با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در اين باره دو رويكرد مطرح است:
در برخي روايات آمده كه سئوال قبر تنها از دو گروه است: كساني كه داراي ايمان خالص و يا كفر خالص اند. و اما بقيّه به حال خود رها مي شوند و سئوالشان به روز قيامت موكول مي شود. چنانچه امام صادق(ع) مي فرمايد: «لا يَسألُ في القَبر من مَحَّضَ الايمانَ محضاً او مَحضَّ الكُفَر مَحضاً و الاخرون يَلهُونَ عنهم» (1)، در قبر سئوال نمي شود مگر از كساني كه ايمان خالص يا كفر خالص دارند متعرض ساير اشخاص نمي شوند.
و نظير همين معنا را امام باقر (ع) در جواب يكي از صحابه مي فرمايند: وقتي يكي از اصحاب از آن حضرت مي پرسد: «مَن المَسؤُلُونَ في قُبورهم»؟ از چه كساني در قبر سئوال مي شود؟ امام مي فرمايد: «من مَحَّضَ الايمانَ و من مَحَّضَ الكفَر»، كساني كه ايمان خالص يا كفر خالص دارند. (2)
رويكرد ديگر اين است كه هر كس به هر نحوي و در هر كجا روح از بدنش جدا شود با استقرار در قبر «نكير و منكر» به سراغشان خواهند آمد چنانچه روايتي از حضرت علي (ع) است كه مي فرمايد: فرو گذار نمي شود احدي از مردم كه در شرق و غرب زمين و دريا و صحرا هستند مگر آن كه فرشته هاي سئوال كننده به ملاقات آنان خواهند رفت.»(3)
طبق اين رويكرد در شب اول قبر بازپرسان الهي سراغ همه خواهند رفت.
پي نوشت ها:
1. مجلسي، بحار الانوار، نشر دار الاحيا التراث العربي بيروت، 1403 ق، ج 6، ص 266، حديث 112.
2. كليني، اصول كافي، نشر دار الكتب الاسلاميه تهران،1380 ق، ج 3، ص 237، حديث 8.
3. بحارالانوار، ج 6، ص 233، حديث 24.
موفق باشید.