سلام.یکی از هزاران جوونی هستم که بی هیچ انگیزه ای داریم تو این کشور زندگی میکنیم.خسته ام که تو ضیح بدم ولی به قرآن دست کمی از دانشمندای هسته ای ندارم بس که خداروشکر این مخم کار میکنه.اما موضوعاتی هست که راه پیشرفت منو بسته مخصوصا در زمینه دین.یهویی تصمیم گرفتم که بیام سوال کنم ببخشید اگر پراکنده گویی می کنم.من مشکلم اینه که هیچ وقت از مسائل معنوی لبریز نشدم، مسجد که میرم واقعا مطالبشون من را راضی نمی کنه ببینید من قبول دارم که همه مثل هم نیستن و شاید من یه ذره فهم و سوادم بیشتر باشه ولی من تشنه مطالب دینیم مثلا بحث هایی که در موردشون کتاب بخونم و لذت میبرم ازین موضوعات ... اماااااااااااااااااااااااا... میل شدیدم به این جور مسائل و این که همیشه سوالام بی جوابه منو به افسردگی کشوند ، درگیر خود ارضایی شدم اصلا زندگیم نابود شده، بزرگترین لطمه رو وقتی خوردم که تو انتخابات اسفند پارسال حاج آقایی که خیلی قبولش داشتم به طرفداری یکی از نماینده ها تو مسجد اربده میکشی تو سخنرانیش که دیگه بابام نذاشت برم اون مسجد یعنی خودم گفتم بعدا که خواستم برم بابام نذاشت متنفرم ازین که یکی بخواد اندیشه هاش رو به من تحمیل کنه... من الان درگیر خیلی مو ضوعات شدم درسم پا در هواست.هنوز حس کنجکاویم ارضا نشده اصلا نمیدونم می خوام تو زندگی چی کار کنم. مساله خود ارضایی . این که ایقد تو این مدت به خانوادم بد کردم و بی احترامی کردم به پدر و مادرم. وای نمیدونید چقد به مقدسات توهین کردم. ولی صدبار خواستم آدم بشم نشد دیگه روم نمیشه بخوام تو خونه نماز بخونم همش ترس اینو دارم که نکنه فردا دوباره تو خلوتم خود ارضایی کنم و با بابام بحثم بشه و به مقدسات توهین کنم اصلا الان نمیدونم مسلمونم یا کافرم... ولی خوبه اینو بدونین تو این همه مدت یک ذره نتونستم به امام حسین و.. توهین کنم هنوز گاهی تو خلوتم چشمام بارونی میشه براش.. شما رو به امام حسین قسم میدم کمکم کنین نذارید بی خودی به خاطر زندگی شلوغ این روزا که همه درگیر خودشونن زندگیم تباه بشه ...

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي ابتدا بايد عرض نمايم كه ارادت و اخلاص شما به آقا امام حسين(ع) و همان چند قطره اشك مخلصانه، نخواهد گذاشت كه شما از جرگه ي الهيون خارج گرديد و توهيناتي كه گاهي به برخي از مقدسات مي كنيد وسوسه شيطان است كه با توسل به معصومين صلوات الله عليهم اجمعين، شيطان سودي از اين وسوسه هاي خود نخواهد برد.
پرسشگر گرامي طبق آنچه كه در مورد سن خود بما گفته ايد هنوز هويت شما بطور كامل شكل نگرفته است و فلسفه زندگي خود را بطور شفاف برنگزيده ايد. لذا جستجو در اين مورد و انتخاب آن مي تواند ثبات و آرامش نسبي خوبي به زندگي شما ببخشد.
برادر خوب و مخلص من، اگر زندگي حول رسيدن به يك معنايي نچرخد، بيهوده و آزار دهنده مي شود، و زندگي معنادار، زندگي‏اي است كه انسان‏ها را به سوي هدف، آرمان و آرزويشان سوق ‏دهد، اگر تمام و يا بخشي از زندگي در راستاي هدف سوق داده نشود، مي‏توان گفت كه اين بخش از زندگي بي‏معناست. براي اين كه زندگي معنا پيدا كند، بايد اندكي با خود خلوت نماييم و به خود فرو رويم و برطبق انگيزه هايمان اهدافي را ترسيم نماييم و آنها را به اهداف بلند مدت و ميان مدت و كوتاه مدت تقسيم نماييم و سپس رسيدن به اين اهداف بصورت مرحله اي برنامه‏اي تنظيم كنيم و اين برنامه دقيقاً بايد بر اساس اهداف در نظر گرفته شود. اگر بخشي از اين برنامه زايد و در راستاي هدف نباشد، احساس پوچي و بيهودگي بسراغمان خواهد آمد. البته آموزش مهارتهاي زندگي براي نيل به اهداف بسيار ضروري است.
كساني كه از نگرش اسلامي و الهي بي بهره هستند، منكر هدف مي شوند و انسان را بي‏هدف مي دانند، و به پوچي مي‏رسند.
دوست گرامي؛ ما براي رهايي از پوچي و پوچ انگاري، بايد معنايي وسيع تر براي زندگي در نظر بگيريم كه شامل زندگي اين جهاني و آن جهاني شود و اهداف طوري تنظيم شوند كه تمام اهداف دنيوي و اخروي در راستاي يكديگر قرار گيرند زيرا در غير اينصورت دچار تعارض هاي آسيب زا يي خواهيم شد. ما مسكن مي‏خواهيم تا در آن احساس آرامش كنيم. لباس گرم در زمستان مي‏پوشيم تا سردمان نشود و لباس خنك در تابستان مي‏پوشيم تا گرممان نشود. مي‏خوابيم تا خستگي در وجودمان نباشد و... . پس ما خودمان را دوست داريم؛ آرامش را دوست داريم و براي رسيدن به آرامش، كارهاي زيادي انجام مي‏دهيم. اينها همه هدف نهايي هستند؟! اگر اينگونه بود بسياري از افراد ثروتمند و يا فرزندان آنها در غرب دست دست به خودكشي نمي زدند. پس وراي اين اهداف بايد يك هدف ديگري نيز باشد كه به اين اهداف معنا و مفهوم بخشد، و اين اهداف به منزله اهداف مياني آن هدف نهايي هستند.
امروزه بسياري از انسانها بيش از هر زمان ديگر، شيوه ها و وسايل گوناگون زندگي كردن را در اختيار دارند، اما معنايي براي آن كه چگونه زندگي كنند را در اختيار ندارند، بقا براي چه چيزي بايد باشد؟ اين سؤال اصلي انسانهاي اين قرن است.
نياز به معنا و معنويت در زندگي انسان والاترين و مهمترين نياز اوست، و راه گريز از بسياري نابسامانيهاي روحي و رواني مقابله با احساس بي معنايي در زندگي است. احتمالا شما چون تنها هستيد و اقوام شما فوت كرده اند حالت نااميدي و تنهايي بر شما غالب شده است و احساس مي كنيد دليلي براي زندگي كردن نداريد. يكي از نويسندگان بزرگ مي گويد: رنج كشيدن شايستگي خاص خود را ميخواهد. پس اگر زندگي داراي مفهومي باشد، رنج و مرگ هم رنگ، معنا و مفهوم جديد و الهي بخود مي گيرد. چه آنكه رنج و مرگ بخش لاينفك زندگي بشر است. و اگر نگرش ما به آنها تفاوت كند و طبق جهانبيني الهي به اين برسيم كه زندگي بشر بدون رنج و مرگ كامل نخواهد شد، آنگاه اين مفاهيم آزار دهنده به مفاهيمي جهت دار و تكامل بخش و مبارك تبديل خواهند شد.
زنده بودن الزاما ً به معني زندگي كردن نمي باشد. تعالي خويشتن بدان معناست كه نه تنها فرد به دنبال معنايي براي تحقق بخشيدن خود است. بلكه به معناي يافتن انسان ديگري براي عشق ورزيدن نيز هست. انسان بودن به معني ارتباط داشتن در جهت چيزي بجز خود بودن است. من در زير به برخي از روشهاي معنا يابي اشاره مي نمايم:
1- تغيير در نحوه نگرش به جهان
2- عشق، به مبداء متعال هستي و جهت دادن زندگي خود در مسير دلخواه معشوق
3- شوخي: شوخي يكي ديگر از اسلحه هاي روح است كه مي تواند ذهن را به خود مشغول داشته و انسان را از شرايط سخت موجود جدا سازد و به او تواني بخشد تا در برابر سختيها و زشتيها برخيزد ولو اينكه براي چند ثانيه باشد. شوخ طبعي تحمل شرايط زيستي پيرامون فرد را راحت تر مي كند.
4- ترسيم روشن و دقيق از عواطف خود: به محض آنكه تصوير روشني از عواطف خود رسم مي كنيم، عواطف در حال رنج، از رنج كشيدن باز مي مانند. به جاي آنكه مرتب خواسته هاي خود را از زندگي به نظر آوريم، به اين بيانديشيم كه زندگي از ما چه خواسته و انتظاري دارد. براي هر مشكلي پاسخي خاص موجود مي باشد و معناي زندگي نزد افراد مختلف، لحظه به لحظه به شكل متفاوتي بروز مي كند.
5- تجربه ارزشهاي والا: يافتن معناي زندگي از راه تجربيات ارزشمند بدست مي آيد مثل برخورد با شگفتيهاي طبيعت، فرهنگ و يا با درك و يافتن فردي ديگر بوسيله عشق عاقلانه و نه عشق تدافعي كه عكس العملي كور براي رهايي از تنهايي است،.
6- باز نگري در معناي رنج و مرگ بر اساس نگرش جديدي كه پيدا كرده ايم: شيوه نگرش فرد نسبت به رنج و مرگ مهم است نه خود رنج و مرگ، مثلا اگر با نگرشي الهي به رنج نگريسته شود، رنج بهترين جلوه گاه ارزش وجودي انسان مي شود، چرا كه وقتي معنا يافت واژه اي همچون ” فداكاري” معنا مي يابد. اگر رنج معنا نداشته باشد، بقا نيز معنايي نخواهد داشت. پيدا كردن معنا در زندگي بايد توسط خود فرد و براساس توانايي و امكاناتي باشد كه فرد در دست دارد نكته اي كه بايد به ان توجه كنيد اين است كه دقت كنيد براي پيدا كردن معنا دنبال چيزهاي سخت و غير ممكن نگرديد معنا براي هر كسي مي تواند چيزي خاص باشد براي يكي در كار براي يكي ديگر در زندگي خانوادگي و براي يكي ديگر در كمك به ديگران مي تواند تجلي پيدا كند. شما بايد براساس خواست دروني خود به دنبال دليلي براي بهتر زندگي كردن داشته باشيد. گاهي مواقع آدمي بايد از ناكامي ها و تنهايي ها راه هايي پيدا كند براي بهتر زيستن. اين حالت كسالت شما اگر ادامه پيدا كند امكان دارد به افسردگي حاد تبديل شود و عملكرد اجتماعي و روزمره ي شما را مختل كند. براي ايجاد تغيير، بايد خود شما با تمام توانتان مايل به اين كار باشيد و براي آن وقت بگذاريد چون هيچ كس به اندازه ي خود شما نمي تواند به شما كمك كند. ديگران فقط در حد يك مشاور هستند و فقط مي توانند به شما رهنمودهايي بدهند كه خود شما در نهايت تصميم بگيريد. براي شروع كار بهتر است در برنامه ي زندگي خود تغييراتي ايجاد كنيد، روابطتان را گسترش دهيد، ورزش كنيد، با دوستان و كساني كه با آن ها راحتيد رفت و آمد كنيد. و در كل تصميم بگيريد كه سبك زندگي جديدي را در پيش بگيريد.
در مورد استمناء و آسيب هاي آن نيز بايد عرض نمايم كه انزال در مردان و ارگاسم(رسيدن به اوج لذت جنسي) در زنان فرآيندي رواني- ارگانيكي و يا به عبارتي عاطفي- ارگانيكي است. توضيح اينكه ارضاء كامل و آرامش آور غريزه جنسي هنگامي به وقوع مي پيوندد كه شخص در دو جنبه جسمي و عاطفي نسبت به پاسخ دهي به آن اقدام نمايد، به ديگر سخن وقتي نياز جنسي به عنوان يك انرژي غريزي بخاطر عوامل بيروني و يا دروني(بيروني مثل ديدن صحنه هاي محرك و دروني مثل تخيلات تحريك كننده) در شخص براه مي افتد و در درون شخص ايجاد ناآرامي مي كند و خواستار پاسخ شخص به آنست است، شخص بايد در دو طيف به موازات هم نسبت به ارضاء آن اقدام نمايد. 1 - جنبه جسمي كه با آمدن مني در مرد و ارگاسم در زن به وقوع مي پيوندد. 2- جنبه رواني و عاطفي كه لازمه آن شركت همسر در فرآيند ارضاء است. فقط در اين صورت است كه ارضاء غريزه ي جنسي به صورت كامل انجام مي شود و آرامشي وصف ناپذير در شخص حكم فرما مي گردد و انرژي طوفان ساز اطفاء مي شود. متاسفانه بسياري ازجنبه دوم غفلت مي كنند و به غلط تصور مي كنند كه با تحريك آلت تناسلي و ارضاء جسماني تمام پروسهي ارضاء تكميل مي شود و غريزه جنسي پاسخ كامل خود را مي گيرد و حال آنكه اگر اين تصور درست بود شخص بايد بعد از خود ارضايي احساس آرامش كامل مي نمود در حالي كه بنا به شهادت بسياري از كساني كه دست به خود ارضايي مي زنند و از جمله خود شما، بعد از ارضاء مصنوعي دچار افسردگي و اضطراب مي شوند و اين بخاطر اينست كه غريزه ي جنسي هنوز جواب كامل نگرفته و انرژي رواني حاصل از نياز جنسي به طور كامل خاموش نشده است، و لذا هنوز اين انرژي درسيستم رواني به عنوان يك انرژي طغيان گر و طوفان ساز مي چرخد و روح و روان ما را به هم مي ريزد و به همين جهت است كه روانشناسان مطرح ومن جمله فريد از خود ارضايي به عنوان يك عامل مشكل ساز و مختل كننده سيستم رواني ياد مي كنند و اسلام نيز از آن به عنوان يك گناه بزرگ ياد مي كند، بياد داشته باشيد كه حرامها و حلال هاي اسلام همه بر اساس يك مصلحت و مفسده براي روح و روان و جسم انسان شكل گرفته اند، مصالح و مفاسدي كه دانشمندان و روانشناسان بعد از هزارو چهارصد سال به برخي از آنها پي برده اند.
اگر برايتان امكان دارد مي توانيد با كم كردن توقعات بيجا و رسوم خود ساخته اقدام به ازدواج نماييد و اگر تا اين حد نيز از لحاظ مالي توانايي ازدواج دائم نداريد، مي توانيد با رعايت جوانب احتياطي و بدون هيچ مشكلي از نظر اسلام و شرع مقدس و منع قانوني با يكي از زنان بيوه اي كه مي شناسيد، اقدام به ازدواج موقت نماييد.
شما بايد زماني كه ميخواهيد اين عمل را انجام بدهيد، حواس خود را با چيزهاي ديگر پرت كنيد. از آن مكان دور شويد و به فعاليت هاي ديگر بپردازيد و سعي كنيد به دستشويي برويد و با آب سرد الت خود را بشوييد. شستن آلت در دستشويي با آب سرد بهتر از استحمام با آب سرد است. و سعي كنيد به هيچ عنوان به فيلم هاي مبتذل نگاه نكنيد و اگر فيلمي داريد حتما آن را بيرون بيندازيد طوري كه امكان دسترسي براي شما وجود نداشته باشد. اگر بعد از هر بار كه فكر خودارضايي به سرتان زد بلافاصله اين كارهاي ساده را انجام دهيد به مرور متوجه مي شويد كه شما چند مدت است خودارضايي نكرده ايد و اين خودش قدم هايي به سوي موفقيت است.
حال در زير راهكارهاي ديگري هم براي درمان به شما پيشنهاد ميكنم:
- اعتقاد به درمان پذيري: شما بايد باور داشته باشيد كه مشكلتان قابل حل است. و زماني كه بدانيد قابل حل است، تلاش مي كنيد و نبايد نااميدي به شما غلبه كند.
- تدريجي بودن درمان: شما اگر مدت زيادي است گرفتار اين مشكل شده ايد نبايد از خودتان انتظار داشته باشيد كه در عرض چند روز يا چند هفته بتوانيد اين كار را ترك كنيد.همين كه به تدريج بتوانيد تعداد دفعات آن را كم كنيد، پيشرفت و موفقيت خوبي داشته ايد. نبايد در درمان آن عجله كنيد. گاهي اوقات درمان خودارضايي حداقل به همان ميزاني كه فرد مبتلا به آن كار بوده نيازمند زمان است. ولي گاهي اوقات هم ، فرد با اراده قوي خود مي تواند پس از مدتي اين كار را كاملا ترك كند. اگر شما بتوانيد درمان اين مشكل را تحت نظر يك مشاور دلسوز و امين و كاردان پيگيري كنيد و مراحل درماني را با راهنمايي هاي او قدم به قدم طي كنيد قطعا موثرتر خواهد بود.
- تقويت اراده: تا زماني كه خودتان واقعا نخواهيد و تصميم قطعي براي ترك آن نگيريد مي توان با قاطعيت گفت درمان امكان ندارد. ولي اگر خودتان بخواهيد و اراده كنيد مي توانيد بر هر مانعي غلبه كنيد. گاهي اوقات افراد تمام راه هاي پيشگيري را مي روند ولي اراده شان براي ترك خودارضايي ضعيف است. آن قدر اراده شان ضعيف شده كه نمي توانند تصميم جدي براي ترك بگيرند شايد تصميم بگيرند، ولي تصميم را عملي نمي كنند و نمي توانند به آخر برسانند. پس شما بايد اراده تان را قوي كنيد.
براي تقويت اراده راهكارهاي زير را به شما پيشنهاد مي كنم:
1- تلقين جملاتي كه به شما انرزي مثبت بدهد. سعي كنيد اين جملات را در ذهنتان مرور كنيد.جملاتي مثل بايد موفق شوم، هيچ چيز نميتواند اراده من را متزلزل كند، من اراده لازم را براي كارهايم دارم و...
2- از پراكنده كاري و آشفتگي در كارهايتان پرهيز كنيد.پس بايد به كارهايتان انسجام دهيد و سعي كنيد كارهايي كه بر عهده مي گيريد ناتمام رها نكنيد.
3- هرگز در كارها نااميد نشويد و تا جايي كه مي توانيد تلاش كنيد.
4- ترك گناه و مخالفت با وسوسه هاي شيطان است. سعي كنيد به عادت هاي بد، نه بگوييد.
5- هر روز سعي كنيد چند آيه قرآن همراه با ترجمه بخوانيد و هميشه به خدا توكل كنيد.
6- از شكست خوردن نترسيد و بدانيد كه هر شكست پلي به سوي موفقيت و پيروزي است.
- افزايش آگاهي: شما بايد آگاهي تان در اين زمينه كه اين عمل از لحاظ شرعي حرام است، چه عواقب و پيامدهايي دارد را بالا ببريد. چون كسب آگاهي باعث بيداري انسان مي شود.
- تشويق و تنبيه خود: تشويق بايد چيزي باشد كه به شما انگيزه بدهد.شما بايد به خود بگوييد اگر يك ماه اين كار را انجام ندادم خودم را تشويق مي كنم. دفعه بعد زمان پاك بودنتان را بيشتر كنيد و بگوييد اگر 2ماه پاك بودم خودم را تشويق مي كنم و همين طور دفعات پاك بودن را زيادتر كنيد.
تنبيهي كه براي خود انتخاب ميكنيدبايد قدرت بازدارندگي بالايي داشته باشد، به طوري كه اگر خواستيد خودارضايي كنيد تلخي تنبيه به ذهنتان بيايد و همين امر مانعي در برابر خودارضايي شود.
البته تنبيه و تشويق نبايد به گونه اي باشد كه شما از انجام آن ناتوان باشيد و كم كم از كارايي بيفتيد. و نوع تنبيه و تشويق در افراد متفاوت است.
- ياد مرگ و قيامت: همه ما مسلمانيم و معتقديم كه پس از مرگ جهاني ديگر پيش روي ماست و همه كارهايي كه در اين دنيا انجام داده ايم، بازتابي در آن دنيا دارد. و هر كسي پاسخگوي اعمالش است. كسي كه اين افكار در ذهنش خطور كند كمتر به سمت خودارضايي مي رود. شما بايد بدانيد اين كار شهوتي زودگدز است و اگر اين كار را انجام بدهيد، عذاب خدا سخت است.
- توجه به ارزش و اهميت انسان: اگر شما به ارزش و منزلت خود پي ببريد و بدانيد كه خدا براي چه هدفي شما را آفريده و شما داراي چه مقامي هستيد، كمتر دست به اين كار ميزنيد.
- شناسايي زمان خودارضايي: وقتي كه شما بفهميد چه موقع به سراغ اين كار مي رويد، مي توانيد با برنامه ريزي جلوي آن را بگيريد.
- تنظيم برنامه خواب: خواب و استراحت كافى و نظام مند علاوه بر جهات درمانى اش، داراى ابعاد پيش گيرانه اى نيز هست و در سلامت انسان نقش مهمى ايفا مى كند. نظام مند بودن خواب تأثير خوبى در پيش گيرى از انحرافات دارد. اگر بتوانيد ترتيبى انخاذ نماييد كه اوايل شب به رخت خواب برويد و صبح زود از جاى خود بلند شويد، بسيار مفيد است; بخصوص اگر پس از خستگى و تلاش روزانه به رخت خواب برويد. طبيعى است كه اگر شما با خستگى به رخت خواب نرويد، به ناچار مدت زمانى را در بستر بيدار خواهيد ماند تا به تدريج، به خواب رويد و چون افكار و انديشه هاى شهوانى و تحريك آميز معمولا در اين مواقع به سراغشما مى آيند، نوعى تنظيم خواب و استراحت منظّم براى شما، ضرورت دارد.
بدين روى، بهتر است شما در ميانه روز و يا بعد از ظهرها، حتى المقدور نخوابيد تا در اثر تلاش ها و فعاليت هاى روزانه، شب را زودتر و بهتر به استراحت بپردازيد. دماى اتاق خوابتان نبايد زياد گرم باشد و بهتر است با باز كردن پنجره اى، ضمن استفاده از هواى آزاد و مناسب، تهويه اتاق صورت گيرد.
- كيفيت خواب: كيفيت خواب و بستر خواب مى تواند در تحريكات بدنى و جنسى تأثير داشته باشد.سعى كنيد به پشت بخوابيد و از دمرو (به صورت) خوابيدن اجتناب نماييد. شما بايد عادت كنيد به پشت بخوابيد، در رخت خواب بسيار گرم و نرم نخوابيد (در جاى معمولى بخوابيد); زيرا رخت خواب گرم و نرم و به رو خوابيدن از جمله عوامل تحريك و انحراف جنسى است. وحتي سعي كنيد با وضو بخوابيد، به سمت قبله بخوابيد، به محاسبه اعمالتان بپردازيد و...
- اصلاح برنامه غذايى: كيفيت تغذيه در دوران بلوغ، مى تواند در شكل گيرى مسائل انحرافى، مؤثر باشد. سعي كنيد از خوردن بيش از اندازه غذاهايي مثل خرما ، دارچين ، تخم مرغ ،پياز و غذاهاي پرچرب بپرهيزيد. ديگر آنكه بايد براى صرف غذا، زمان مناسبى را انتخاب كنيد زيرا يكى از علل بى خوابى شب ها و عدم آرامش روحى، تغذيه نامناسب و زمان نامناسب آن است. برخى خوراكى ها اگر در شب استفاده شود، معده را ناراحت و ناآرام مى كند، و موجد خواب هاى آشفته مى شود.
- اجتناب از مشاهده فيلم هاى مبتذل: يكى از ابزارهاى محرّك شهوات و انحراف نوجوانان و جوانان، ديدن فيلم هاى مبتذل و جنسى است. اين فيلم ها فكر و انديشه فرد را تخريب ميكند. اگر شما به فيلم غيراخلاقى و جنسى نگاه كنيد، آن صحنه ها هميشه در مقابل چشمانش مجسم مى شوند و در ذهنتان تداعى شدهو باعث تحريك جنسى و اعمال ناپسند مى شوند. اين فيلم ها اعتياد آورند. بنابراين به هيچ عنوان آن ها را نگاه نكنيد. همه فيلم ها را بيرون بريزيد طوري كه از هيچ طريقي به آنها دسترسي نداشته باشيد.
- حاضر نشدن در محيط هاى آلوده: محيط هاى آلوده و غير اخلاقى مى توانند از جمله زمينه هاى انحراف باشند. يكى از مصاديق انحراف همين مجالس لهو و خوش گذرانى ممنوع و حرام است. بنابراين به هيچ وجه در اينگونه مراسم شركت نكنيد مثلا عروسي هايي كه موسيقي نواخته ميشود و افراد بدحجاب در آن حضور دارند يا مراسم هايي كه مردان و زنان بصورت مختلط و با وضع نامناسب هستند و...
- برنامه ريزى براى اوقات فراغت: تعطيلات زياد و بى برنامه در عين حال كه موجب احساس سرگردانى و بلاتكليفى مي شود به تدريج موجب سرخوردگى و يأس فردمى گردد و موجب مى شود فرد به كنج خلوت و انزوا پناه ببرد و راهى براى مشغوليت خود بجويد. اين مشغوليت در بسيارى از موارد، به انحرافات جنسى و از جمله خودارضايى منجر مى شود. بنابراين شما بايد براي اوقات فراغت تان برنامه ريزي كنيد. مثلا به كوه برويد، به شنا، پياده روي و...
- قطع رابطه با دوستان مشكل آفرين: معاشرت و همنشينى با دوستان سالم و با ايمان موجب رشد شخصيت انسان و تقويت ارزش هاى اخلاقى و معنوى در مى گردد. انتخاب دوستانى كه از لحاظ درسى، اخلاقى، خانوادگى و ادب، شايسته اند، خود مى تواند بهترين بازوى موفقيت انسان و قرار گرفتن در مسير پاك و بدون انحراف باشد. از سوى ديگر، دوستى با افراد پست و فرومايه يكى از زمينه هاى انحراف است. دوستان منحرف و بى بند و بار سعى دارند احساس ها و تجربه هاى راست يا دروغ خود يا ديگران را درباره مسائل جنسى و انحراف اخلاقى با حرص و ولع و با حالتى غرورآميز، براى افراد پاك و نورانى تعريف كنند و آنان را به سمت اين ناهنجارى ها سوق دهند. بنابراين تا حد ممكن از معاشرت با اين دوستان بپرهيزيد.
- پرورش معنويات در خود: ايمان به خدا و تقويت معنويت نقش مهمى در جهت دادن به افكار و انديشه و گفتار و و كردار انسان دارد. باورهاى اعتقادى و اعمال عبادى و معنوى، تفكر و انديشه انسان را به سمت كمالات اخلاقى سوق داده و از خيال پردازى در افكار شيطانى باز مى دارد.
- اجتناب از تنهايى: شما بايد سعى كنيد تا مدتى طولانى، در مكان هاى خلوت و تنها سپرى نكنيد زيرا تنهايى، خود عامل مهمى براى تحريك خودارضايى و زمينه ساز ارتكاب اين عمل است. بنابراين بيشتر سعي كنيد در محيط صميمي خانواده قرار بگيريد.
- تعديل انرژى بدن با روزه: يكى از شيوه هاى درمان خودارضايى تغيير جهت دادن انرژى روانى و جسمانى و تخفيف اين انرژى است. در اين شيوه، يكى از مهم ترين و مؤثرترين راه كارها «روزه دارى» است كه اين روش و راه كار موجب تخفيف انرژى روانى و جنسى درشما مى گردد و شما را از انحراف جنسى و بخصوص خودارضايى مصون مى دارد.
- استحمام با آب سرد: استفاده از آب سرد، بخصوص دوش گرفتن با آب سرد و شستشوى اعضاى جنسى با آن، در جلوگيرى از تحريكات جنسى و كاهش آن، نقش قابل توجهى دارد. البته بايد توجه داشت كه اين روش براى همه افراد توصيه نمى شود زيرا آب سرد براى برخى افراد ضرر جسمانى دارد و نمى توانند با آب سرد دوش بگيرند. از اين رو در استفاده از اين روش، بايد دقت كافى نمود.
- . كوتاه كردن مدت حمام: قرار گرفتن در هواى گرم و مرطوب يكى از عوامل تحريكات جنسى است، بخصوص اگر بدن انسان لخت و برهنه باشد. در هنگام استحمام به نكاتى كه در پى مى آيد، توجه لازم مبذول داريد:
1. سعى كنند مدت حمام كردن تان كوتاه باشد، زمان زيادى در حمام نمانيد.
2. به آلت تناسلى خود در آينه و يا به طور مستقيم توجه نكنيد.
3. از بازى با آلت خود و ماليدن آن اجتناب نماييد.
4. براى نظافت موهاى بدن خود، از داروهاى نظافت بهداشتى مثل «موبر» استفاده كنيد.
5. در حمام، هيچ گاه كاملا عريان نشويد، بلكه از شورت يا لنگ استفاده نماييد.
6. حتى الامكان موهاى زايد بدن خود را با فاصله بيشترى ازاله كنيد يعنى سعى نماييد موى بدن خود را بيشتر نگه داريد. (ولي نبايد فاصله كوتاه كردن زياد طولاني شود چون باعث كثيفي مي شود و به تبع خارش ايجاد مي كند واين خارش خودش باعث خودارضايي فرد مي شود)
و اما در مورد لكه اي كه مي بينيد بايد عرض نمايم همانطور كه خود فرموده ايد نشانه مني اينست كه كه با جستن بيرون بيايد و بعد از آمدن بدن سست شود و با شهوت خارج شود حال اگر آبي كه از انسان خارج ميشود اين نشانه ها را نداشت ديگر براي خروج آن غسل لازم نيست و ديگر اينكه اگر بعد از ادرار استبراء نماييد هر آبي كه از شما خارج شود با هر رنگ و حجمي پاك است و نياز به آب كشيدن آن نداريد. بايد توجه داشته باشيد كه يكي از ريشه هاي وسواس جهل به احكام شرعي است و شيطان نيز از اين جهل سود مي جويد و در قلبها وارد مي شود تا بندگان خدا را از وي دور سازد.
در مورد اينكه فرموده ايد من از مطالبي كه در مسجد بيان مي شود اقناع نمي شود بايد عرض نمايم كه دين داراي گستره ي وسيعي است زيرا بنا به تصريح قرآن كريم براي همه نسلها و در همه زمانها تا قيامت نازل شده است لذا داراي لايه هاي مختلف است و براي هركسي و هرقشري با توجه به نياز شناختي و عاطفي او مطلب دارد مثلا اگر شما از مطالب عادي اقناع نمي شويد مي توانيد كم كم شروع به تفسير الميزان نماييد و يا رساله الولايه ي علامه ره را مطالعه كنيد و اگر نماز هاي پنج گانه روح معنوي شما را سيراب نمي كند كم كم شروع بع خواندن نوافل نماييد و مستحبات را انجام دهيد.
موفق باشید.