salam.madare man razi nemishavad man ba kasi aghde movaghghat dashte basham.az nazare ejtema'i anra bad midanad.az tarafi khastegare ezdevaje da'em ham nadaram va agar dashtam lahze'i be aghde movaghghat razi nemishodam.aya mojazam vaghti baraye didane pesare morede alaghe'am miravam va az man soal mikonad dorugh beguyam?
osulan estesnahaye ke dorugh ra mojaz midanad kodam hast.lotfan naam barid
استثناهای مجاز بودن غیبت را نام ببرید لطفا.
حد حجاب زن جلوی زن چقدر است؟
با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي! كاش سوالاتتان را در مسأله اي خاص متمركز مي كرديد تا به هر كدام از آنها به صورت مجزّا پاسخ دهيم. در هر صورت براي پاسخ به سوالات متعددتان به مطالب زير دقت فرماييد:
1- مشكلات ازدواج موقت براي زنان جوان:
شرايط اجتماعي نامناسب، نبود مقرراتي مناسب در بين مردم و بي مسئوليتي برخي افراد و عدم پذيرش بعضي آثار آن (بارداري و ...) و سودجويي هاي برخي از افراد، مشكلات زيادي را به خصوص براي زنان و دختران جوان ايجاد كرده است. لذا برخي از علما روي آوري اين گونه افراد را به ازدواج موقت مناسب ندانسته و توصيه مي كنند كه، آنها در پي احساسات يا نيازهاي زودگذر نروند، زيرا برقرار كردن يك رابطه زودگذر، بدون مصلحت انديشي، بر آينده آنان و روحيه و وضع اجتماعي آنان اثر منفي مي گذارد. بنابر اين، زن بايد به ازدواج موقت به گونه اي كاملا واقع بينانه توجه كرده و به دنبال آن برود. ولي اگر فشار و نيازهاي جنسي به اندازه اي باشد كه تحمل آن دشوار است، و مي ترسد كه به گناه بيافتد، آن موقع با كمال احتياط و مراقبت هاي ويژه، به ازدواج موقت تن در دهد.(1)
* ازدواج موقت دختر باكره؛ آري يا خير؟
در اين ميان، دختران باكره، در برابر اين مشكلات آسيب پذيرترين قشر جامعه هستند. و اين كار آبرو و آينده آنها را در برابر يك ازدواج پايدار و دائم تهديد مي كند. لذا آنها بيش از هر چيزي بايد، درباره اين سختي ها بينديشند و تلاش كنند، و در برابر هر گونه عكس العمل جنبي زودگذر مقاومت نمايند. علامه سيد محمد حسين فضل الله مي گويد: «ما به ويژه به دختران باكره توصيه نمي كنيم كه به تجربه ازدواج موقت دست بزنند، حتي اگر به آن نياز داشته باشند. زيرا در آينده به دليل عادت به آن، يا برخي حالات پيش بيني نشده، يا حساسيتهاي اجتماعي كه براي آبروي آنان زيانبار است، آثار منفي فراواني بر روحيه آنان خواهد گذاشت و ديدگاه جامعه را نسبت به آن ها و فرصت هاي ازدواج را براي آن ها دستخوش تغيير مي سازد. زيرا جوانان معمولا ميل ندارند با دختري ازدواج كنند كه قبلا با جوان ديگري تجربه جنسي، هر چند غير كامل داشته است. ما شاهد بوده ايم كه ازدواج هايي بر اثر پي بردن شوهر به ارتباط همسرش با فرد ديگر پيش از او، بر هم خورده است.»(2)
* اگر امكان ازدواج نباشد براي كنترل ميل جنسي بايد موارد زير را رعايت كرد:
- پرهيز از فكر و ترسيم صحنههاي محرك در ذهن و خيال.
- دوري از نگاههاي مسموم و مناظر تحريك آميز كه مقدمه و جرقه خيلي از گناهان مي باشد. از پيامبر اكرم(ص) روايت شده كه در اين باره مي فرمايند: «النَّظَرُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ فَمَنْ تَرَكَهَا خَوْفاً مِنَ اللَّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ إِيمَاناً يَجِدُ حَلَاوَتَهُ فِي قَلْبِهِ؛(3) نگاه به نامحرم تيري از تيرهاي مسموم شيطان است، كسي كه به خاطر خدا آن را ترك كند خداوند به او ايماني عطا مي كند كه شيريني آن را در قلبش احساس مي كند.»
- اجتناب از دوستاني كه نسبت به مسايل جنسي سست عنصر بوده و مرتكب گناه مي شوند.
- اشتغال، ورزش و سرگرميهاي مفيد، كه انسان را از بي كاري و فكرهاي آلوده دور مي كند.
2- مستثنيات دروغ:
دروغ به لحاظ اخلاقي از بزرگترين گناهان است و به لحاظ شرعي از حرام هاي مسلم شريعت است، زيرا كليد تمامي بدي ها و سرمنشأ همه شرها است. امام حسن عسكري در اين باره فرموده اند: «جُعِلَتِ الْخَبائِثُ كُلُّها فى بَيْت وَ جُعِلَ مِفْتاحُهُ اَلْكِذْبَ؛ تمام پليدى ها در اتاقى قرار داده شده و كليد آن اتاق، دروغ است.»(4)
دروغ آدمي را از جرگه اهل ايمان خارج و در زمره اهل كفر و نفاق وارد مي نمايد و بازتاب سوء فراوان بر نفس، روح و شخصيت انسان دارد. از اميرمؤمنان على(ع) نقل شده است كه فرمودند: «لا يَجِدُ الْعَبْدُ طَعْمَ الاْيمانِ حَتّى يَتْرُكَ الْكِذْبَ هَزْلَهُ وَجِدَّهُ؛ انسان هيچ گاه طعم ايمان را نمى چشد تا دروغ را ترك گويد خواه شوخى باشد يا جدى»(5)
* مواردي كه در دين از زشتي دروغ استثناء شده اند، عمدتاً عبارتند از:
ـ دروغ براى اصلاح ذات البين؛
ـ دروغ براى اغفال دشمن در ميدان جنگ؛
ـ دروغ در مقام تقيّه؛
ـ دروغ براى دفع شرّ ظالمان؛
ـ در تمام مواردى كه جان و ناموس انسان به خطر مى افتد و براى نجات از خطر راهى جز توسل به دروغ نيست.
* تمام موارد را مى توان در يك قاعده كلى خلاصه كرد و آن اين كه هدف هاى مهمترى به خطر بيفتد و براى دفع آن خطرات، توسل به دروغ ضرورت داشته باشد، و به تعبير ديگر تمام اين موارد مشمول قاعده اهم و مهم است كه اين اهم و مهم را بايد با معيارهاي الهي تشخيص دهيم.
3- حدود حجاب زن در مقابل زنان:
در مجلس زنانه براي خانم ها حد خاصي مطرح نيست. مي توانند هر نوع پوششي را داشته باشند، زيرا نگاه كردن زن به بدن زن ديگر(غير از نگاه به عورتين كه حرام است) اشكال ندارد. اما نگاه كردن زن به بدن زن ديگر با قصد لذت حرام است.
اين نكته را هم بايد اضافه كنم كه اين حكم تا زماني است كه اينگونه پوشش در مجلس زنانه مفسده اي نداشته باشد يا ترويج مفاسد نباشد و گرنه جايز نخواهد بود.(6)
* البته بيان اينكه لازم و ضروري است كه جواز شرعي دلالت بر آن نمي كند كه زن احساس كند كه همه جور لباس و آرايشي مي تواند در انظار زنان ديگر داشته باشد، زيرا زن مسلمان حيايي دارد كه مانع از افراط در اين مسأله مي شود.
- نكته پاياني:
بحث ارتباط با پسر مورد علاقه تان را مطرح كرديد و توضيح نداده ايد كه مسأله از چه قرار است؟! اما مراقب رعايت مسايلي كه شيطان درصدد ايجاد آن فضا و موقعيت براي انجام گناه است، باشيد. توضيحات بيشتر را در مكاتبه بعدي از ما بخواهيد.
پي نوشت ها:
1. فضل الله، سيد محمد حسين، دنياي زن، ترجمه واحد ترجمه دفتر ژژوهشي و نشر سهروردي، تهران، دفتر ژژوهش و نشر سهروردي، 1383، ص 387.
2. همان.
3. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ناشر موسسه الوفاء، ج101، ص38، باب34، بيروت1404ه ق.
4. بحار الانوار، همان، ج78، ص377.
5. اصول كافى، محمد بن يعقوب كليني، تهران دارالكتب الاسلامية، ج 2، ص 340، ح 11.
6. امام خميني، توضيح المسائل، م 2438.
موفق باشید.