با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در ابتدا بايد گفت گرچه بر اساس احاديث متعدد و معتبر نظير حديث يوم دار، و حديث ثقلين، وحديث منزلت و مانند آن (1) مسله جانشني حضرت علي عليه السلام به صراحت از سوي پيامبر بيان شده، ولي اين كه چرا حضرت به طور مكتوب اين مطلب را بعد از خود به ياد گار نگذاشته است؟ بايد گفت:
بر اساس نقل هاي خود برادران اهل سنت پيامبر در آخرين روز هاي حيات خود مي خواست اين امر را مكتوب كند ، ولي خليفه دوم مانع آن شد اين مسله در منابع متعدد نقل شده (2) وحتي خود خليفه دوم هم راوي اين حديث هست.
ابن عباس گويد: در اوايل خلافت عمر، ايشان از احوال علي از من پرسيد و گفت: پيامبر مي خواست در آخر عمر خود به اسم علي تصريح كند، ولي من مانع شدم. زيرا به خداي كعبه مي دانستم قريش حكومت علي را نمي پذيرد (3).
همين سخن را زيد بن اسلم از پدرش از عمر نقل كرده است(4) بنابر اين، علت مكتوب نشدن جانشيني حضرت علي از سوي پيامبر كار شكني خليفه دوم بوده است.
به علاوه كه حقيقت امر امت نشان داد وقتي تصريح روشن پيامبر در موارد عديده مانند روز غدير در برابر ده ها هزار نفر به فراموشي سپرده سد و به شكل هاي گوناگون تفسير و توجيه شد يقينا نوشته مكتوب كه تنها در اختيار عده اي معدود مي توانست باشد به يقين محل تاملات و تشكيكات بيشتري مي گشت .
پي نوشت ها:
1. فيروز آبادي، فضايل الخمسه نشر موسسه جهاني اهل بيت تهران 1374 ش، ج2، ص 123.
2. شرح ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، نشر دار الاحيا التراث العربي بيروت، ج6، ص51.
3. همان، ج12، ص21.
4. همان، ج12، ص78.
موفق باشید.