1:اياازدواج دنيوي باازدواج اخروي فرق مي كند؟
2:ايااگرزنان بهشتي وشوهران جهنمي باشدان وقت زنان بهشتي با كساني ديگر ازدواج مي كنند؟
3:اياهمان طوركه حوريه براي مردان هست براي زنان نيز وجود دارد؟
4:ايااگرزن وشوهران دريك رتبه باشند همانندزندگي دنيوي درانجازندگي مي كننديانه؟
5:زادو ولددرانجاچگونه است؟
لطفابه همراه ايات واحاديث باشد.
پرسش: زنانشوي
1:اياازدواج دنيوي باازدواج اخروي فرق مي كند؟
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
از آنجا كه ماهيت عالم اخرت با عالم دنيا كاملا متفاوت است، امورات گوناگون آن از جمله كم و كيف موجودات و نعمت ها و روابط بين بهشتيان و... نيز متفاوت خواهد بود؛ ما با استفاده از منابع ديني تنها مي دانيم كه در آن عالم چيزي به عنوان ازدواج بهشتيان وجود دارد چنان كه خداوند در قرآن تصريح مي فرمايد:
« وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عين؛(2) آن ها را با همسراني درشت و زيبا چشم تزويج گردانيم». اما ظاهرا در مورد چگونگي اين امر توضيح چنداني در منابع معتبر ديني نيامده است.
پينوشتها:
1. بقره(2) آيه 25.
پرسش: 2:آيا اگر زنان بهشتي و شوهران جهنمي باشد آن وقت زنان بهشتي با كساني ديگر ازدواج مي كنند؟
2:آيا اگر زنان بهشتي و شوهران جهنمي باشد آن وقت زنان بهشتي با كساني ديگر ازدواج مي كنند؟
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در نامه قبل توضيح داده شد كه شرط ازدواج زن بهشتي با شوهر دنيايي اش آن است كه او هم اهل بهشت باشد و به علاوه زن مايل به ازدواج با او در آخرت باشد؛ در غير اين صورت زن مي تواند با بهشتيان ديگر يا حوران مرد بهشتي ازدواج نمايد.
پرسش: 3:اياهمان طوركه حوريه براي مردان هست براي زنان نيز وجود دارد؟
3:اياهمان طوركه حوريه براي مردان هست براي زنان نيز وجود دارد؟
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
عرض شد كه خداوند در قرآن مي فرمايد:
« وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عين؛(1) آن ها را با همسراني درشت و زيبا چشم تزويج گردانيم». در اين آيه هم ضمير "هم"به همه بهشتيان برميگردد.
«حورعين» وصف زيبايي همسران بهشتي اعم از زن و مرد است، زيرا واژه «حور » هم جمع احور (مرد سياه چشم) و هم جمع حوراء (زن سياه چشم) است. واژه «عِين» جمع اعين (مرد درشت چشم) و جمع عيناء (زن درشت چشم) است.(2)
پس داشتن همسر در بهشت براي مرد و زن مطرح است. گرچه قرآن كريم به دليل حفظ ادب از همسران زنان و چگونگي كيفيت لذت بردن آن ها از مردان به تفصيل و روشني سخن نگفته، ولي در اين نكته جاي ترديد نيست كه زنان مثل مردان از لذات بهشتي مناسب مورد علاقهشان برخوردار هستند و حوريان بهشتي براي آن ها هم در قالب همسران وجود دارند.
پينوشتها:
1. دخان(44) آيه 54.
پرسش: 4:آيا اگر زن و شوهران دريك رتبه باشند همانندزندگي دنيوي درانجازندگي مي كننديانه؟
4:آيا اگر زن وشوهران دريك رتبه باشند همانندزندگي دنيوي درانجازندگي مي كننديانه؟
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
چنان كه قبلا گفتيم در صورت وجود شرائط زن و شوهر مي توانند در بهشت با هم زندگي كنند، اما چگونگي اين زندگي روشن نيست.
پرسش: 5:زادو ولددر بهشت چگونه است؟
لطفابه همراه ايات واحاديث باشد.
5:زادو ولددرانجاچگونه است؟
لطفابه همراه ايات واحاديث باشد.
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در مورد زاد و ولد شايد تصريح روشني در منابع معتبر وجود نداشته باشد اما به طور كلي در قرآن در آيات مختلف تاكيد شده كه براي بهشتيان هر گونه نعمت و امر مورد تمايل و درخواست مهياست:
« ِ وَ لَكُمْ فيها ما تَشْتَهي أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فيها ما تَدَّعُونَ (1) و براى شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است، و هر چه طلب كنيد به شما داده مىشود! »؛ در نتيجه مي توان گفت اگر فردي بهشتي تمايل به لذت بردن از تجربه فرزند داشتن و توليد نسل داشته باشد، اين امكان براي او فراهم خواهد شد؛ اما از طرف ديگر مي دانيم كه همه چيز آخرت اعم از بهشت و جهنم و ويژگي هاي زندگاني در آنها مانند لذت ها ودردها و... متفاوت از آنچه در دنيا درك كرده ايم است، در نتيجه نمي توان فرايند توليد مثل را چيزي همانند مشابه دنيايي آن دانست.
به عبارت واضح تر آخرت سراي جزا است، نه عمل و در آنجا رنج و مشقتي وجود ندارد، در نتيجه تولد فرزند يا هر چيز ديگر در بهشت امكان دارد، ولي با شكلي كاملاً متفاوت از دنيا؛ يعني چيزي به نام تولد كه در بردارنده روند تدريجي و تغييرات و تكامل و گذشت زمان و مشقت بارداري و زايمان و... باشد وجود ندارد؛ زيرا اين ويژگيها مربوط به عالم ماده و طبيعت است، بلكه احيانا تولد در آنجا به شكل اراده كردن و وجود يافتن به اذن خداوند است.
پينوشت:
1. فصلت (41) آيه 31.
موفق باشید.