سيد به معناي آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئيس و بزرگ است.
سيادت عنواني است كه بر مردان و زناني كه نسب شان به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ دوم رسول خدا) مي‏رسد، اطلاق مي‌شود؛ بنا براين هر كس كه سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف يا فرزندان او برسد، سيد محسوب مي‏شود. (1)
به فرزندان هاشم افزون بر عنوان سيد، بني هاشم نيز مي‏گويند. برخي از اينان به عموهاي پيامبر مثل ابوطالب، عباس و حمزه مي‏رسند. بنابراين فرزندان عباس عموي پيامبر كه اصطلاحاً به آنان بني عباس مي‏گويند، سيد محسوب مي‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏هاي طالب و عقيل و جعفر طيار و علي(ع) و نسل آنان، سيدند. پيامبر اسلام از طريق پسري نسلي ندارد، چون كه پسرانش (طيب و طاهر و قاسم و ابراهيم) در كودكي از دنيا رفتند. نسل آن حضرت فقط از طريق دخترش حضرت فاطمه زهرا(س) ادامه پيدا كرد. فرزندان حضرت زهرا به نام‏هاي حسن و حسين و زينب و ام كلثوم از طريق پدرشان امام علي نيز سيد بودند.
تمامي ائمه معصومان و فرزندان شان از طريق علي(ع) به هاشم و از طريق حضرت فاطمه به پيامبر ميرسند و سيد هستند. اگر چه سيادت به جهت نور وجودي پيامبر تجلي يافته است، اما در انحصار فرزندان پيامبر (ص) قرار ندارد. بلكه از جهت انتساب به طالب و علي و عقيل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهاي پيامبر نيز سيادت حاصل شده و حضرت علي(ع) سيد بوده است و فرزندان او نيز سيد هستند.
اما چون نسل پيامبر بيش تر مورد توجه مسلمانان است و نسل حضرت از دخترش فاطمه(س) و علي(ع)مي باشد، اين‌ها بيش تر مورد توجه و احترام هستند و آنان از بين بقيه سادات معروف تر و مشخص ترند. (2)
پي‌نوشت‌ها:
1. طباطبائي يزدي، سيد محمد كاظم، عروة الوثقي، ج 2، كتاب الخمس، فصل 2، مسئله 3.
2. مكارم شيرازي، ناصر، پرسش‏ها و پاسخ‏هاي مذهبي، ج4، ص166؛ استفتائات، ج1، ص706، سؤال1647.