكه برآنچه از پروردگارش رسيده بنيان مي نهد». (3)
پى‏نوشت‏ها:
1. استاد محمد تقى مصباح يزدى، قرآن‏شناسى، چاپ مؤسسه آموزش و پژوهشى امام خمينى، 1380 ه' ش. ص 102 - 92.
2. صدوق علل الشرايع، نشر دار الحجه للثقافه، بيروت، 1416 ق، ج 2، ص 10.
3. شيخ عباس قمي، سفينه البحار، نشر موسسه معصومه، قم، ج4، ص233، ماده سلم.
پرسش: 3-اعمالي كه انسان بدون تقليد انجام داده چه حكمي دارد؟
4-آيا مي توان از مالي كه خمس آن داده نشده استفاده كرد؟
5-نظر اسلام در مورد تشابه مرد به زن يا تشابه زن به مرد چيست؟

پاسخ: با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اگر مكلف، مدتي اعمال خود را بدون تقليد انجام دهد،‌ در صورتي اعمال او صحيح است كه بفهمد به وظيفة واقعي خود رفتار كرده است، يا عمل او با فتواي مجتهدي كه وظيفه اش تقليد از او بوده،يا با فتواي مجتهدي كه فعلا بايد از او تقليد كند مطابق باشد.(1)
پي نوشت:
1. امام خميني،توضيح المسائل، م 14.

موفق باشید.