بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام
درباره کفن 4 سوال دارم که خواهشمندم به تک تک این 4 سوال پاسخ دهید:
1. آیا حتما باید قرآن یا دعاها دستنویس باشد یا اینکه اگر با کامپیوتر و چاپگر پرینت کنیم قبول است و همان آثار دستنویس را دارد چون با پرینت می توان سایز فونت را یک قرار داد و کل قرآن را در یک پارچه کوچک جا داد در حالی که با دستنویس شاید کل کفن هم جا نشود قرآن را بنویسیم در حالی که به غیر از قرآن ، دعا و اذکار بسیاری است که نوشتنشان روی کفن استحباب دارد؟
2. با توجه به اینکه میگویند به خاطر اینکه به قرآن بیاحترامی نشود در قسمتهایی از بدن که سبب بیاحترامی به قرآن میشود قرآن ننویسید آیا اگر روی یک پارچه یا کاغذ بنویسیم همان آثار نوشتن روی کفن را دارد ؟
3. آیا اگر اصلا به جای همه این کارها یعنی نوشتن روی کفن یا پارچه یا کاغذ یک قرآن داخل قبر بگذاریم آیا این کار همان آثار نوشتن روی کفن را دارد و آیا این کار بیاحترامی به قرآن نیست ؟
4. برای عالم قبر هر نکته ای که دانستنش مفید است بفرمایید .
با آرزوی توفیق الهی
پرسش: كفن
بسم الله الرحمن الرحيم
باسلام و احترام
درباره كفن 4 سوال دارم كه خواهشمندم به تك تك اين 4 سوال پاسخ دهيد:
1. آيا حتما بايد قرآن يا دعاها دستنويس باشد يا اينكه اگر با كامپيوتر و چاپگر پرينت كنيم قبول است و همان آثار دستنويس را دارد چون با پرينت مي توان سايز فونت را يك قرار داد و كل قرآن را در يك پارچه كوچك جا داد در حالي كه با دستنويس شايد كل كفن هم جا نشود قرآن را بنويسيم در حالي كه به غير از قرآن ، دعا و اذكار بسياري است كه نوشتنشان روي كفن استحباب دارد؟
2. با توجه به اينكه ميگويند به خاطر اينكه به قرآن بياحترامي نشود در قسمتهايي از بدن كه سبب بياحترامي به قرآن ميشود قرآن ننويسيد آيا اگر روي يك پارچه يا كاغذ بنويسيم همان آثار نوشتن روي كفن را دارد ؟
3. آيا اگر اصلا به جاي همه اين كارها يعني نوشتن روي كفن يا پارچه يا كاغذ يك قرآن داخل قبر بگذاريم آيا اين كار همان آثار نوشتن روي كفن را دارد و آيا اين كار بياحترامي به قرآن نيست ؟
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
لطفا سوالات فقه و احكام شرعي خود را با ذكر مرجع تقليد به سامانه پيامكي مركز با شماره 30009640 و نشاني اينترنتي http://30009640.ir/sms/ بدون نياز به ثبت نام ارسال نماييد و يا با شماره تلفن 09640(بدون كد) تماس بگيريد.
اما سوالات غير شرعي در زمينه هاي مشاوره، خانواده، اخلاق، قرآن، حديث، تاريخ، اديان، اعتقادي را به همين آدرس ارسال نماييد تا پاسخگوي شما باشيم.
پرسش: 4. براي عالم قبر هر نكته اي كه دانستنش مفيد است بفرماييد .
4. براي عالم قبر هر نكته اي كه دانستنش مفيد است بفرماييد .
با آرزوي توفيق الهي
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در باره قبر نكته هاي مفيد بسيار است كه به نمونه ي از آن اشاره مي شود:
مراد از قبر كه بر اساس روايات عذاب در آن واقع مي شود چيست؟
بسياري از بزرگان اهل حكمت و معرفت در تحليل اين مسئله تصريح كردهاند كه واژه قبر كاربرد متعدد دارد. يك معناي قبر گودال خاكي است كه بدن انسان بعد از مرگ در آن قرار ميگيرد و آداب فقهي خاصي دارد.
معناي ديگر قبر عالم برزخ است كه روح انسان بعد از مرگ با بدن مثالي در آن جا به سر تا روز قيامت برپا شود. در اين باره روايتي هم نقل شده مثلاً از امام صادق(ع) دربارة عالم برزخ پرسيده شد، حضرت فرمود: «مراد از برزخ قبر است» در روايتي آمده:
القبر إمّا روضه من رياض الجنه أو حفره من حفر النيران؛(1) گور انسان باغي از باغهاي بهشت است يا گودالي از گودالهاي دوزخ.
قبر خاكي زمينه چنين چيزي را كه در روايت آمده ندارد، پس معلوم ميشود مراد از قبر در اين گونه روايات عالم برزخ است. قبر به معناي برزخ است كه نمونهاي از قيامت است. باغي بهشتي و يا حفرهاي جهنمي به حساب ميآيد.(2) قبر به مفهوم گودال خاكي نميتواند باغ بهشتي باشد، به خصوص كه انسان در داخل گودال خاكي جسد بي روح است و باغ بهشتي بودن آن برايش نفعي ندارد.
طبق اين رويكرد معلوم ميشود كه ورود فرشتگاني به نام نكير و منكر و پرسش و پاسخها آنان با مردگان در عالم برزخ خواهد بود. انسان با بدن مثالي در برزخ مورد رأفت و يا كيفر آن دو فرشته قرار خواهد گرفت.(3)
يكي از اتفاقات عالم قبر مساله عذاب قبر يا همان فشار قبر است؛ مقصود از فشار قبر اين نيست كه در قبور خاكى - كه مثلا قطعه اي از آرامگاه است - فشارى بر بدن انسان ها وارد مىشود. بلكه مقصود از قبر در بسيارى از روايات عالم برزخ است. مقصود از«فشار» عذاب خاصى است كه انسان درآن عالم متناسب با رفتارهاى خود مىبيند.
فشار و عذاب قبر، جسمانى و روحانى است، ولى جسم و بدن برزخى عذاب و فشار مىبيند. نه بدن مادي؛ زيرا روح انسان در عالم برزخ، با بدن برزخى (كه متناسب با آن عالم است) و قالب مثالى، همراه است. بنابر اين اگر كسي تا آخر در قبر معناي گودال خاكي دفن نشد و روي زمين بدن او ماند و پوسيد، و يا بدن او آتش زده شد، باز تمام مسايل براي او پيش ميآيد، يعني عذاب قبر دارد، سؤال و جوابهاي قبر براي او خواهد بود.
عذاب قبر (عالم برزخ) براى برخى از مومنان كه مبتلا به برخي گناهان شده اند، نعمت است؛ زيرا در عالم برزخ، متناسب با كميت و كيفيت گناه در عذابند و هرگاه از آن گناه پاك شدند، در عالم قيامت با پاكي وارد بهشت مي گردند.
آن گونه كه از برخي احاديث استفاده ميشود، فشار قبر براي برخي كيفر اعمال محسوب ميشود. براي برخي، ملايمتر و به منزله كفاره گناهان و جبران كوتاهيها است. امام صادق (ع) از پيامبر اكرم نقل فرمود: فشار قبر براي مؤمن، كفاره نعمتهايي است كه ضايع كرده است.(4)
اين كه در دعاها مي بينيم حضرت علي (ع) و امامان ديگر از آن بيمناك بودند، در مي يابيم كه اين مسئله بايد بسيار مهم باشد و بايد از عذاب و سختي آن بايد بيمناك بود، اگر چه در دعاها و مناجات، معصومان از هر چه كه به عنوان عذاب ياد شده، اظهار بيمناكي مي فرمودند.
ابيبصير ميگويد: از امام صادق (ع) پرسيدم: آيا كسي از فشار قبر در امان است؟ فرمود: از آن به خدا پناه ميبرم. چه اندكند كساني كه فشار قبر نداشته باشند. (5)
ايمان و عمل صالح موجب امان از فشار قبر است. به هر مقدار نقصاني در اين دو باشد، به همان اندازه عقوبتها از جمله فشار قبر را در پي خواهد داشت. اخلاقخوب، تلاوت قرآن، بهجا آوردن حج، زيارت اباعبدالله (ع) و برخي اعمال ديگر موجبامان از فشار قبر خواهد شد.
پينوشتها:
1. مجلسي، بحار الانوار، نشر دارالاحيا لتراث العربي بيروت 1403 ق، ج 6، ص 223.
2. همان، ج 1، ص 205.
3. امام خميني، چهل حديث، نشر مؤسسه آثار امام، 1366ش. ص 460.
4. بحارالانوار، ج6، ص 221، ح 16، نشر پيشين.
5. همان، ص261.
موفق باشید.