اگر یه نفر فقط به خدا اعتقاد داشته باشه
اما نماز نخونه،به مکانهای زیارتی نرود،قرآن نخونه،ذکر نگه،و.... اما فقط شاکر خداست دعامیکنه باخدا دردودل میکنه بازبون خودش باخدا رازونیاز میکنه.
اگر مجبور باشم یه وقتایی در منزلش
رفت و آمد داشته باشم و سر سفره اش بشینم و روی فرششون نماز
بخونم این درسته؟
آیا لقمه ای که میخورم درسته؟
نمازی که میخونم چطور؟
در ضمن کاروکاسبی حلالی هم دارد و بسایر فردی زحمت کش است و اصلا اهل خلافی نیست.

با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسش گر گرامي! ما نمي دانيم نسبت اين فرد با شما چيست، آيا از ارحام است يا خير؟ دانستن اين مطلب به جواب دقيق تر كمك مي كرد.
رفت و آمد با چنين فردي كه اهل نماز نيست و به فروع دين توجه نمي كند ،اصلا خوب نيست، چرا كه زمينه تغيير و انحراف شما را فراهم مي كند. چرا كه تارك نماز در دين نزديك ترين فاصله را با كفر دارد. از برخي روايات استفاده مي‏شود كسي كه عمداً نمازش را نخواند، كافر يا مانند كافر است: رسول خدا (ص) فرمود: بين الاسلام و الكفر ترك الصلوه(1)؛ فاصله بين ايمان و كفر ترك نماز است.
يا بهره‏اي‏از دين ندارد: لا حظ في الاسلام لمن ترك الصلوه(2)؛ براي تارك نماز بهره اي در اسلام نيست.
يا عملش تباه مي‏شود: من ترك صلوته حتي تفوته من غير عذر فقد حبط عمله(3)؛ هر كس بدون عذر نماز را ترك كند تا قضا شود اعمالش از بين مي رود.
يا موقع مرگ به او خطاب مي‏شود: مي‏خواهي يهودي بمير يا نصراني. بمير، تو مسلمان نيستي: من ترك الصلوه لا يرجو ثوابها و لا يخاف عقابها فلا ابالي ان يموت يهوديا او نصرانيا او مجوسيا (4)؛هر كس نماز را ترك كند و نه اميد به ثوابش داشته باشد و نه ترس از عذابش اشكالي نمي بينم در اينكه يهودي يا نصراني يا مجوسي از دنيا برود.
حال اگر چنين فردي از ارحام باشد، نمي توان با او قطع رابطه كرد و بايد رابطه را حتي به صورت كم ادامه داد، ولي مي توان طوري برنامه ريزي كرد كه كمتر ارتباط باشد.
البته اگر منزل مال خود اوست ،نماز خواندن در خانه او صحيح است و مشكلي ندارد. چون مكان نمازگزار نبايد غصبي باشد،و وقتي خانه مال خود اوست، نماز خواندن مشكلي ندارد.
ولي اگر آن فرد از ارحام شما نيست، مي توانيد رابطه با او را بسيار كم كنيد و از راه هاي ديگر مانند تلفن و پيامك و راه هاي ديگر با او ارتباط كم خود را حفظ كنيد.
در مورد لقمه هم بايد بدانيد اگر كسب حلال دارد، خوردن از سفره منزل او مشكلي ندارد، چرا كه كسب حلال دارد و در مورد اين كه خمس يا زكات مي دهد يا نه، تجسس لازم نيست، چون ممكن است اصلا خمس و زكات بر او واجب نباشد، و اگر مي خواهيد احتياط -مستحب- كنيد ،مقداري از غذا يا خوراكي را كه در منزل او مي خوريد محاسبه كنيد و خمس آن مقدار را پرداخت كنيد. البته اين كار واجب و لازم نيست.
در هر حال اين فرد اگر از ارحام هست، بهتر است مودبانه به او در مورد اهميت نماز و پايبندي به دين تذكر دهيد و او را امر به معروف و نهي از منكر كنيد، شايد جاهل است و با اين تذكرات شما، تغيير كند و يا لا اقل منشا تحول بشود ، ولي اگر به هيچ نحوي تذكر نمي پذيرد ،احتياط ايجاب مي كند كه رابطه با اين فرد را كم كنيد و توصيه ما اين است كه رابطه را با افرادي كه مومن هستند بيشتر كنيد ،چرا كه رابطه با مومنين تاثير زيادي در زندگي و خانواده و نسل انسان دارد.
با توضيحات بيشتر در اين رابطه جواب دقيق تري دريافت كنيد.
پي نوشت ها:
1. محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، ناشر دارالحديث، چاپ اول، ج 2، ص1644.
2. همان.
3. همان.
4. همان.