سلام. یک سفر اردو به مناطق عملیاتی رفتیم . رسیدیم اروند / گفتند از شهامت و شجاعت و ارادت و ولایت مداری شهدا اینکه چه کردند چگونه دلیرانه زدند به اروند خوشا بحالشون / با خودم گفتم من که دوست دارم سرباز امام زمان باشم خوب آرزومه * راستش من که همین طوری اروند رو دیدم خوف کردم چه برسد بخوام بزنم به آب. خودم رو گذاشتم جای شهدا اما شهامت اونها کجا شهامت من کجا ! سوالم اینجاست که امام مهدی (عج) به وجود انسان های ترسو نیازی ندارد . کلآ حالم گرفته است . طولانی شد ببخشید.
با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
هركس در مسير تقوا و اهل بيت (ع) حركت نمايد، و وظائف خود را انجام دهد، مي تواند مورد عنايت امام زمان (عج) قرار گيرد. و ضرورتي ندارد كه انسان حتما در ميدان جنگ مبارزه كند. در پشت جبهه هم مي توان خدمت كرد. انسان ها از نظر روحي و صفات متفاوت هستند ، ممكن است برخي شجاعت نداشته باشند. اما در ميدان هاي ديگر افراد موفقي باشند. معناي سرباز امام زمان بودن اين نيست كه حتما بايد اسلحه به دست گرفت وبا دشمن جنگ نمود. آنچه مهم است انجام وظيفه واطاعت از دستورات الهي است. به گفتار زير توجه نمائيد:
در زمان غيبت امام زمان (ع) براي منتظران وظايفي بيان شده است كه نتيجه آن خودسازي و اصلاح جامعه مي باشد. مثلا ما وظفيه داريم كه در زمان غيبت امام، با ظلم و گناه مبارزه و به خود سازي و اصلاح جامعه بپردازيم، تا جامعه را براي ظهور امام آماده نماييم، از اين رو است كه يكي از خصوصيات ياران امام زمان خدا جويي ذكر گرديده است (1)، يعني اينكه هم خود ياران امام بايد با تقوا باشند و هم جامعه را به سمت و سوي تقوا حركت دهند، همچنين- بر اساس روايات- تمام شيعيان وظيفه دارند كه درعصر غيبت، امر به معروف و نهي از منكر نمايند، و در برابر بدعت ها بايستند، البته انجام امر به معروف و نهي از منكر مراحل و شرايطي دارد كه بايد آن ها را در نظر گرفت. نتيجه امر به معروف و نهي از منكر نيز اصلاح جامعه است. امام زمان (ع) درنامه اي به شيخ مفيد مردم را به خود سازي و مبارزه با گناه سفارش نمود"... ولى در عين حال از اخبار و اوضاع شما كاملاً آگاهيم و چيزى از آن بر ما پوشيده نمىماند. ما از لغزشهائى كه از شما (شعيان ) سر مىزند از وقتي كه بسيارى از شما ميل به بعضى از كارهاى ناشايستهاى نمودهاند كه نيكان گذشته از آنها احتراز مىنمودند و پيمانى كه از آنها براى توجه بخداوند و دورى از زشتىها گرفته شده و آنها آن را پشت سر انداختهاند اطلاع داريم. گويا آنها نمىدانند كه ما در رعايت حال شما كوتاهى نمىكنيم و ياد شما را از خاطر نبردهايم و اگر جز اين بود از هر سو گرفتارى به شما رو مى آورد و دشمنان شما، شما را از ميان مىبردند. پس تقوى پيشه سازيد و به ما اعتماد كنيد و چاره اين فتنه و امتحان را كه به شما رو آورده از ما بخواهيد. امتحانى كه هر كس مرگش رسيده باشد، در آن نابود مىگردد و آنكس كه به آرزوى خود رسيده باشد از ورطه آن به سلامت مى رود، آن فتنه و امتحان علامت حركت ما و امتياز شما در برابر اطاعت و نافرمانى ماست. ... خود را از دشمنان نگاهداريد و از افروختن آتش جاهليت بپرهيزيد."(2)
در مجموع ما در زمان غيبت وظايف داريم كه برخي از آنها عبارتند:
1- اطاعت از دستورهاي ديني و پرهيز از گناهان و رعايت تقوا.(3)
2- انتظار فرج. پيامبر اكرم(ص) فرمود:«با فضيلتترين اعمال امتم انتظار فرج است».(4)
3- دعا براي سلامتي و فرج حضرت ولي عصر(ع)، مانند خواندن دعاي فرج و دعاي عهد و ندبه.
4- صدقه براي حفظ وجود حضرت.
5- غمگين شدن به خاطر غيبت آن حضرت.
6- انجام حج و عمره به نيابت حضرت.
7- برخاستن به جهت تعظيم هنگام شنيدن اسم مبارك «قائم»(ع)
8- دعا براي خود كه از شرّ فتنهها در امان باشيم، نيز خواندن دعاي «اللهم عرّفني نفسك...».
9- استغاثه به آن جناب و استمداد از وجودش به هنگام گرفتاري ها.(5)
10- تأسيس حكومت اسلامي و حفظ آن.(6)
11- عمل به فريضة مهم امر به معروف و نهي از منكر
پينوشتها:
1. سيد محسن امين، اعيان الشيعه، بيروت، دارالتعارف للمطبوعات، 1418 ه ق، چاپ پنجم، ج 2، ص 612.
2. علامه مجلسى، بحار الأنوار بيروت، لبنان، مؤسسة الوفاء 1404 ه.ق، ج53، 174 به بعد.
3. محمدباقر مجلسي، همان، ج 53، ص 176.
4. لطف الله صافي، منتخب الاثر، قم، موسسه السيده المعصومه، 1419ه، ص 629.
5. شيخ عباس قمي، منتهي الآمال، قم، موسسه انتشارات هجرت، 1378، چاپ سيزدهم، ج2، ص 867.
6. ابراهيم اميني، دادگستر جهان، انتشارات شفق، چاپ هيجد هم، 1378، ص 264.