بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
با توجه به وجود آموزه های اسلامی متفاوت در برابر دفاع از حقوق شخصی ، که در جاهایی تأکید بر گذشت شده و در جاهایی تأکید بر مقابله به مثل و استیفای حقوق شده ، چگونه و با چه منطق و معیاری بنا به موقعیتهای مختلف اجتماعی می توان به درستی به تکلیف دینی عمل نمود؟
ضمن اینکه چگونه می توان رویه ی درست در خصوص دفاع در برابر توهین و تضییع حق را به کودکان 10 ساله و 6ساله ام آموزش دهم؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
از ديدگاه اسلام، گرفتن چنين حقوقي و اجراي چنين قوانيني بر عهده حكومت گذاشته شده است؛ چرا كه اگر قرار باشد هر كسي مستقيماً، وارد ميدان شود و حق خود را از متجاوز بگيرد، اين كار ممكن است در بسياري موارد، سبب سوء استفاده هايي شده، مفاسد ديگري در جامعه به بار آورد و منشأ زياده روي و انتقام جويي هاي بي مورد و بيش از حق و در نهايت، سبب هرج و مرج شود و يا افراد به بهانه هاي واهي، دست به كارهاي نادرست و بي مورد بزنند. مسلماً، اين، منشأ اختلال در نظام اجتماعي خواهد شد و امنيت اعضاي جامعه، تهديد مي شود. بنا براين، لازم است افراد و اعضاي جامعه، از راه مراجع قانوني اقدام كنند و حق خود را توسط آن ها از متجاوزان باز ستانند.
علاوه بر اين، در بسياري موارد، طرف مظلوم و مورد تجاوز، قدرت بر احقاق حق خويش و قصاص جنايتي كه بر وي وارد شده است را ندارد. بنابراين، براي امكان احقاق ممانعت از زياده روي ها و انتقام جويي هاي بي مورد، بايد مراجع قانوني و دولتي وجود داشته باشند و اجراي اين گونه كارها، هم حق دولت است و ديگران نبايد مستقيماً به آن اقدام كنند، و هم تكليف دولت است، كه بايد خود به آن اقدام كند و يار مظلوم و دشمن ظالم باشد.(1)
- آيا حق گرفتني است يا دادني؟
از نظر اسلام، حق هم گرفتني است و هم دادني، يعني از دو جبهه بايد براي استيفاي حق مبارزه كرد كه مكتب اسلام بر همين اساس است. اسلام آن كسي را كه حق را ربوده است با تعليم و تربيت خودش، آماده پس دادن ميكند و كرده است، ولي به اين قناعت نميكند، در عين حال به آن كسي كه حقش ربوده شده است ميگويد حق گرفتني است، تو هم بايد براي حق خودت قيام كني و حق خودت را بگيري.
جملهاي است كه علي(ع) در نامه معروف خودشان به مالك اشتر، از پيغمبر(ص) نقل ميكند، ميفرمايد: «فاني سمعت رسول الله(ص) يقول في غير موطن: لن تقدس امة حتي يؤخذ للضعيف حقه من القوي غير متتعتع»(2) هيچ امت و قومي به مقام قداست و تقديس و به تعبير ما به مقام ترقي و رقاء نميرسد مگر آنكه قبلا اين مرحله را گذرانده باشد كه ضعيف در مقابل قوي بايستد و حق خود را مطالبه كند، بدون آنكه زبانش به لكنتي بيفتد.
يعني اسلام آن ضعيفي را كه حق خود را نميتواند مطالبه كند، به رسميت نميشناسد. جامعه اي كه در آن، ضعفا آنقدر ضعيف النفس باشند كه نتوانند حقوق خود را مطالبه كنند، يك جامعه اسلامي نيست. مردهاي برتر خودمان درگذشته چگونه بودهاند؟ اصلا خود پيغمبر(ص) چگونه انساني است؟ يكي از مشخصات پيغمبر(ص) قوت روحي و قدرت بدني، هر دو است. قوت روحي پيغمبر را تاريخ زندگي ايشان نشان ميدهد.(3)
- طريقۀ آموزش دفاع در برابر توهين و تضييع حق به كودكان:
كودكانتان بايد با ديدن رفتار صحيح و مهربان گونۀ شما در مقابل توهين ديگران، عكس العملي نشان نداده و بدون هيچ گونه حساسيتي از كنارش رد شوند. اگر نگاهي به سيره و روش معصومين(ع) كه براي ما الگويي كامل هستند، بيندازيد، متوجه خواهيد شد كه آنها در مقابل استهزاء و توهين ديگران نه تنها عكس العمل منفي نشان نمي دادند، بلكه با مهرباني تمام درصدد رفع مشكل آنها بر مي آمدند. سعي كنيد با يادآوري مرام اهلبيت(ع)، اين سيره و روش را در آنها نهادينه كنيد.
اما در مورد تضييع حق هم لازم به يادآوري است كه اين مسأله نياز به شفاف سازي دارد و نمي توان به صورت مجمل و سربسته برايشان بيان كرد. براي آنها توضيح دهيد كه در ابتداي راه از شما مشورت بگيرند و در مراحل بعد با ياد گرفتن اصول و معيارهاي برخورد، خودشان به صورت مستقل عمل كنند. براي آموزش گرفتن حق، در ابتدا بايد حقوقشان را مطرح كنيد و روش برخورد را هم تبيين كنيد.
پي نوشت ها:
1. براي اطلاعات بيشتر: ر.ك: اخلاق در قرآن، ج3، محمد تقي مصباح يزدي.
2. نهج البلاغه، ترجمه: فيض الاسلام، ص1021، نامه53.
3. انسان كامل، شهيد مرتضي مطهري، قم، انتشارات صدرا، ص 236 و 237.
موفق باشید.