منظوراز فتنه های اخر از زمان چیست واین زمان چقدر طول می کشد؟ایا بعد از ظهور در زندگی عمومی مردم تغییر می کنند؟وایا تمام انسان هااید جزه سربازان امام شوند

پرسش: 1 .منظوراز فتنه هاي اخر از زمان چيست واين زمان چقدر طول مي كشد؟اي

پاسخ: با سلام و سپاس از ارتباط تان با مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اصطلاح آخرالزمان در كتاب‌هاي حديث و تفسير در دو معني به كار رفته است:
نخست، همه آن قسمت از زمان كه بنا بر عقيده مسلمانان، دوران نبوت پيامبر اسلام است. از آغاز نبوت پيامبر تا وقوع قيامت را شامل مي‌شود.
دوم، فقط آخرين بخش از دوران ياد شده كه در آن مهدي موعود ظهور مي‌كند. تحولات عظيمي در عالم واقع مي‌شود. در فرهنگ عامه مسلمانان مخصوصاً شيعه، اصطلاح آخرالزمان حكايت از عصري مي‌كند كه مهدي موعود در آن ظهور مي‌كند. تحولات ويژه‌اي در جهان رخ مي‌دهد. در روايات براي اين عصر مشخصات ويژه‌اي به نام "علائم آخرالزمان" نقل شده است. از مجموع رواياتي كه در كتاب‌هاي حديث، تفسير و تاريخ درباره عصر ظهور مهدي موعود نقل شده، دو مطلب درباره مشخصات آخر الزمان ـ به معني عصر مهدي موعود ـ به صورت تواتر معنوي به دست مي‌آيد:
نخست اينكه در اين عصر، پيش از ظهور مهدي موعود، فساد اخلاق و بيداد و ستم همه جوامع بشري را فرا مي‌گيرد. و به صورت عام‌ترين پديده در روابط انسان‌ها در مي‌آيد.
ديگر اينكه پس از ظهور مهدي، تحول عظيمي در جوامع واقع مي‌شود: فساد و ستم از ميان مي‌رود. توحيد و عدل و رشد كامل عقلي و عملي در سراسر زندگي انسان‌ها گسترش مي‌يابد.(1)
افزون بر موارد كلي بيان شده در روايات اسلامي براي دوره ي آخر الزمان علايم و نشانه هايي به صورت خرد و ذكر مصاديق ذكر شده است.
اينك به برخي از اين علايم و نشانه ها اشاره مي كنيم:
1. گسترش ترس و ناامني:
امام باقر(ع) مي فرمايد: « لايقوم القائم إلا علي خوف شديد ...؛(1) حضرت قائم(عج) قيام نمي كند مگر در دوراني پر از بيم و هراس !».
2. تهي شدن مساجد از هدايت:
پيامبر(ص) درباره ي وضعيت مساجد در آخر الزمان مي فرمايد: « مساجدهم عامره و هي خراب من الهدي؛(2)مسجدهاي آن زمان آباد و زيباست؛ ولي از هدايت و ارشاد و در آن خبري نيست».
3. سردي عواطف انساني:
رسول گرامي اسلام مي فرمايد: « فلا الكبير يرحم الصغير و لا القوي يرحم الضعيف، و حينئذ يأذن الله له بالخروج ؛ (3)در آن روزگار، بزرگ ترها به زير دستان و كوچك ترها ترحم نمي كنند و قوي بر ضعيف ترحم نمي نمايند. در آن هنگام خداوند به او [ مهدي (عج) ] اذن قيام و ظهور مي دهد».
4. گسترش فساد اخلاقي:
رسول خدا مي فرمايند: « قيامت بر پا نمي شود تا آن كه زني را در روز روشن و به طور آشكار گرفته، در وسط راه به او تعدي مي كنند و هيچ كس اين كار را نكوهش نمي كند !».
محمد بن مسلم مي گويد : به امام باقر (ع) عرض كردم: اي فرزند رسول خدا ! قائم شما چه وقت ظهور خواهد كرد ؟ امام فرمود: « إذا تشبه الرجال بالنساء، و النساء بالرجال، و اكتفي الرجال و بالرجال ، و النساء بالنساء؛(4) هنگامي كه مردها خود را شبيه زنان و زنان خود را شبيه مردان كنند. آن گاه كه مردان به مردان اكتفا كرده و زنان و به زنان اكتفا كنند!».
5. آرزوي كمي فرزند:
پيامبر اسلام فرمود: « رستاخيز بر پا نمي شود تا آن كه كسي پنج فرزند دارد، آرزوي چهار فرزند كند . و آن كه چهار فرزند دارد، مي گويد: كاش سه فرزند داشتم، و صاحب سه فرزند، آرزوي دو فرزند دارد و آن كه دو فرزند دارد، آرزوي يك فرزند بنمايد و كسي كه يك فرزند دارد، آرزو كند كه كاش فرزندي نداشت! ». (5)
6. جنگ و كشتار:
امام رضا عليه السلام فرمود: « پيش از ظهور امام زمان (ع)، كشتارهاي پيايي و بي وقفه رخ خواهد داد ». (6)
شايد منظور از نبرد خيروشر در آخرالزمان همين باشد.
علامه مجلسى، در باب نشانه‏هاى ظهور، روايتى را از امام صادق (ع) آورده كه در آن، بيش از يكصد نوع گناه و انحراف اخلاقى، اجتماعى، اعتقادى و فرهنگى كه در دوران غيبت، دامنگير جوامع اسلامى مى‏شود، پيشگويى شده است. از جمله: رشوه‏خوارى، قماربازى، شرابخوارى، زياد شدن زنا، قطع صله رحم، سنگدل شدن مردمان، اهتمام مردم تنها به شهوت و شكم، از ميان رفتن شرم، نپرداختن زكات و خمس، كم‏فروشى، بى‏اعتنايى به اوقات نماز...(7)
مدت زمان ان معلوم نيست .
براي آگاهي بيشتر ر.ك
امام مهدي (ع) از ولادت تا ظهور سدي محمد كاظم قزويني
نويد امن و امان ، لطف اللّه صافي گلپايگاني .
در انتظار خورشيد ولايت، عبد الرحمن انصاري.
خورشيد مغرب، محمد رضا حكيمي.
عصر ظهور، علي كوراني.
پي نوشت ها:
1. الغيبه، نعماني، ص235، ناشرنشر صدوق، تهران‏، سال چاپ: 1397 ق‏، نوبت چاپ اول.‏
2. الكافي‏، شيخ كلينى‏، ج‏8، ص 308 ،ناشر اسلاميه‏، تهران‏، سال چاپ 1362 ش‏، نوبت چاپ دوم.‏
3. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، علامه مجلسى‏، ج‏52، ص 380، ناشراسلاميه‏،مكان چاپ تهران‏.
4. كمال الدين، شيخ صدوق‏، ج 1، ص 331، ناشراسلاميه‏، مكان چاپ تهران‏، سال چاپ1395 ق‏، نوبت چاپ دوم.‏
5. فردوس الاخبار، شيرويه، ج 5، ص 227، بي جا.
6. الغيبه ، نعماني، ص 271.
7.علامه مجلسى، بحار الأنوار بيروت، لبنان ، مؤسسة الوفاء ، 1404 ه.ق، ج52، 256 به بعد.
پرسش: 2 . بعد از ظهور امام زمان در زندگي عمومي مردم تغيير مي كنند؟
پاسخ: بله وضع جامعه بعد از ظهور تغيير مي يابد، اين تغيير درعرصه هاي ديني، اقتصادي، رشد فكري وعلمي... صورت مي گيرد. از جمله اين تغييرات تشكيل حكومت جهاني است كه از آن در روايات گاهى به مدينه فاضله. (1) گاهى به جامعه مطلوب و گاهى به «دولت كريمه» ياد شده است.
حكومت وجامعه جهانى امام از مؤلّفه‏ها و شاخصه هايى برخوردار است از جمله:
حكومت جهانى امام از مؤلّفه‏ها و شاخصه هايى برخوردار است از جمله:
1. گزينش كارگزاران شايسته:
طبيعى است حكومتي كه رهبرى آن را امام مصلح و پارسا بر عهده دارد، كارگزاران آن نيز از صالحان و پارسايان خواهند بود، از اين رو در روايات آمده است كه دولت امام را برخى از پيامبران و جانشينان آنان و صالحان تشكيل مى‏دهند، چنانكه در برخي روايات آمده است: حضرت عيسى(ع) به امام زمان مى‏گويد: به عنوان وزير فرستاده شده‏ام؛ نه امير و فرمانروا. (2 ) همچنين تعداد ياران خاص امام كه 313 نفر هستنداز كارگزاران حضرت مي باشندكه پس از پيروزي، براي ارشاد و دادرسي و كارگزاري به سرزمين‏هاي دور و نزديك فرستاده مي‏شوند. امام صادق(ع) فرمود: "آنان پرچمداران لشكرها و كارگزاران امام روي زمين هستند" از اين گروه، به "نقباء" "خواص" و "ذخرالله" تعبير شده است. (3)
2. گسترش عدالت:
عدالت عنصر گم شده‏اى است كه همگان دنبال آن هستند. اين گمشده در حكومت امام زمان تحقق پيدا مى‏كند: « جهان را پر از عدل مي نمايد، چنانكه پر از ظلم گرديده است (4)
3. رشد آگاهى و دانش:
دوره ظهور دوران گسترش علم و دانايى است و مدينه فاضله اسلامى «مدينة العلم» است. با آمدن آن منجى همان گونه كه ظلم جاى خود را به عدل و داد مى‏دهد، دانايى و فرزانگى جايگزين جهل و نادانى مى‏شود( 5)
4. رشد عقل و خرد ورزى:
در اين دوره بشر به حاكميت عقلانيت نايل مى‏گردد. در روايات آمده است كه در عصر ظهور بركات خداوندى به بشر ارزانى داشته، دست رحمت ايزدى بر عقل‏هاى مردم كشيده مى‏شود. مردم از نظر عقل و بصيرت در وضع بى مانندى قرار مى‏گيرند. (6)
5. رفاه اقتصادى و معيشتى:
به فرموده پيامبر در دوره حضور حضرت مهدى مردم به نعمت هايى نايل مى‏گردند كه در هيچ زمانى سابقه ندارد. براى همگان بركات الهى از آسمان نازل مى‏شود. زمين چيزى از روييدنى‏هاى خود را پنهان نمى‏كند. (7) سطح رفاه زندگى در اين دوره به حدّى است كه طبق روايات رسيده از امام صادق(ع) در اين دوره فقيرى يافت نمى‏شود تا مردم زكات اموالشان را به او بدهند. (8)
6. برقرارى امنيت اجتماعى:
در اين دوره امنيت اجتماعى به نحو كامل برقرار مى‏گردد. به گونه‏اى كه اگر زنى به تنهايى بخواهد از مشرق به مغرب برود، كسي وي را اذيت نمي كند. (9)
7. رشد تربيتى و شكوفايى فرهنگى و اخلاقى:
در اين دوره افراد به رشد تربيتى و اخلاقى و جامعه به بالاترين درجه تعالى و شكوفايى نايل مى‏گردند. امام على(ع) فرمود: «چون قائم ما قيام كند، كينه‏ها از دل‏ها زدوده مى‏شود». (10) امام باقر(ع) فرمود: «هنگامى كه قائم ما قيام كند، خداوند قواى فكرى مردم را تعالى مى‏بخشد و اخلاق آنان را به كمال مى‏رساند». (11) درضمن ناگفته نماند كه در عصر ظهور اكثريت مردم با حكومت امام زمان (ع) همراه مي شوند وامام را در حكومت داري ياري مي كنند. اين مي رساند كه مردم، مانند سربازان آن حضرت در همه عرصه ها حضور دارند.
براى اطلاع بيش تر در اين مورد به كتاب عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام، پژوهشى در انقلاب جهانى حضرت مهدى(عج)، تأليف محمد حكيمى مراجعه نماييد.
پي نوشتها:
1. مجله حوزه، ويژه امام زمان، ( شماره 70و71) ص 134 به بعد.
2. ابن طاووس، الملاحم و الفتن في ظهور الغائب المنتظر( عج، )، شريف رضى‏، ص 83.
3 بحالانوار، ج، 53 ص473.
4. صافي گلپايگاني، منتخب الاثرفي امام الثاني عشر، قم، موسسه حضرت معصومه چاپ اول، 1419 ق ص 598.
5. صافي گلپايگاني، همان، ص 607.
6. بحارالانوار، ج 75، ص 51.
7. همان، ج 51، ص 78.
8. همان، ج 52، ص 337.
9. صافي گلپايگاني، ص 379.
10. همان، ص 484.
11. بحارالأنوار، ج 52، ص 336.
پرسش: 3 . در زمان ظهور آيا تمام انسان هابايد جزه سربازان امام شوند؟
پاسخ: در ابتدا بايد يادآوري نمود كه مقصود از سرباز چيست، اگر مقصود اين است كه مردم از امام زمان (ع) اطاعت مي كنند، بله درعصر ظهور نوعا مردم از حضرت اطاعت و ايشان را در حكومت داري ياري مي نمايند؛ اما اگر مقصود ازسربازي، به معناي نيروي نظامي باشد، نه چنين نيست، زيرا در حكومت افراد وگروهاي متعدد نقش دارند كه برخي نظامي و برخي فرهنگي، برخي نيز مديران سياسي... مي باشند.
در اين جا لازم است – مختصرا- درباره ياران امام زمان (ع) توضيح داده شود. روايات در اين باره اختلاف داردند. دربرخي روايات تعداد ياران امام زمان(عج) 313 ذكر شده است.(1) امام صادق(ع) فرمود: «گويا مي نگرم قائم را بر منبر كوفه و 313 نفر يارانش، كه پيرامونش گرد آمده اند.» (2). در برخي روايات ديگر تعداد آنان ده هزار بيان گرديده است.(3) در بعضي روايات امده است كه امام در ميان دوازده تا پانزده هزار ياور قيام خواهد كرد.(4) همچنين روايات ديگر بدون ذكر تعداد ياران امام، به انبوهي از انسان ها اشاره نموده اند كه از نقاط جهان به كمك امام مي شتابند.(5)
در جمع بين اين روايات مي توان ياران امام زمان(ع) را به سه گروه تقسيم نمود:
1) تعدادي از ياران، افراد خاص و اصحاب ويژه هستند كه 313 نفرمي باشند. اين تعداد انسان هاي پارسا، قاطع، دين مدار و ... فرمانبر ترين افراد هستند. اين ها در همه زمينه ها ياور امام و از همان آغاز ظهور همراه امام هستند . هسته مركزي حكومت را تشكيل مي دهند، كه از آنان به عنوان " نقبا"،" خواص"و" ذخرالله " ياد مي شود، هم چنانكه امام صادق (ع) از آنان به عنوان پرچمداران لشگروكار گزاران امام زمان (ع) ياد نمود.(6)
2) تعداد ديگري از ياران امام را كساني تشكيل مي دهند كه در انقلاب و تشكيل حكومت نقش مهم دارند، گرچه اين تعداد مانند 313 نفر تأثير گذار نيستند.
3)دستة سوم توده مردم هستند كه هر كدام از آنان در حكومت امام تاثير دارند، اگرچه نقش آنها مانند گروه اول ودوم نيستند.
پي نوشت ها:
1. محمد باقر مجلسي، بحارالأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج 52، ناشر اسلاميه، ص 342.
2. شيخ صدوق، كمال الدين و تمام الغمه، ناشراسلاميه‏،ج2 ، ص 672 -673.
3. محمد بن ابراهيم نعمانى، الغيبة، نشر صدوق‏، ص307.
4. سيد بن طاووس، الملاحن والفتن، ب الملاحم و الفتن في ظهورالغائب المنتظر( عج)، ناشر شريف رضى‏ ص 65.
5. مجله حوزه، شماره70-71، ص259.
6. همان،ص 296؛ رك مجتبي تونه اي ،موعود نامه قم، انتشارات مشهور، 138ش، ص135.