سلام علیکم
طبق روایت امام صادق(ع)( امام صادق(ع)فرمودند: داورپیشگان چهارنوعندکه سه دسته آنهادرآتشندوتنهایک دسته دربهشتند!۱-مردی که باعلم قضاوت به ظلم کنددرآتش خواهدبود.۲-مردی که بانادانی به ظلم قضاوت کند،بازدرآتش خواهدبود۳-مردی که ندانسته به حق قضاوت کند،اونیزدرآتش خواهدبود.۴-مردی که دانسته به حق قضاوت کند،تنهااودربهشت خواهدبود.)ایا این روایت مربوط به شغل قضاوت است و یا اینکه معمولا قضاوتهایی هم که ما میکنیم مهم است.و نباید قضا وتهای غیر عادلانه کنیم .منظورم نه در شغل قضاوت بلکه قضا وتهای خود ماست در زندگی روزمره.
ممنون

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ظاهر روايت اين است كه شمول حكم گسترده است و هرنوع داوري را شامل مي شود و پاره اي از آيات و روايات نيز دال بر اين مطلب است. مانند
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَمِيعاً بَصِيراً (1)
خداوند به شما فرمان مى‏دهد كه امانتها را به صاحبان آن برسانيد و هنگامى كه ميان مردم داورى مى‏كنيد از روى عدالت داورى كنيد، خداوند پند و اندرزهاى خوبى به شما مى‏دهد، خداوند شنوا و بيناست.
اين قانون نيز، يك قانون كلى و عمومى است و هر نوع داورى و حكومت را در امور بزرگ و كوچك شامل مى‏شود، تا آنجا كه در احاديث اسلامى مى‏خوانيم: روزى دو كودك خردسال، هر كدام خطى نوشته بودند، آن را براى داورى و انتخاب بهترين خط به حضور امام حسن(ع) بردند، امير المومنين(ع) كه ناظر اين صحنه بود فورا به فرزندش فرمود:
يا بنى انظر كيف تحكم فان هذا حكم و اللَّه سالك عنه يوم القيامة!
" فرزندم! درست دقت كن، چگونه داورى مى‏كنى، زيرا اين خود يك نوع قضاوت است و خداوند در روز قيامت در باره آن از تو سؤال مي كند!"(1)
در روايات هم آمده كه ابليس به حضرت نوح گفت من در سه جا حضور جدي دارم هنگامي كه غضب ناك شدن، هنگامي خلوت با نامحرم، هنگامي قضاوت.(اذْكُرْنِي فِي ثَلَاثِ مَوَاطِنَ فَإِنِّي أَقْرَبُ مَا أَكُونُ إِلَى الْعَبْدِ إِذَا كَانَ فِي إِحْدَاهُنَّ اذْكُرْنِي إِذَا غَضِبْتَ وَ اذْكُرْنِي إِذَا حَكَمْتَ بَيْنَ اثْنَيْنِ وَ اذْكُرْنِي إِذَا كُنْتَ مَعَ امْرَأَةٍ خَالِياً وَ لَيْسَ مَعَكُمَا أَحَدٌ )(2)اين روايت هم عام است شامل همه موارد قضاوت مي شود.
پي نوشت ها:
1. نساء، آيه 58.
2. طبرسى فضل بن حسن، تفسير مجمع البيان فى تفسير القرآن، انتشارات ناصر خسرو، جلد سوم، ص 64.
3. نوري، ميرزا حسين، مستدرك‏الوسائل، ج 14، ص 265، باب عدم جواز خلوة الرجل بالمرأة.
موفق باشید.