مگر نه اینکه خداوند متعال بارها در قران شریف بطور واضح فرموده که فرشتگان روح آنان روبطور کامل میگیرند . پس چرا ما داءم در کتابها و مطالب گونان میبینیم داره سعی میشه بر خلاف نص صریح قران اندک ارتباطی رو حداقال قاءل بشیم که روح در حالم برزخ با بدن خاکی در این عالم داره؟ و هیچ جا تو قران اشاره نداره که نصفه نیمه گرفتیم بلکه اشاره داره کامل گرفته شده و ارتباط کاملا قطع شده. لطفا توضیح بدید.
با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
حرف شما در اين زمينه كاملا درست است. روح در هنگام موت توسط فرشته مرگ به طور كامل اخذ مي شود.(1) اما اين دليل نمي شود كه روح با بدن مادي ارتباطي نداشته باشد. بله، روح ديگر نمي تواند به بدن برگردد و از اين جهت به طور كامل از بدن جدا شده است. اما به دليل وابستگي سابق با اين بدن تا حدودي توان ارتباط با آن را دارد. اين ارتباط، در اصل از ارتباط روح و بدن مادى كه در طول زندگى دنيايى با يكديگر يك نوع اتحاد داشتهاند، سرچشمه مىگيرد كه با قطع تعلّق روح از بدن پس از مرگ، به كلى از ميان نمىرود، بلكه يك نوع ارتباط در حد پايينترى ميان روح برزخى و بدن مادى و خاكى وجود دارد.
البته نه در حد و اندازهاى كه در زندگى دنيايى و در دوران تعلّق روح به بدن وجود داشت و نه با آن كيفيت و كميت بلكه در ميزانى ضعيفتر و با كم و كيفى ديگر. از همين رو «قبر خاكى» با «عالم برزخى» روح، ارتباطى دارد كه نقاط ديگر اين ارتباط را ندارد: به همين جهت على رغم حضور روح در عالمى فرا مادى، و فوق زمان و مكان، توجّه خاصى به بدن مادى و به نقطهاى كه بدن خاكى در آن هست، دارد و بر اساس همين ارتباط ميان قبر برزخى و قبر خاكى است كه دستورات و احكام خاصى در باب قبر، تشييع جنازه، كفن و دفن، حرمت قبر، استحباب زيارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت برسر قبور و نظاير آن در شريعت اسلامى وجود دارد.
ارتباط روح و بدن در ساعت و روزهاى اول مرگ، بيش از روزها و اوقات بعدى است و اين به دليل الفت و وحدت شديدى است كه روح با بدن مادى در اين دنيا دارد.به تدريج با انس گرفتن روح با «بدن برزخى» و «قالب مثالى» از اين توجّه و ارتباط كاسته شده، ارتباط ضعيفى ميان روح و بدن خاكى باقى مىماند. ولى به هر حال درساعات وروزهاى اول مرگ، روح در عين اينكه در برزخ است، خود را در كنار بدن مادى مىيابد به صورتى كه با حركت دادن و غسل دادن و كفن و دفن به دنبال بدن مادى بوده، در آنجا حاضر است.
لذا قطع رابطه روح و بدن مادي به معناي عدم بازگشت روح به بدن و محال بودن اين امر است و منافاتي با تعلق روح به بدن بعد از مرگ و ارتباط با آن ندارد.
پي نوشت:
1. زمر(39) آيه42.
موفق باشید.