چگونه به حقانیت دین اسلام از جهت تاریخی اطمینان پیدا کنیم؟

رسیدن به یقین به دین پس از قرن ها که از پیامبر عزیز گذشته خیلی برام سخته هر چند از اسلام آنقدر زیبایی سراغ دارم که نمیتونم جز به آن ایمان داشته باشم اما دلم آروم نمیگیره و به یقین نمیرسم چون نمیدونم چطور باید به درستی تاریخی که شیعه نقل میکنه اطمینان پیدا کنم

با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در مورد جزئيات ترديدهاي خود توضيحي نداديد تا بتوان راهكار رسيدن به يقين در مورد آن ها را بيان نمود، اما اگر اين ترديدها در زمره شك در نقل روايات تاريخي از گزاره هاي ديني باشد بايد گفت ما اخبار را در شكلي كاملا ساده به سه دسته تقسيم مي كنيم:
1. اخباري كه احتمال وقوعشان ضعيف يا محال است. مثل ماجراهايي كه در زمان آنها مورخ حضور نداشته است و سلسله راوي مناسبي هم براي نقل ماجرا به ما معرفي نمي كند يا اينكه مورخين كمي آن را نقل كرده باشند كه روايتي ضعيف است و اگر ماجرايي را نقل كند كه با عقل همخواني نداشته باشد محال محسوب مي شود.
2. اخباري كه احتمال وقوعشان بالاست. اين روايات تاريخي به لحاظ راوي مشكلي ندارند و به شرايط و قرائن و آثار بدست آمده از آن عصر نيز همخواني دارند و همچنين روايتي كه به لحاظ اعتبار همسطح آنها باشد، ولي خلاف آن خبر را بگويد وجود ندارد.
3. اخبار قطعي: تنها روايات متواتر را مي توان قطعي حساب كرد بدان معنا كه اين ماجراها را مورخين مختلف و سلسله راويان زيادي نقل مي كنند و اسناد زيادي دال بر وقوع آنها وجود دارد. البته در حوادث روز آنچه را كه شما با چشم خود ديده باشيد نيز قطعي محسوب مي شود، ولي اين قطعي بودن فقط براي شاهدان ماجرا تعريف مي شود. براي روايات قطعي موجود در تاريخ بايد بگوييم كه براي مثال وجود شخصيتي مثل حضرت محمّد(ص) در تاريخ قطعي است، چرا كه اسناد و دلايل زيادي هم بر وجود آنها موجود است و احتمال كذب و خطا در نقل آن نمي رود.
در علم تاريخ تنها پيامبري كه كسي هيچ شكي در وجود و دين او نكرده است، حضرت رسول اعظم محمد (ص) مي باشد چرا كه طي نقلهاي مختلف و متواتر، اخبار مختلف مربوط به ايشان به ما رسيده است. اين تاييد و تواتر فقط در ناحيه مسلمانان هم نيست كه شائبه طرفداري در آن باشد بلكه تمام مورخان غربي نيز به اين مساله صحه گذاشته اند در حاليكه بسياري از آنها وجود حضرت عيسي و پيامبران قبل از ايشان را افسانه، داستان و غيرواقعي دانسته اند. كتابهاي فراواني كه در زمينه زندگاني حضرت رسول(ص) نوشته شده است، مويد اين سخن است.(2) همين مساله در مورد ائمه نيز صادق است و كسي نتوانسته وجود آنها را منكر شود و آن را افسانه و داستان بخواند.
اما اينكه از كجا بدانيم تاريخ نقل شده از شيعه در مورد ايشان صحيح است يا اهل سنت. در اين زمينه بهتر آن است كه براي اطمينان بيشتر خود به نقد وقايع مورد اختلاف هر دو گروه بپردازيد كه عمده آن مربوط به انتهاي عمر شريف ايشان و مساله جانشيني است. در اين زمينه هم كتابهاي متعددي نوشته شده است كه مي توانيد به آن مراجعه كنيد.
پي نوشت ها:
1. ويل دورانت، تاريخ تمدن، انتشارات علمي و فرهنگي، تهران، 1365ش، ج3، فصل 26.
2. مانند: محمد در مكه و محمد در مدينه، مونتگمري وات، انتشارات آكسفورد، انگلستان؛ محمد ستاره اي كه در مكه درخشيد، كلود اتين ساواري، موسسه مطبوعاتي فرخي، تهران؛ جانشيني محمد، ويلفرد مادلونگ، آستان قدس رضوى، مشهد و .... .
موفق باشید.