با سلام خدمت دوستان گرامي
ديروز ايميلی از طرف يكي از دوستانم براي من فرستاده شده كه با توجه به اينكه اين ايميل براي بسياري از دوستان ديگرم هم فرستاده شده شبهات زيادي براي من و ديگر دوستان من بوجود آورده و با توجه به ناتواني و سطح دانش ديني كمي كه داريم جواب مستدلي بر آن نداشته ايم
لطفا خواهشمندم نسبت به ايرادات ذيل پاسخ لازم را مستدل فرمائيد.
در ضمن بدليل اينكه متن ايميل عينا براي شما فرستاده شده حاوي حرفهاي ركيك و زشتي مي باشد كه از همين جا از شما عذرخواهي ميكنم و خداي نكرده دليل بر صحت آن نمي باشد چرا كه نشاندهنده ضعف و كوچكي اين افراد مي باشد كه زبان عفت را حفظ نكرده و عصبانيت و ضعف خود را اين چنين نشان مي دهند
با تشكر.
شاهکار بحار الانوار
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
زمین بر روی یک ماهی است و ماهی بر روی و ماهی و آب بر روی صفا هستند و
صفا بر دوش یک پادشاه است
و پادشاه بر صخره ای است و صخره بر باد است بعضی وقتا ماهی خسته می شه
تکون می خوره زمین لرزه به وجود میاد
سبحانک هذا بهتان عظیم
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
عجب زمین شناسی بوده این مجلسی
باید در مورد اعجاز علمی بحار الانوار کتاب ها نوشت
به به
http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%AA%D8%A8/1485_%D8%A8%...
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
شبهه مذكور كه از سوي برخي افراد منتسب به اهل سنت مطرح شده از اينجا نشأت گرفته كه شبهه كننده از هدف علامه مجلسي (ره) نسبت به تأليف بحارالانوار غافل بوده يا خود را غفلت و ناآگاهي زده است. هدف علامه مجلسي غربالگري روايات نبوده تا اشكال شود كه چرا فلان روايت ضعيف را نقل كرده، بلكه هدف و انگيزه ايشان جمع آوري روايات موجود بوده است.
استاد علي دواني در مقدمه ترجمه جلد سيزدهم بحارالانوار در اين باره مي نويسد:«علّامه مجلسى مي دانست كه عمر زودگذر فرصت اينكه او بتواند تمام اخبار را جمع، و بعد مرتب و منظم و تهذيب و تنقيح نمايد به وى نخواهد داد، پس چه بهتر كه تمام اخبارى كه در كتب معتبر شيعه است، همه را يك جا جمع كند، حتى اگر سند آنها ضعيف و احيانا كتاب غير معتبرى باشد، مشمول نظر وسيع او كه حفظ تمام اخبار از زوال و نيستى است قرار گيرد و هر جا فرصت كرد بدون اينكه خود را معطّل كند، با نوشتن «بيان» و «توضيح» و «ايضاح» باجمال و تفصيل توضيحى داده و بگذرد، و تحقيق و تفكيك و تهذيب و دقت و تعمق بيشتر را به فرصت هاى مناسب موكول كند، يا براى نسلهاى بعدى بگذارد.»(1)
بنابراين صرف وجود يك روايت در بحارالانوار به معناي اعتقاد مؤلف به صحت سند و محتواي روايت نيست. روايت مذكور در پرسش را هم علامه مجلسي از كتاب مروج الذهب مسعودي (2) نقل كرده است و صرف نقل اين روايت به معناي اعتقاد علامه به مفاد آن و صحت سند آن نيست.
اگر منتقدان به علامه مجلسي پاسخ ما را قانع كننده نمي دانند بايد بگوييم كه مفاد همين روايت و به قول منتقدان «شاهكار علامه مجلسي» را، علماي مشهوري از اهل سنت مانند سيوطي در الدر المنثور (3) و ابن كثير در كتاب تفسير خود (4) نقل نموده اند هر پاسخي كه ايشان درباره نقل علماي خود داشته باشند ما هم در خصوص نقل علامه مجلسي خواهيم داشت.
پي نوشت ها:
1. دواني، علي، مهدى موعود (ترجمه جلد سيزدهم بحار)، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1378ش، ص 90.
2. مسعودي، مروج الذهب و معادن الجوهر، قم، دار الهجرة، 1409ق، ج1، ص 38.
3. ر.ك: سيوطي، جلال الدين، الدر المنثور، قم، كتابخانه آية الله مرعشى نجفي، 1404ق، ج1، ص 43.
4. ر.ك: ابن كثير دمشقي، تفسير القرآن العظيم، بيروت، دارالكتب العلميه، 1419ق، ج1، ص121.
موفق باشید.